1515
Annons

Kina utökar importstopp från Nordkorea

Kina har börjat implementera FN:s sanktioner mot Nordkorea genom att utfärda ett importförbud på kol, järnmalm och bly.

Det uppgav landets handelsministerium på måndagen, skriver Straits Times.

Förbudet följer upp det stopp av kolimport från Nordkorea som Kina införde i februari. Då berodde det på uppmaningar från USA som ville se en kinesisk reaktion på Nordkoreas kärnvapenprogram.

Nordkorea har idag kolen som sin främsta exportvara samtidigt som Kina är landets främsta handelspartner. Vad som blir de totala effekterna på Nordkorea av det senaste exportförbudet till Kina hänger ihop med den totala handeln och hur pass rigoröst åtgärderna genomförs, bedömer analytiker.


Günther Mårder: ”Avgörande med ett fungerande SAS”

VISBY. För många företag är ett fungerande SAS helt avgörande. Det säger Företagarnas vd Günther Mårder till Di i Almedalen,.

”Kanske allra mest för företagandet i Norrlands inland, de skulle uppleva enorma problem om SAS försvann”, säger han.

Günther Mårder.
Günther Mårder.Foto:Oskar Omne

Frågan om SAS överlever bubblar i Almedalen, med det kritiska läget i förhandlingarna med piloterna, men också när det gäller de stora utmaningarna på flygplatser som Arlanda,

För företagandet i landet är det helt avgörande att flygbolaget blir kvar, anser Företagarnas vd Günther Mårder.

”SAS som bolag är mer kritiskt för Sverige än för många andra länder som har nationella flygbolag, med anledning av hur vårt land ser ut. En företagare måste kunna ta sig till huvudstaden inom ett dygn, på ett rimligt sätt. Det blir ett minne blott på orter där SAS som ensam leverantör opererar”, säger han.

I många delar av landet, som i Norrlands inland, är tåg inte ett alternativ och bil är inte att tänka på, säger han.

Över tid växer det alltid fram alternativ, så fungerar marknaden, resonerar han.

”Så behöver SAS vara leverantören? Inte överallt kanske, men det finns orter där en helt privat aktör inte skulle tycka det var värt att vara på”, säger han.

Vem som äger SAS har mindre betydelse, men är inte helt oviktigt.

”Det finns en dimension kring hur säkrar vi upp förutsättningar att hela Sverige lever, att vi har företag i hela landet. Där kan Staten kan gå in och subventionera vissa rutter, det förekommer på andra områden”, säger han, men tillägger att det givetvis måste ske på ett sätt som fungerar ur konkurrensrättsligt sätt.

Han jämför med hur kommunen sponsrade biljetterna för de som tog en direktlinje till Trosa/Vagnhärad för att kommunen skulle bli ett pendlingsalternativ.

”Det var ett snillrikt sätt att stötta pendlingsmöjligheterna, och få folk att bosätta sig på orten, vilket kan ge enorma kommunalskatteintäkter på sikt. På motsvarande sätt kan det göras på andra områden, antingen genom att stötta individen eller företaget”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?