Kenya väntar för välgörarna: ”Det ligger i vårt DNA”

I december åker åtta medarbetare på it-leverantören Atea till den by i Kenya som företaget sponsrar via Hand in hand. 

Di var med under förberedelserna för resan, och kommer även att skildra besöket på plats.

De åtta medarbetare på Atea Sverige som ska med på Kenya-resan i mitten av december stämmer av förväntningar och praktiska saker – hälften av dem via videolänk. På plats i Stockholm är Carl-Johan Hultenheim, Magnus Sallbring, Jennie Backman och Ebba Bolte.
De åtta medarbetare på Atea Sverige som ska med på Kenya-resan i mitten av december stämmer av förväntningar och praktiska saker – hälften av dem via videolänk. På plats i Stockholm är Carl-Johan Hultenheim, Magnus Sallbring, Jennie Backman och Ebba Bolte.Foto:Joey Abrait
Ebba Bolte, verksamhetsutvecklare på Atea Sverige, och ordförande i fonden Ateas hjälpande händer.
Ebba Bolte, verksamhetsutvecklare på Atea Sverige, och ordförande i fonden Ateas hjälpande händer.Foto:Joey Abrait

Malariaprofylax eller inte? Det är det största samtalsämnet när delegationen från Atea har ett avstämningsmöte inför sin resa till Kenya. 

Den 11 december åker åtta personer, inklusive vd:n och marknadsdirektören, med Hand in hand till Nairobi för att besöka byn Githaruru. 

I två och ett halvt år sponsrar Atea byn med totalt 350 000 kronor - pengar som ska gå till att utbilda framför allt kvinnor i entreprenörskap, skapa självhjälpsgrupper och i förlängningen leda till hundratals nystartade företag och en högre levnadsstandard för 920 familjer. 

Pengarna kommer från fonden Ateas hjälpande händer, som startades för åtta år sedan på initiativ av nuvarande vd Carl-Johan Hultenheim. 

Medarbetare kan frivilligt skänka pengar som en engångsgåva eller varje månad via löneutbetalningen, och företaget bidrar med mellan 300 000 och 400 000 kronor per år. 

Hittills har fonden i snitt betalat ut 500 000 kronor per år till olika långsiktiga projekt, men även akuta insatser vid katastrofer.

400 av medarbetarna är månadsgivare, men målet är att locka fler.

”Det ligger i vårt DNA att vi vill göra mer. Vi jobbar inte med morötter, utan folk ska känna själva att de vill hjälpa till”, säger Ebba Bolte, verksamhetsutvecklare på Atea och ordförande för Ateas hjälpande händer.

Atea har redan fullföljt ett annat byprojekt via Hand in hand. Mellan 2014 och 2016 sponsrades en by i Indien, och även då reste en grupp medarbetare dit för att se arbetet med egna ögon.

”Vi var väldigt nöjda med projektet i Indien, det blev tydligt för medarbetarna vad deras pengar hade gått till och vi kände oss trygga med Hand in hand. Så när det blev dags för ett nytt långsiktigt projekt var det ganska enkelt att välja Hand in hand igen. Men den här gången ville vi göra det i Afrika”, säger Ebba Bolte.

Projektet i byn Githaruru har nu pågått i drygt ett år, men även om rapporter om framsteg har lämnats av Hand in hands anställda på plats i Kenya blir bybesöket i december något helt annat.

”Det handlar om delaktighet. Det är viktigt att vi lyfter de saker som förenar oss, och som vi är stolta över. Vi är 2 500 medarbetare, och över 400 som frivilligt skänker pengar varje månad. Helst skulle man vilja ta med alla, men det går ju inte”, säger Magnus Sallbring, kultur- och marknadsdirektör på Atea.

Atea har kontor på 35 orter i Sverige, och därför är inte alla i delegationen bekanta med varandra. Fyra av dem är med via videolänk under mötet som Ebba Bolte håller i.

”Det ska bli otroligt roligt att åka till Kenya och få ett nyttigt perspektiv på tillvaron här hemma i Sverige”, säger Jonas Häll från kontoret i Göteborg under presentationen.

Månadsgivare har fått anmäla sitt intresse för att åka, och därefter har ett urval gjorts så att det blir en bra spridning både mellan kön, region och vilket affärsområde man arbetar med.

”När jag började på Atea för drygt två år sedan var jag på en kickoff där det berättades om belysningen som Ateas hjälpande händer hade bekostat på ett transitboende för kvinnor utanför Panzisjukhuset i Kongo. Tårarna rann och jag blev månadsgivare omedelbart. Det är många kolleger här i Jönköping som är avundsjuka på mig just nu”, säger Sandra Isaksson.

Ebba Bolte ger en kort uppdatering om vad som hänt i byn sedan projektet startade, och vilka utmaningar som finns, och bockar sedan raskt av några praktiska saker som program, vaccinationer, packlista och försäkring. 

Det mesta är inga konstigheter, men det råder en viss osäkerhet kring om man behöver malariaprofylax, och om man eventuellt får några biverkningar. Flera meddelar att de inte vågar eller tycker att det är lönt.

”Jag tog det utan några biverkningar när vi besteg Kilimanjaro, och jag kommer att ta det nu också”, meddelar vd:n Carl-Johan Hultenheim.

Någon frågar om de ska ta med sig Ateamärkta kläder, och sedan blir det diskussion kring hur resan ska kommuniceras internt.

”Tänk på att vi ska få 2 400 andra medarbetare att känna att de är på plats, och att vi har ett ansvar mot övriga månadsgivare att verkligen visa och beskriva det vi upplever” säger Carl-Johan Hultenheim.

Förutom bybesöket i Githaruru ska delegationen även besöka gymnasieskolan Kenswed Academy i en av Nairobis förorter. Dit har Atea skänkt årets julgåva på 200 000 kronor, som alltså ersätter julklappar till kunder och medarbetare och som bekostas av företaget.

 

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?