Kina nu näst störst i världen på vapen

Kina har nu klivit om Ryssland som världens näst största vapenproducent, efter USA, enligt en rapport från fredsforskningsinstitutet Sipri.

”De behöver inte längre förlita sig på andra länder för sina vapen”, säger en av rapportförfattarna, Nan Tian, till AFP.

Foto:Mark Schiefelbein

Tidigare har brist på transparens gjort det svårt att värdera vapenhandeln i Kina, men med trovärdig finansiell information från fyra företag mellan 2015 och 2017 känner sig Sipri relativt säker på omfattningen, trots att bristen på insyn fortfarande ett problem när det gäller att uppskatta handeln.

”Vi kan med säkerhet säga att Kina är den näst största vapentillverkaren i världen, bakom USA och framför Ryssland”, säger Nan Tian till AFP.

Enligt Sipri är kinesiska företagen Avic, Norinco och Cetc bland världens tio största vapentillverkare, sett till försäljningssiffror för 2017.

Minst 800.000 anställda

Vapentillverkarna i Kina är generellt betydligt mer specialiserade än sina motsvarigheter i övriga världen.

Det största bolaget är Avic, som bland annat tillverkar stridsflygplan, drönare och helikoptrar, har 460 000 anställda, och har sett en kraftig tillväxt som förväntas fortsätta, enligt Sipri.

Norinco har omkring en kvarts miljon anställda och skapar landbaserade system som stridsvagnar och många handhållna vapen. Cetc fokuserar på tekniska system som radar och mjukvara och har drygt 90.000 anställda.

Det fjärde bolaget i rapporten, CSGC, är överlägset minst, men skulle med en vapenförsäljning på motsvarande 4,6 miljarder dollar för 2017 vara världens 19:e största vapentillverkare. CSGC tillverkar bland annat fordon.

De fyra kinesiska bolagen omsatte totalt 54,1 miljarder dollar 2017, vilket är mer än de tio största ryska bolagen tillsammans.

De fyra bolagen representerar tre av de fyra största vapenkategorierna (flyg-, teknik- och landsystem). Det som saknas i rapporten är fartygstillverkning, till följd på brist av information.

Sipri konstaterar dock att den största amerikanska fartygstillverkaren, Huntington Ingalls Industries, levererade tre ytfartyg och en ubåt under 2017, och den största europeiska, Naval Group, levererade två ytfartyg och en ubåt. 

De två största kinesiska, CSIC och CSSC, levererade under samma period totalt minst tretton större ytfartyg och fyra ubåtar, vilket gör att de antagligen är bland världens 20 största vapentillverkare.

Kinas ökade satsning på inhemsk produktion representerar ett stort skifte på tio år. Dessförinnan importerade Kina mycket vapen från Ukraina och Ryssland.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?