1515

Kinas smarta krigslist i handelskriget

HONGKONG. Börserna i Asien rasade på måndagen efter att handelskriget mellan USA och Kina eskalerat ytterligare. Yuanen föll till den lägsta nivå på elva år. Men samtidigt räckte Peking ut en hand till amerikanska företag.

Foto:Ng Han Guan/Colourbox/John Minchillo

Efter en osedvanlig turbulent helg mellan världens två största ekonomier – där Peking och Washington kastade nya tullar på varandra och Donald Trump försökte beordra amerikanska företag att lämna Kina – kom på måndagen en liten öppning för samtal och samförstånd.

Kinas vice premiärminister, tillika regeringens företrädare i handelsförhandlingarna, Liu He, uttalade på måndagen en önskan om att trappa ner handelskonflikten och försöka nå en lösning på ett lugnt och sansat sätt.

”Vi tror att en eskalering av handelskriget är ofördelaktigt för Kina, USA och folk i resten av världen. Vi är villiga att lösa dessa frågor via konsultation och samarbete på ett lugnt sätt”, sa han under en presskonferens i den sydvästra kinesiska staden Chongqing.

Men medan det från amerikanskt håll möjligen ses som att Peking viker, ser bedömare det som en smart krigslist. Efter att Donald Trump under helgen dundrat att han ”beordrar” amerikanska företag att lämna Kina, försökte ledarna i Kina att vända det till sin fördel – och bjuda in amerikanska företag att ta del av Kinas teknologiska expansion. 

”Teknologisk utveckling ska inte begränsas av landsgränser”, sa Liu He. 

”I och med situationen med tillverkningskedjor kräver högteknologisk industri nära samarbete mellan länder. Vi välkomnar företag från hela världen, inklusive USA, att investera och göra affärer i Kina.”

Han upprepade regeringens ambition – realistisk eller inte – att skapa ett säkrare investeringsklimat och skydd för immateriella rättigheter i Kina. 

Stephen Innes, handlarchef vid kapitalförvaltningsfirman SPI Asset Management i Bangkok, ser också ljuspunkter på måndagen.

”Globala ledare kanske inte nödvändigtvis håller med Kina. Men de är till varje pris emot strategin att bränna allt i sin väg som Kina och USA håller på med. Det kommer att omkullkasta globala marknader”, säger han till Di.

”Vi vet aldrig vilka diskussioner som förs bakom kulisserna eller vilka eftergifter som görs, men det är ingen slump att nedtrappningen sker i samband med G7-mötet. Jag tror något diskuterades på G7 för att göra Trump gladare.”

”Vi ser små steg i rätt riktning”.

Samtidigt föll den kinesiska valutan till den lägsta nivå på elva år, till 7,15 yuan per dollar. Valutarörelsen är politiskt känsligt då Trump redan tidigare kallat Kina för valutamanipulatör. Sjunkande värde på valutan kan kompensera för höjda tullar. Kinas centralbank satte på eftermiddagen en så kallad peg på valutan som var något starkare än vad analytiker hade förväntat sig. Det ser Stephen Innes som ett tecken på att banken vill lugna marknaden. Han antar åtgärden var tajmad att sammanfalla med Liu Hes tal. 

Andra bedömare säger på måndagen att valutan kan komma att rasa ytterligare mot dollarn.

”Båda parterna har tagit av sig handskarna. Yuanens sjunkande värde är ett tydligt skydd mot amerikanska tariffer”, säger Mitul Kotecha, seniorstrateg för tillväxtmarknader vid investmentbanken TD Securities i Singapore, till AFP.

”Så länge Kina kan säkerställa att yuanens nedgång är under kontroll, alltså att det inte provocerar ett stort utflöde, så kommer vi troligen att se ytterligare försvagning av valutan.”

Donald Trump hävdar att Kina på söndagskvällen tog kontakt för att få till stånd nya förhandlingar. Men det kinesiska utrikesdepartementet sa sig på måndagen inte känna till någon sådan kontakt. Och Global Times, som står Peking nära, hävdar att de högsta förhandlarna inte pratat med varandra de senaste dagarna och att Trump överdriver betydelsen av handelskontakterna, skriver Bloomberg.

Kinesiska statskontrollerade medier, som ses som språkrör för kommunistpartiet, rasade mot USA efter helgens turbulens men sträckte samtidigt ut en hand till amerikanska företag. Global Times skrev att det vore ”självmord” för amerikanska företag, speciellt bilföretag, att lämna den kinesiska marknaden.

”Amerikanska företag är välkomna att investera och göra affärer på den kinesiska marknaden. Men om vissa amerikanska företag hellre vill lyda Trumps befallning och gå med i Washingtons handelskrig, så ser deras utsikter bleka ut. Ett beslut att lämna den kinesiska marknaden är helt enkelt självmord”, skrev tidningen.

Tonerna var ännu hårdare under helgen. Efter att Kina på fredagen tillkännagivit nya tullar på amerikanska varor på mellan 5 och 10 procent, till ett värde av motsvarande 725 miljarder kronor, skrev nyhetsbyrån Xinhua att ”USA betalar nu priset för att ha iscensatt handelskriget.”

”När den amerikanska sidan försöker intensifiera handelsmobbningen och sätta maximal press på Kina, så stärker det bara vår beslutsamhet och stå upp emot USA:s mobbning och försvara våra rättigheter och intressen.”

Liu Hes uttalande kom strax innan börserna i Kina stängde. Shanghaibörsen avslutade ner 1,2 procent som respons på helgens turbulens. Börsen i Hongkong föll 1,9 procent, efter att ha repat sig från större fall tidigare under dagen, och Tokyo stängde ned 2,2 procent.

 


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?