Annons

Kenzofebern stiger hos H&M

På torsdagen släpps H&M:s samarbetskollektion med Kenzo och förväntningarna är höga. Di har tagit tempen på H&M och frågat modevetaren vilka plagg som väntas ta slut först.

Bild:TT/H&M

När H&M släppte sin samarbetskollektion med Balmain förra hösten kraschade hemsidan till följd av det stora intresset och kläderna låg ute till försäljning på nätet inom mindre än en timme.

”Vi kan se att våra tidigare designerkollektioner varit mycket uppskattade av våra kunder världen över, och att vi vet att intresset är stort för den kommande lanseringen av Kenzo x H&M den 3 november. Det är alltid så spännande att se våra kunders reaktioner på våra designersamarbeten. När vi släppte de första kampanjbilderna från Kenzo x H&M-samarbetet var det fantastiskt att läsa alla kommentarer från människor runt om i världen”, skriver H&M:s designchef Ann-Sofie Johansson i en kommentar till Di.

Och enligt modevetaren Ulrika Kyaga håller kläderna i Kenzo-kollektionen hög modegrad.

”Jag skulle vilja säga att det är en kampanj med fotografen Jean-Paul Goude som går väl hem inom modevärlden eftersom plaggen är idealiska ’visningsplagg’ i spännande färger och mönster. Några av plaggen är mer ikoniska med tydliga referenser till Kenzo Takadas tidiga kollektioner under 1970- och 80-talet”, säger hon till Di.

Finns det något plagg som det blir extra tuff huggsexa om?

”Den folkloristiska klänningen är ett av de plagg som först kan ta slut. Andra plagg som drar kampanjen och även försäljningen är olika varianter av bomberjackor både för dam och herr”, säger Ulrika Kyaga.

De tidigare samarbetskollektionerna har gått olika bra på olika marknader. Exempelvis gick Lanvins kollektion från 2010 särskilt bra i Ryssland och Kina. Årets samarbete spås vara ett strategiskt steg in på de nya marknaderna Kazakstan och Colombia där H&M planerar att öppna butiker under 2017.

”Med varje designersamarbete vill vi erbjuda våra kunder något helt nytt, något de aldrig upplevt tidigare och samarbetet med Kenzo, det parisiska modehuset, känt för en ungdomlig stil inspirerad av världskultur är något helt unikt. Vi är väldigt stolta över att tillsammans med Kenzo:s kreativa ledare Carol Lim och Humberto Leon skapat en helt unik kollektion för både dam och herr, samt accessoarer som fångar Kenzo:s unika anda”, kommenterar Ann-Sofie Johansson.

Den ursprungliga tanken med samarbetskollektionerna var att göra exklusiv design tillgänglig för den vanliga H&M-kunden, men kläderna har blivit dyrare med åren. Vid det första samarbetet med Karl Lagerfeld 2004 låg snittpriset på 760 kronor, vilket kan jämföras med Maison Martin Margiela-kollektionen från 2012 där snittpriset var 1.570 kronor. H&M:s dyraste plagg någonsin är dock en klänning ur Balmain-kollektionen, med 250.000 handsydda pärlor, som gick loss på 5.400 kronor.

Det genomsnittliga priset för ett plagg ur Kenzo-kollektionen är 920 kronor och det dyraste plagget är en mönstrad långklänning för 3.999 kronor.

Men priserna bör ses i ljuset av att kunderna gör storvinst på modet. Förra året såldes delar ur Balmain-kollektionen för dubbla priset på nätet och rekordet innehas, enligt Di:s uppgifter, av Roberto Cavalli vars kollektion från 2007 såldes för fem gånger pengarna på Ebay.

Det troliga är att även Kenzo-kläderna säljs för dyra pengar strax efter släppet, enligt Ulrika Kyaga.

”I alla fall de mer klassiska Kenzo-plaggen som den initierade modekonsumenten är intresserad av. De fungerar mer som ett samlarobjekt. Ett och annat så kallat ’måste ha-plagg’ kan även komma att stiga i pris. Men eftersom kollektionen är omfattande med mer än 100 plagg och accessoarer kommer givetvis inte alla att vara lika efterfrågade.”

H&M har lärt sig av tidigare designsamarbeten och har stärkt sin kapacitet online för att klara trycket från kunderna på torsdag, enligt Ann-Sofie Johansson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?