Hoppa till innehållet

Annons

Kinas smutsiga kol huvudvärk inför klimatmöte

Kina måste göra mer för klimatet. Men president Xi Jinping väntas inte dyka upp på toppmötet i Glasgow – och få detaljer finns kring hur landet ska infria sina klimatlöften. På hemmaplan går kolbrytningen för högtryck.

Foto: Mark Schiefelbein

Med en vecka kvar till det viktigaste internationella klimatmötet på sex år finns stora frågetecken kring världens största utsläppare. Ingen vet om president Xi Jinping – som inte har lämnat Kina på nästan två år på grund av pandemin – ens kommer att dyka upp på COP26. Det ser inte så ut.

”Det är ett bakslag för Storbritannien som värdland att ledaren för det största utsläppslandet inte kommer”, säger Björn-Ola Linnér, professor i internationell klimatpolitik vid Linköpings universitet.

”Det behöver dock inte vara en allvarlig markering, Xi har haft virtuella möten med världsledare under hösten. Men det kan vara ett tecken på att Kina inte ser FN:s klimatförhandlingar som sin primära kommunikationsplattform.”

Oavsett kommer mötet att vilja veta mer om utsläppsjättens intentioner. Många ledare i väst ser Kinas agerande som avgörande för att nå Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till väl under 2 grader, helst till 1,5 grader, jämfört med förindustriell tid.

COP26-chefen Alok Sharma har sagt att det är Kina som kommer att avgöra om klimatkonferensen blir framgångsrik eller inte.

Men trots att klockan tickar har Kina inte lämnat in någon uppdaterad nationell klimatplan som redogör för landets mål och ambitioner när det gäller utsläppsminskningar. Sannolikt kommer landet inte heller att göra det före den 31 oktober då toppmötet i Glasgow inleds.

”Det skulle inte förvåna mig om det kommer någon annan form av utspel från Kina”, säger Karl Hallding, forskningsledare vid Stockholm Environment Institute.

”Men sannolikt inte något som ändrar Kinas åtagande under Parisavtalet, utan något som framställer Kinas ambitioner som högre än vad de är. ”

När den tidigare presidenten Donald Trump drog USA ur Parisavtalet försökte Peking dra nytta av situationen och framställa sig som en global ledare i klimatarbetet. Men Joe Biden i Vita huset har inneburit ett amerikanskt omtag i klimatfrågan – vilket gör Kinas agerande i samband med klimatmötet något förvånande, enligt Björn-Ola Linnér.

”Det är viktigt för Kinas geopolitiska strategi att framstå som en ansvarsfull ledare på klimatområdet”, säger han.

”Kanske lägger de fram den uppdaterade klimatplanen nästa år, vid ett tillfälle som de själva har valt. På så sätt hoppas de framstå som en mäktig aktör som inte ger efter för påtryckningar utan själv bestämmer dagordningen. Det ställs mot risken att inte längre ses med ledartröjan på.”

Kinas ekonomiska framgång är till stor del byggd på det billiga kolet. Men kan landet göra slut med sin smutsigaste ovana – som bidrar till att Kina står för nästan en tredjedel av världens utsläpp? Xi har åtminstone lovat en kursändring och sagt att Kina ska nå toppen av kolkonsumtionen 2025 för att sedan minska den under fem år.

Under söndagen formaliserades löftet. I en officiell plan som publicerades av den statliga nyhetsbyrån Nya Kina framgår att mindre än 20 procent av landets energiproduktion ska komma från fossila bränslen år 2060. Energin ska i stället komma från en expanderad vind- och solkraftssektor.

För ett år sedan meddelande presidenten också att Kinas totala utsläpp ska nå sin topp 2030 och att landet ska bli koldioxidneutralt till 2060. Nyligen kom beskedet att Kina ska sluta finansiera kolkraft utomlands – vilket har välkomnats som ett viktigt steg för att tackla de globala utsläppen.

Klimatforskare framhåller samtidigt att länder måste göra en skarp vändning från fossila bränslen nu – inte om tio år – för att avvärja de mest katastrofala konsekvenserna av klimatförändringarna. 

Och detaljerna kring hur Kinas klimatlöften ska omsättas till handling är få.

Landet är världsledande på förnybar energi men på hemmaplan står kolet fortfarande för väl över 50 procent av energimixen och är kraftigt subventionerat. Tidigare i år rapporterades att Kina planerar att bygga 247 gigawatt ny kolkraft, vilket motsvarar nästan sex gånger hela Tysklands kolkraftskapacitet. Dessutom har kolgruvorna den senaste tiden beordrats att öka produktionen för att tackla energikrisen.

”Tittar man på fakta är Kinas självpåtagna åtaganden inte särskilt ambitiösa. Utsläppsbanan är i princip densamma som regimen har pratat om i minst tio år tillbaka”, säger Hallding.

”Ska vi ha en chans att hålla 1,5-gradersmålet måste Kina göra mycket mer.”

TT: Vad kan man vänta sig av Kina i samband med klimatmötet?
”Det finns en massa fromma förhoppningar om att Kina ska öka sin ambitionsnivå men jag tror inte att man ska ha så stora förväntningar”, säger Hallding.

”Kina spelar en föga progressiv roll på COP-mötena och handslagen med USA har varit ”for the show”. Parisavtalet handlar ju om att minska utsläppen i närtid men Kina fortsätter att öka till 2030, vilket är orimligt för ett så stort och välmående land.”

Innehåll från OKQ8Annons

Så ställer anrika bolaget om inför framtiden

Certego är Nordens främsta expert på oberoende tillträdes- och övervakningslösningar och arbetar med att utveckla och leverera lösningar som ger trygghet för kunderna. Nu genomgår bolaget en omställning både för att minska sin miljöpåverkan och för att anpassa sig inför framtiden.

Certego har anor som sträcker sig över 300 år tillbaka i tiden. Innan den industriella låstillverkningen ens startade, tillverkades låset till Uppsala domkyrka i en smedja som senare blev en del av det breda spektrum av företag som nu utgör Certego. Och även om rötterna till dagens Certego finns i den traditionella låsmedsbranschen, har bolaget ständigt vidareutvecklat sin verksamhet. Företaget har idag 1 200 medarbetare i fyra länder och levererar lösningar som gör livet säkrare och enklare för miljontals människor.

– Vi förbättrar kontinuerligt våra produkter och tjänster. Vi erbjuder idag design-, installations- och kompletta säkerhetslösningar till våra kunder inom flerfamiljsbostäder, bygg, offentlig sektor, kommersiella fastigheter och kritisk infrastruktur, med allt från servicetjänster till projekt samt nyckelhantering i våra butiker, säger Joakim Halfwordson, COO och hållbarhetsansvarig för Certego Group.

– Det är tvunget att göra en omställning inför framtiden. Detta går också i linje med våra hållbarhetsmål att minska vår miljöpåverkan, fortsätter han.

Certego stöttar bland annat FN:s miljömål nummer 12 och 13: Det vill säga att stå för en hållbar konsumtion och produktion och att bekämpa klimatförändringarna.

– Det gör vi genom att se över hur vi sorterar vårt avfall, men också att ta klivet in i framtiden med vår bilflotta. Vår ambition är att alla nya företagsbilar ska vara eldrivna, och här har vi kommit väldigt långt i växlingen. Samtidigt påbörjar vi aktivt utrullning av elbilar till våra tekniker, då detta blir ett allt vanligare kundkrav. Det kom också till vår kännedom, när vi utförde en väsentlighetsanalys med våra kunder och leverantörer, att transporter är en fråga de prioriterar högt, säger Joakim.

För att få detta att fungera så smidigt som möjligt för Certego har företaget ett utökat samarbete med OKQ8.

– Vi valde OKQ8 då de har ett brett utbud av tjänster och en helhetslösning för våra behov. Certego är baserade i hela Sverige och OKQ8 kan erbjuda en geografisk spridning och deras satsning på snabbladdning på ett flertal stationer var också intressant, berättar Joakim Spångberg, Inköpsansvarig på Certego Sverige.

Certego har företagsleasing på sina bilar via CarPay Fleet (Volvofinans). Dessa har i sin tur OKQ8 som avtalspart vilket förser Certego med en helhetslösning. Man kan ladda bilen via CarPay-kortet och de medarbetare som har förmånsbil faktureras direkt för kostnaderna avseende privat laddning via Carpay Fleet. Kostnader för laddning som förbrukats i tjänst faktureras Certego.

För de medarbetare som ännu inte har tillgång att ladda hemma så erbjuder CERTEGO genom OKQ8 möjligheten till installation av laddbox på hemadressen till en rabatterad kostnad. Laddboxen konfigureras gentemot Carpay Fleet för att på så vis fördela kostnaderna mellan medarbetaren och Certego. En ersättning per kWh betalas också ut till medarbetaren som kompensation för den ökade elkostnaden.

OKQ8 har idag installerat 32 laddpunkter på 30 procent av Certego:s filialer. Utöver detta har Certego även ett omfattande drivmedelsavtal med OKQ8, som innebär att man inte bara kan ladda på OKQ8, utan också på ett flertal andra laddningsstationer. Dessutom har bolaget nu också ett hyrbilsavtal med OKQ8.

– Vi ser en stor fördel i att ha allt under samma paraply. Det blir mindre hantering och administration för oss. Vår målsättning är att hela vår fordonspark ska vara elektrifierad. Men vi kan se utmaningar i norra Sverige med laddningsmöjligheter, då det där går trögare med växlingen till elbilar. Det finns också utmaningar med laddstationer för medarbetare som inte har egen tomt för installering av OKQ8s laddstationer. Men vi hoppas att det också ska lösa sig så småningom. Utvecklingen inom det här området går ju framåt hela tiden, avslutar Joakim Spångberg.

Läs mer om OKQ8:s elbilsladdning

 

Mer från OKQ8

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med OKQ8 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera