Kinas återhämtning bromsar in

Tillväxten inom både industrin och tjänstesektorn bromsar in mer än väntat i Kina, enligt inköpschefsindex för februari.

Indextalen antyder den lägsta tillväxtnivån i Kina sedan maj 2020.

Foto:Junge, Heiko

Det officiella inköpschefsindexet för Kinas tillverkningsindustri i februari sjönk till 50,6, ned från 51,3 i januari. Nedgången var oväntat djup. Analytiker hade i snitt räknat med 51,1, rapporterar Reuters.

Ett indextal över 50 antyder tillväxt i sektorn.

Samtidigt sjönk inköpschefsindex för Kinas tjänstesektor till 51,4 i februari, ned från 52,4 i januari. Kompositindex, som räknar in både industrin och tjänstesektorn, sjönk till 51,6 från 52,8, enligt Reuters.

Inbromsningen sammanfaller med det kinesiska nyåret. Och under årets firande uppmanades kineser att hålla sig hemma för att undvika spridning av covid-19 i landet, vilket kan ha bidragit till nedgången.

Kinas ekonomi, världens näst största, växte med 2,3 procent i fjol trots den globala lågkonjunkturen i pandemins spår. Internationella valutafonden (IMF) räknar med ett rejält tillväxtlyft på drygt 8 procent för Kina i år.

Något officiellt tillväxtmål, som Kina brukar använda, blir det troligen dock inte i år då det finns farhågor om att detta skulle kunna uppmuntra till överskuldsättning på regional nivå. I fjol skrotades det officiella tillväxtmålet för första gången på 18 år.

Kinas ledare Xi Jinping sade i fjol att det kan gå att fördubbla storleken på Kinas ekonomi till 2035. Det skulle troligen innebära att landet petar USA från tronen som världens största ekonomi.

Enligt Helen Qiao, ekonom på den amerikanska storbanken Bank of America, räcker det med en tillväxt på 4,7 procent per år under 15 års tid för att fördubbla den kinesiska ekonomin – något som hon tror är fullt möjligt att uppnå med träffsäkra reformer.

Kinas ekonomi skulle med en tillväxt på 4,7 procent per år bli större än USA:s ekonomi om 6-7 år, uppger Qiao för tv-kanalen CNBC. Hon pekar ut en åldrande befolkning, hög skuldsättning och en ohållbar investeringsmodell som de tre faktorer som kan leda till att Xi Jinpings mål inte går att uppnå.

En annan faktor som kan påverka utsikterna för Kinas ekonomi långsiktigt är enligt Qiao hur handelskonflikten med USA utvecklas.

Andra ekonomer tror att Kina långsiktigt kan få problem att behålla positionen som nummer ett i världsekonomin, även om landet tillfälligt växer om USA ekonomiskt. Demografin talar emot kineserna, trots att Kina är det i särklass folkrikaste landet i världen, uppger Mark Williams, ekonom på Londonbaserade Capital Economics, för tidningen The Wall Street Journal.

Kinas arbetskraft beräknas enligt Williams krympa med mer än 0,5 procent per år till följd av snabbt sjunkande födelsetal till den lägsta nivån sedan svältåret 1961. USA:s arbetskraft antas samtidigt fortsätta växa under årtionden framöver tack vare invandring och betydligt högre födelsetal än Kina.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GROHEAnnons

Så ska GROHE ta ledartröjan inom hållbarhet

Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.
Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE.

De ska bli sanitetsleverantören som tar taktpinnen och driver hållbarhetsfrågan framåt i industrin. Målet är glasklart och vägen dit tydlig. Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE AG ringar in bristen på industriellt ledarskap och uppmanar nu branschen till att hitta nya sätt att öka takten i hållbarhetsarbetet.

Sanitetsleverantören GROHE har en gedigen historia av hållbarhetsarbete. I över 20 år har de arbetat aktivt för att göra hållbarhet till grundbulten i verksamheten och affärsmodellen. Men på vilket sätt gör GROHE detta? Jonas Brennwald, Leader, LIXIL EMENA och Co-CEO på GROHE berättar om hur företagets hållbarhetsarbete bryter ny mark.  

– Hållbarhetsperspektivet är bärande i allt vi gör. Vår väg framåt är att ständigt spänna bågen hårdare i hållbarhetsarbetet genom att dagligen gjuta samman design och kvalitet på ett smartare sätt för att minska vårt ekologiska fotavtryck, säger Jonas Brennwald och fortsätter:

– Vi arbetar också aktivt med folkbildning genom kampanjer där vi vill sprida kunskap och insikter om hur svenskarnas relation till vatten egentligen ser ut. Och sedan ytterligare med initiativ som ”Mindre plast”, där vi hittills har besparat miljön över 24,5 miljoner produktförpackningar i plast, står vi stadiga i vår tro att det är en rimlig ambition att göra anspråk på ledartröjan i branschen när det kommer till hållbarhet. 

Flertalet åtgärder som skapar resultat

Vidare har GROHE haft som mål att bli först ut i branschen med att nå en koldioxidneutral produktion. Att milstolpen nåddes under 2020 är ett resultat av flera insatser. Genom den digitala plattformen GROHE X avslöjas nästa stora steg i deras hållbarhetsresa och uppmanar branschen att följa deras väg.

– Vi har ett ansvar gentemot kommande generationer och miljön. Eftersom byggsektorn står för mer än 50 procent av den globala materialförbrukningen måste vi sträva efter en rejäl minskning av vår förbrukning av nya resurser. Vi måste stoppa överkonsumtionen och sluta med den linjära Take-Make-Waste-modellen, säger Jonas Brennwald.

Tidiga med hållbar produktstandard

Därför beslutade GROHE att bli ett av de allra första varumärkena inom sanitetsbranschen att använda Cradle to Cradle Certified® produktstandard. Med Cradle to Cradle-modellen, till skillnad från den linjära, tillverkas produkten på ett sätt att komponenterna i slutet av dess livslängd kan användas för att skapa nya produkter. Vilket drastiskt minskar mängden nya resurser. Fyra av GROHE:s produkter är nu Cradle to Cradle Certified® på guldnivå. 

– Detta är en milstolpe vi är mycket stolta över. Och också relevant för våra affärspartners inom sektorn för grön byggnad. Vi behöver produktlösningar som blickar framåt och våra prisbelönta produkter är ett bevis på att vi är på rätt väg. Förutom vatten- och energibesparande teknik är produkter som GROHE Blue banbrytande. Vattensystemet gör det möjligt för konsumenter att aktivt minska sitt avtryck – en familj på fyra kan spara upp till 800 plastflaskor per år, avslutar Jonas Brennwald.

Läs mer om GROHE:s hållbarhetsmål här.

Om GROHE

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter. Under de senaste 10 åren har GROHE:s framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser. 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen.

 

Mer från GROHE

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GROHE och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?