1515
Annons

Kebaben räddade mästerkockens bolag

VÄSTERÅS. Efter många bakslag blev det bingo. Amir Kheirmand hittade en lucka på marknaden och började sälja färsk kebab.

Fem år senare är omsättningen på väg mot 300 miljoner kronor – och 25.000 följare på Instagram hejar på under tillväxtresan.

Schysst käk grundades av Amir Kheirmand. I dag gör deras färska kebab succé.
Schysst käk grundades av Amir Kheirmand. I dag gör deras färska kebab succé.Foto:Ida Thunberg

Det doftar mat i Schysst käks lokaler i centrala Västerås. Nyaste produkttillskottet kebabspett tillagas i köket och får en snygg inramning med grönsaker, bröd och såser som dukas upp och fotograferas till sociala medier.

De färgstarka förpackningarna sticker ut, liksom tonen och sättet att kommunicera med kunderna på, vilket är väl genomtänkt och har varit en framgångsfaktor sedan starten, enligt Amir Kheirmand.

Segern i ”Sveriges Mästerkock” i TV4 2014 förändrade mycket för Amir Kheirmand. Från att ha varit en lokal aktör i Västerås inom nattklubbs- och reklambranschen så blev han plötsligt igenkänd även i övriga Sverige.

”16 procent av Sveriges hushåll såg finalen, så jag tänkte att det var ju ändå en bra grogrund till ett varumärke”, säger han.

Foto:Ida Thunberg

Innan dess hade Amir Kheirmand drivit företag i många år tillsammans med sin bror Alex Kheirmand.

”Jag har varit anställd i totalt ett år, det var direkt efter gymnasiet. Sedan dess har jag drivit eget.”

Runt 2014 befann sig bröderna i ett vägskäl. De var lite mätta på reklambranschen och ville börja sälja produkter istället för tjänster.

”Efter 'Mästerkocken' kändes valet att göra något inom mat självklart. 2015 startades Schysst käk”, säger Amir Kheirmand och beskriver hur han och brodern sökte på Google Trends och såg att den maträtt som flest svenskar sökte på då var pulled pork, det vill säga långsamlagat fläskkött.

”Så vi bestämde oss för att bygga ett koncept kring slow cooked-mat, och det gjorde vi. Men det gick så dåligt! Vi var två-tre år för sena. Alla stora aktörer hade redan lanserat detta.”

Bröderna Kheirmand gick på nit efter nit. Fick inga centrala kontrakt med kedjorna, som inte tyckte det fanns något unikt i konceptet.

”De första tre åren backade vi 5 Mkr och då tog vi ändå inte ut några löner utan överlevde endast av att vi hade kvar en del reklamuppdrag och att jag drev en matstudio dit sällskap kunde komma och laga mat som en aktivitet. Men det var som att alla pengar försvann i ett stort svart hål.”

Precis när slutet verkade nära, med kontrollbalansräkning och endast dystra utsikter, skulle Amir Kheirmand köpa hem kebab från affären och laga till sin familj. 

”Då fanns det bara i frysdisken, och allt såg tråkigt ut. Det var fula förpackningar, och dessutom smakade det inte alls som det gjorde om man gick ut och köpte kebab på restaurang. Jag provade alla sorter som fanns och blev jättebesviken. Då ringde jag brorsan och sa att vi skulle göra färsk kebab istället.”

Bröderna byggde ett nytt koncept, men nu med kebaben i fokus. Utgångspunkten var ”hur äter man kebab på restaurang?”.

”Kebab är en otroligt tillåtande produkt. Man kan äta det med pommes frites eller ris, i pitabröd, som en rulle, på pizza, i en sallad – det finns inga rätt eller fel.”

De gick till samma personer som de förut fått kalla handen av hos de stora livsmedelsbutikkedjorna, och visade en power point där en nötkebab, en kycklingkebab, en gyros och tre såser presenterades.

Foto:Ida Thunberg

Nu blev det napp. Och bråttom att hitta leverantörer, eftersom bröderna dittills bara hade fokuserat på konceptet och förpackningarna. 

”Det finns ett antal kebabfabriker i Sverige men inga som då levererade färsk kebab. Därför var det mycket jobb med att få med några på tåget. Allt var nytt. Men 2018 lanserade vi och körde för fullt direkt.”

”Sedan dess vi hållit fast vid att det ska vara svenskt kött, svensk kyckling och svensk produktion på alla produkter där det är möjligt. Att ha bra kvalitet på vårt vegetariska utbud är också viktigt för oss. Vår vegokebab är en av dagligvaruhandelns bäst säljande vegetariska produkter i dag och hälften av våra 25 artiklar är veganska.”

Första året omsatte bröderna 9 Mkr med tre anställda. 2022 är de hittills 19 anställda och räknar med att nå minst 270 Mkr.

”Vi tror att vi kan dubbla minst ett år till i Sverige. Svenskarna äter väldigt mycket kebab. Men vi tittar också på andra marknader.”

Att behålla fokus är en viktig utmaning för Amir Kheirmand, som tidigare gärna hoppade på alla möjliga sidoprojekt och sa ja till det mesta.

”Men jag har inte råd att tappa fokus här. Jag är ingen förvaltare, men som tur är har vi anställda i dag som är jättebra på det och så kan jag få springa på nya bollar men fortfarande inom ramen för Schysst käk.”

”Det fungerar eftersom vi har så kul här. Jag älskar att gå till jobbet. Dessutom finns det en plan för en lång tid framöver och jag ser fram emot att förverkliga allt nytt.”

Amir Kheirmand jobbar mycket med bolagets produktutveckling, både med att ta fram nyheter och att utveckla det befintliga sortimentet.

”Storsäljarna justerar vi smakmässigt två-tre gånger per år, både utifrån feedback vi får och sådant vi själva vill ändra.”

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?