1515

KI ser 40 miljarder i reformutrymme

Högre löneökningstakt och starkare offentliga finanser. De är de största förändringarna i den uppdaterade prognos som Konjunkturinstitutet publicerade på onsdagen. BNP-prognosen lämnas i princip orörd.

Foto:Press; Henrik Montgomery/TT

Med lättade restriktioner och högre vaccinationsgrad räknade KI i juni med att årets tredje kvartal skulle bli mycket starkt. Sommarens statistik visar att så tycks bli fallet.

”Enligt SCB ökade BNP redan i juni med hela 2,5 procent, vilket spiller över på den kvartalsvisa tillväxten det tredje kvartalet. Även annan nytillkommen statistik indikerar att tillväxten tar mer fart det tredje kvartalet”, skriver KI i en uppdaterad prognos.

Det handlar bland annat om bättre fart på hushållens konsumtion. Enligt kortstatistik från Swedbank lade hushållen under de senaste fyra veckorna mer pengar på restauranger och hotell än under motsvarande period inte bara 2020 utan även 2019. KI räknar också med en fortsatt stark utveckling för exporten även om komponentbrist är ett orosmoln i vissa sektorer.

BNP-prognosen för det tredje kvartalet har justerats upp något till en ökning med 1,9 procent från det andra. För helåret gäller dock fortsatt plus 4,4 procent och för nästa år en BNP-ökning med 3,6 procent. Det senare är en uppjustering med 0,1 procentenheter.

Den goda sysselsättningsutvecklingen har fortsatt under sommaren och KI noterar att företagen i juli-barometern rapporterade om bristtal klart över det normala. Hand i hand med det har lönerna ökat snabbare än prognostiserat. För helåret 2021 är prognosen nu att timlönerna ökar med 2,9 procent och under 2022 med 2,5 procent. Det är uppjustering med 0,3 procentenheter för båda åren.

Den andra större prognosförändringen är att KI nu bedömer att de offentliga finanserna stärks än mer markant när ekonomin växer och stödåtgärderna under hösten kan dras tillbaka. Bedömningen nu är att för 2022 kommer att finnas ett utrymme på 40 miljarder kronor för så kallade ofinansierade reformer. Det är 10 miljarder mer än i juni-bedömningen.

KI räknar också med något högre inflation. I år väntas faktiskt prisökningstakten mätt med Riksbankens målvariabel KPIF nå över målet på 2 procent och landa på 2,1 procent för att nästa år landa på 1,7 procent. Avklingande effekter från dyrare energi gör dock att Riksbanken ändå väntas låta reporäntan ligga kvar på noll under hela prognosperioden.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?