1515
Annons

KI-chefen varnar för el-stöd: ”Svårt att sluta”

Mycket talar för att elpriserna skjuter i höjden i vinter.

Men Konjunkturinstitutets generaldirektör Albin Kainelainen uppmanar politikerna att vara försiktiga med olika kompensationer.

”Det kan bli svårt att sluta”, säger han.

Konjunkturinstitutets generaldirektör Albin Kainelainen.
Konjunkturinstitutets generaldirektör Albin Kainelainen.Foto:Jack Mikrut

Efter förra vinterns elrysare ser vi nu ut att gå mot ännu dyrare elräkningar.

Att Ryssland strypt gasleveranserna till Europa har fått terminerna på elmarknaden att handlas skyhögt.

Det är en av anledningarna till att Konjunkturinstitutet (KI) tror att vi går in i en lågkonjunktur nästa år. Terminerna indikerar nämligen att elpriserna i vinter kan bli dubbelt så höga som förra året.

Missnöjet över elpriserna fick regeringen att i vintras gå fram med en tillfällig elrabatt för att underlätta för hushållen.

I veckan presenterade Moderaterna ett nytt förslag för att subventionera hushållens elkostnader även den här vintern. Fler liknande förslag kan komma i takt med att priserna stiger.

Men KI:s generaldirektör Albin Kainelainen manar politikerna till försiktighet.

”I det här läget är det viktigt att väga olika aspekter mot varandra. Vissa hushåll kan få svårt att klara sina elkostnader och det måste hanteras, men politiker bör vara aktsamma med att påverka prisbildningen på olika marknader”, säger han.

En annan risk är att hushållen vänjer sig vid att bli kompenserade så fort det blir dyrt.

”Det kan vara svårt att avsluta. Nästa gång priserna stiger på en vara kan det komma nya krav på kompensation”, säger han.

Om åtgärder sätts in ser KI-chefen gärna att de är så riktade som möjligt och kortvariga.

En annan aspekt är klimatet, om Sverige ska nå sina klimatmål kommer priset på saker som är koldioxidbaserade, till exempel bränsle, behöva höjas framåt, enligt Kainelainen.

Är det lika bra att vi vänjer oss vid högre energipriser?
”Nu har ju Sverige främst grön el. Men vissa saker kan man behöva vänja sig vid. Men det är klart att om priserna fördubblas på ett år så är det kanske inte tanken att man ska vänja sig vid det. Det blir svårare att hantera för konsumenterna”, säger han.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Rättegången inleds – Bonnesen riskerar flerårigt fängelsestraff

Efter år av tystnad ska Birgitte Bonnesen nu göra upp – inte bara med åklagarna, utan även med Finansinspektionen, Stockholmsbörsen och Swedbank.

Det är inte hon som vilselett marknaden, utan ”Uppdrag granskning” som vilselett alla andra, hävdar den tidigare bankchefen.

Rättegång mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen.
Rättegång mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen.Foto:Oscar Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera