Annons

Kidnappningar och hot ökar efterfrågan på personskydd

Efterfrågan på personskydd ökar kraftigt, enligt flera branschbolag som Di har talat med.

”Allt fler bygger en beredskap och rutiner för personskydd”, säger Thomas Ericsson, chef för verksamhetsområdet på säkerhetsjätten Securitas.

Stellan Kjellberg är vd för Gothia Protection Group, som arbetar med personskydd. Säkerhetspolisen har gett ut ett häfte som riktar sig till personer som kan utsättas för hot i sin yrkesutövning.
Stellan Kjellberg är vd för Gothia Protection Group, som arbetar med personskydd. Säkerhetspolisen har gett ut ett häfte som riktar sig till personer som kan utsättas för hot i sin yrkesutövning.Foto:Henrik Montgomery

Di har talat med fyra av de tolv bolag som är auktoriserade för personskydd i Sverige. Alla pekar de på en ökad efterfrågan av sina tjänster.

”De senaste tio åren har vi sett en stadigt ökande trend och marknaden idag växer med 20-30 procent per år”, säger Ilya Treutiger, vd på snabbväxande Scandinavian Risk Solutions, SRS.

Han får medhåll av Stellan Kjellberg, vd för Gothia Protection Group, dotterbolag till fyrfaldiga Gasellvinnaren Tempest Security som också är auktoriserad för personskydd.

”Tyvärr är det så att efterfrågan på den här typen av tjänster ökar ganska rejält. I dag ligger personlig säkerhet ständigt på ledningsgruppernas dagordning. I USA är trenden så stark att det snarare ska finnas en anledning för att inte ha personskydd för en vd på ett Fortune 500-bolag än tvärtom”, säger Stellan Kjellberg, nyligen hemkommen från uppdrag under World Economic Forum i Davos.

Globalisering, naturkatastrofer, terrorism och väpnade konflikter beskrivs som några av faktorerna bakom utvecklingen. Men även en allmänt ökande otrygghet i samhället.

”Otryggheten ökar i takt med att samhällstjänsterna får minskade resurser och en generellt ökad hotbild”, säger Stellan Kjellberg.

Thomas Ericsson på Securitas anser dock att den ökade efterfrågan även beror på andra faktorer.

”Det kanske inte är behovet i sig som har ökat men den upplevda hotbilden är större. Det finns en ökad medvetenhet kring frågorna vilket  gör att allt fler företag och myndigheter vill bygga upp en beredskap och rutiner för att kunna möta framtida hot”, säger han.

Enligt Ilya Treutiger beror den ökade efterfrågan snarare på att teknikutvecklingen förändrar brottens karaktär, än att mängden brott skulle öka. 

”Brott som till exempel bank- och värdetransportrån sker i stort sett inte längre då det har blivit mycket svårare att lyckas. Istället ser vi en förskjutning från företag till personer när det gäller företeelser som hot, rån och bedrägerier, delvis för att information på individnivå har blivit enklare att tillgå”, säger han.

Trenden med ökad efterfrågan är lång, men får en tillfällig skjuts vid medialt uppmärksammade händelser såsom kidnappningen av miljardärshustrun Anne-Elisabeth Falkevik Hagen i Norge, enligt Stellan Kjellberg.

”Det var samma med Fabian Bengtsson i Sverige. Då var det många som hörde av sig och startade personliga säkerhetsprogram”, säger han.

Samtidigt har antalet privata aktörer ökat och innehållet i tjänsten har förändrats det senaste decenniet. Kvalificerade säkerhetstjänster levereras i dag från ett fåtal bolag med kapacitet som snarare liknar myndigheters förmågor än de traditionella bevakningsbolagens, enligt företrädarna.  

”Bortsett från själva bevakningen så måste man i dag ha djupgående kompetens inom bland annat hot- och riskanalys, omvärldsbevakning och cybersäkerhet”, säger Ilya Treutiger.

Men även kringtjänster för att underlätta i vardagen blir vanligare, till exempel hotell- och transportbokningar.

”Jag brukar säga att vi ska vara professionella fegisar som vill undvika problem. Modernt personskydd handlar inte om att gå tre steg bakom och reagera på våld utan om att ge skyddspersonen den frihet den behöver för att ha en trygg och effektiv vardag”, säger Stellan Kjellberg. 

Även Säkerhetspolisen ökar sin budget för personskydd. Säpo ansvarar för den centrala statsledningens säkerhet och säkerheten vid statsbesök samt kan fatta särskilda beslut för till exempel medlemmar i kungafamiljen. Sedan 2004 har Säpos kostnader för personskydd mer än trefaldigats, från 185 till 600 Mkr.

”Vi har ett ganska konstant antal personer som vi skyddar men gör kontinuerligt hotbedömningar och de förändras över tid. Utifrån det drar vi slutsatser om vilka som behöver skyddas och när”, säger Sofia Hellqvist, pressekreterare på Säpo.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?