1515

Kebabpionjären öppnar nytt – ”Satt ribban för kebab i Sverige”

NORRKÖPING. Han har 60.000 följare på Instagram, öppnar sin tredje kebabrestaurang i november och är under vintern aktuell med en Youtube-serie.

Ändå betraktar sig Jiray Seropian, som står bakom det växande kontot ”kebabspotting”, som en antiinfluencer.

Jiray Seropian öppnar kebabhaket M.O.A.S – Meat on a stick i Norrköping.
Jiray Seropian öppnar kebabhaket M.O.A.S – Meat on a stick i Norrköping.

När den nyblivne tonåringen Jiray Seropian på mitten av 90-talet tog bussen till skolan gjorde han det alltid med fickpengar. 42 kronor, för att vara exakt. Det var vad som krävdes för att han skulle ha råd med en kebab på Hagebygrillen då de andra högstadieeleverna traskade bort mot skolmatsalen.

”Jag har alltid älskat kebab och äter fortfarande minst en om dagen. Men i dag har jag lite svårare att uppskatta halvfabrikat än vad jag gjorde förr”, säger Jiray Seropian.

På Instagram har han sedan 2014 gjort sig känd med sitt mycket nischade ”kebabspotting”-konto, där närmare 60.000 följare fått hänga med honom runt om i världen i jakten på den perfekta kebaben och en betygstia som hittills aldrig delats ut.

”Jag väljer resmål uteslutande efter vad jag är nyfiken på i kebabväg. Jag kan lära mig något om ett hål i väggen i Tokyo, en avstickare till Krügerparken och av att äta massor med taco al pastors i Mexico City. Jag tror att folk har uppskattat att en dåre som jag verkligen tagit sig tid att proväta de kebaber som helt vanliga kebabälskande människor tipsat mig om”, säger Jiray Seropian.

Han konstaterar själv att han alltid varit hård och ärlig i sina recensioner.

”Jag har inte farit med osanningar som de flesta andra matkonton, som får betalt eller äter gratis. Jag har bekostat allting själv sedan dag ett och jag gör det fortfarande.”

I takt med att Jiray Seropians matintresse, dedikation och nörderi växte insåg han att genomsnittskebaben ofta lämnade mycket att önska. Det var så han fick idén att starta en renodlad kebabrestaurang. Men varken visionen eller namnet, M.O.A.S – Meat on a stick i Stockholm, fick omgivningen att göra vågen till en början.  

”Motgångarna var många. När jag kontaktade arkitektfirman ville de inte ens ta ett möte med mig. De sa att ’vi inte har tid med något kebabhak i Vasastan’. Det var samma sak med kökskonsulter och leverantörer – ingen tog mig på allvar. När jag ringde Nobelkonditorn Daniel Roos och bad honom tillverka en specialmaskin för en chokladkebabsdessert jag ville ha så slängde han luren i örat på mig.”

Men du gav inte upp?

”Nej, jag tjatade mig till möten med alla som oftast slutade med att de sa: ’du är ju helt galen, det här måste vi vara med på, vi kör’. Jag fick till och med Daniel Roos att personligen stå hos oss och skicka ut chokladkebaber till slut, parallellt med att han fokuserade på Nobelmiddagen.”

Sedan 2015, då Jiray Seropian valde att avveckla sitt lukrativa telemarketingbolag och gå all in på kebab, har han öppnat två kebabrestauranger i Stockholm. Nu i november är det dags för enhet nummer tre – i Norrköping.

”Det är såklart lite pirrigt, Norrköping är ju min barndomsstad. Dessutom har jag investerat cirka tio miljoner kronor. Det är mycket som står på spel”, säger han.

I M.O.A.S. har han plöjt ner varenda sparad krona som han tjänat ihop som entreprenör. Även om självförtroendet är stort, Jiray Seropian påpekar själv att han ”satt ribban för bra kebab i Sverige” och att han inte ”har något kvar att lära på hemmaplan”, så hopar sig ibland orosmolnen.

”Entreprenören inom mig är ju såklart lite nervös och jag sover ju kanske inte alltid supergott om nätterna, men det är samtidigt något inom mig som gör att jag vågar driva igenom de här lite galna projekten.”

Foto:Press

Det senaste året har Jiray Seropian synts och hörts i medierna – och mer lär det bli framöver. Under vintern är han, tillsammans med Gabardin Produktion, aktuell med en ny Youtube-serie.

”De har tjatat hål i huvudet på mig och tyckt att min storytelling är helt fantastisk, men att mycket content inte syns. Åker jag till Istanbul och äter 30 kebaber så kommer det bara upp en recension och bild på Instagram, that’s it. Nu ska jag resa till band annat Napoli, Prag, Berlin och Lissabon i jakten på den perfekta kebaben. Rörligt innehåll ska bli riktigt skoj.”

Men att han är en influencer vill Jiray Seropian inte kännas vid.

”Jag är snarare en antiinfluencer. Jag är som sagt ganska less på alla matkonton som skriver att alla ställen är magiska och fantastiska. Jag har aldrig gett mer än en nia. Och jag tror faktiskt inte heller att tian existerar.” 

När nu M.O.A.S. etablerar sig i Norrköping blir det Jiray Seropians tredje enhet i ordningen. Fast någon kedja är det inte, han är tydlig med distinktionen.

”Kedja… jag gillar inte det ordet. För mig är det synonymt med att man oftast går ner i kvalitet. Om vi ska bli större måste jag uppfinna hjulet, igen. Samtidigt ska jag inte sitta här och säga att jag inte vill ha en restaurang till. Den medvetne svensken älskar vår kebab, och det jag gör får nästan ses som någon slags samhällstjänst.”


Innehåll från SwedaviaAnnons

Intill våra största flygplatser utvecklas framtidens logistikområden

Swedavia är känt som det statliga bolaget som äger och utvecklar det nationella basutbudet av flygplatser i Sverige, så som Arlanda, Landvetter och åtta andra flygplatser. Dotterbolaget Swedavia Real Estate bedriver kommersiell fastighetsutveckling i anslutning till våra största flygplatser, där det finns goda möjligheter att utveckla logistikområden, hotell, kontor och annan service. 

Flygplatser är viktiga kommunikationsnav som inte skiljer sig så mycket från ett vadställe över en flod eller en naturlig hamn på en kontinent där människor samlas och passerar för att komma från en region till en annan. På dessa platser är det naturligt att man får en stadsutveckling, det är det som drivit fram utvecklingen av städer och marknadsplatser för varor och tjänster i tusentals år.

– Vi arbetar med att kanalisera den här drivkraften och att bygga marknadsplatser som möter behov hos människor som vill göra affärer på flygplatserna, säger Stefan Stenberg, VD för Swedavia Real Estate. 

Behov av flygplatsnära lokaler för logistik och kontor 

Idag är det mest uppenbara marknadsbehovet lokaler för de verksamheter och bolag som finns och är verksamma på flygplatsen och inom flygindustrin. För att täcka detta behov bygger Swedavia Real Estate hotell, som service för resenärer direkt kopplat till flygplatserna, och fraktterminaler för flygfrakt samt även kontorshus. Kommunikationsnavet som uppstår av en flygplats gör att logistik blir en naturlig del av fastighetsutvecklingen. 

– Vad vi har byggt hittills är framför allt tre hotell, två på Arlanda och ett på Landvetter. Vi har utvecklat ett stort logistikområde i Göteborg med vår partner Bockasjö. Vi håller även på att utveckla ett stort logistikområde på Arlanda, vid E4:an, där vi just nu arbetar med att dra fram infrastrukturen, berättar Stefan Stenberg. 

Möter krav på hållbara leveranser 

Under planeringen av framtidens hållbara logistikområden lägger Swedavia stort fokus på hållbarhet och klimatarbete. 

– Vår uppgift på Swedavia Real Estate är att i tidiga skeden kartlägga fastighetsbehov och utvecklingsmöjligheter i anslutning till flygplatserna, där vi lägger en plan för vilka funktioner olika markytor ska användas för och hur de kan utvecklas för framtiden, säger Stefan Stenberg.

Platser förberedda för framtidens logistik

Logistikbranschen har behov av att leva upp till de nya krav som ställs i och med pågående digitalisering och globalisering. Idag behövs moderna logistiklokaler och effektiva logistikkedjor och många företag jobbar även med att se över sin strategi för lokala producenter eller mellanlager för att skapa buffertlager eller last mile-leveranser. 

– Vi drivs av att bemöta och skapa lösningar för framtida behov och krav på hållbara leveranser och utvecklar platser som håller för exempelvis framtida självkörande lastbilar och ökat tryck på en elförsörjning som klarar av omställningen till elbilar. Dessutom arbetar hela Swedavia med vår egen omställning, där flygplatsverksamheten i egen regi nu är helt fossilfri och för att driva på arbetet att ställa om till ett fossilfritt flyg, avslutar Stefan Stenberg. 

Om Swedavia
Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver och att vara en internationell förebild inom hållbarhet. Dessutom ansvarar Swedavia Real Estate för fastighetsutveckling och exploaterbar mark på och omkring flygplatserna - ett växande segment, i takt med att flygplatserna blir viktigare som mötesplatser.

Läs mer om Swedavias fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedavia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?