1515

KD vill förlänga stödåtgärder till företag

Flera av regeringens omfattande stödåtgärder till företag till följd av coronakrisen har löpt ut. Kristdemokraterna vill nu se en förlängning av några av stöden.

”Regeringen måste ge besked om att förlänga sänkningen av arbetsgivaravgiften till särskilt utsatta branscher”, säger partiets ekonomiskpolitiske talesperson Jakob Forssmed till TT.

KD:s ekonomiskpolitiske talesperson Jakob Forssmed.
KD:s ekonomiskpolitiske talesperson Jakob Forssmed.Foto:Jessica Gow/TT, Jessica Gow/TT, Jessica Gow/TT, Jessica Gow/TT, Jessica Gow/TT

En av regeringens många stödåtgärder var en generell sänkning av arbetsgivaravgifterna. Det stödet upphörde den 30 juni.

”Vi sade redan före sommaren att regeringen måste ge besked. Det råder en akut osäkerhet kring stödet, särskilt i utsatta branscher. Vi anser att stödet bör ligga kvar för dem året ut”, säger Jakob Forssmed.

Kristdemokraterna tycker också att det särskilda omsättningsstödet bör förlängas. Det gällde för företag som tappat mycket i omsättning på grund av corona under mars och april. Ansökningstiden för det går ut den 31 augusti.

Hittills har finansministern Magdalena Andersson inte velat ge besked om en eventuell förlängning. Hon noterade på en presskonferens nyligen att färre företagare än förväntat ansökt om stödet.

Kristdemokraterna anser att stödet bör förlängas med ytterligare en månad.

”Om det inte har betalats ut så mycket som planerat, så borde det inte vara problematiskt att förlänga det. Det är ett väldigt träffsäkert stöd”, säger Jakob Forssmed.

Riksdagen har också gett ett tillkännagivande om att regeringen måste komma med stöd till enskilda näringsidkare, som inte har omfattats av stödåtgärderna på samma sätt.

Hittills har regeringen inte velat ge några besked om de olika stödåtgärderna ska förlängas. ”Regeringen följer utvecklingen noga”, är det senaste beskedet från finansministern.


Innehåll från Tele2Annons

Hållbarhet allt mer avgörande i valet av leverantör

Hållbarhet har blivit en viktig faktor när företag väljer leverantörer. För en del bolag är den till och med avgörande. En av dem är Tele2 som nu jobbar för att klimatsäkra hela sin värdekedja från leverantörer till slutkund.

Läs hela artikeln här. 

Tele2 har ambitiösa miljömål och vill genom innovativ teknik bidra till omställningen till en smartare värld. Företaget vill dessutom vara ledande inom hållbarhet och bli den första telekomoperatören som lyckas uppnå en klimatneutral värdekedja. 

Bland annat har Tele2 under flera år arbetat hårt för att minska koldioxidutsläppen i den egna verksamheten, vilket också har gett resultat. I Sverige uppnåddes klimatneutralitet i den egna verksamheten 2018. I april 2020 blev företaget, som första telekomkoncern i Norden och Baltikum, klimatneutralt i sin egen verksamhet. 

Det innebär att all el som används i verksamheten – från kontor till basstationer – kommer från förnybara energikällor, och att företagets totala koldioxidutsläpp minskat med 90 procent sedan 2018. 

Skruvar upp kraven

Nästa steg på Tele2s resa mot att bli bäst i klassen är att rikta strålkastaren mot leverantörerna och hela värdekedjan. 

– Eftersom utsläppen från vår egen verksamhet nu är så låga ser vi att vår största klimatpåverkan numera kommer från underleverantörsledet i vår värdekedja. Till exempel från hårdvaran som vi köper in och säljer till kunder samt den utrustning som vi använder eller förbrukar själva, säger Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.
Erik Wottrich, global hållbarhetschef på Tele2.

Därför har företaget gjort ett omfattande arbete med att kartlägga sina underleverantörer ur ett klimat- och hållbarhetsperspektiv. Kartläggningen mynnade ut i en konkret plan som innebär att Tele2 undan för undan kommer att ställa ökade hållbarhetskrav på leverantörerna och att klimatpåverkan blir en del av uppförandekoden som alla företagets underleverantörer måste skriva under. 

Målet är att börja med de 40 största leverantörerna.  

– Vi har förbundit oss till det globala initiativet Science Based Targets, där vi kommer att genomföra klimatåtgärder som stöttar Parisavtalet och målet om max 1,5 graders uppvärmning. Men eftersom vi strävar efter att klimatsäkra hela vår värdekedja betyder det också att vi kräver att våra leverantörer ska ha samma mål. Till 2023–24 vill vi att de ska ha satt mål som är i linje med våra ambitioner, säger Erik Wottrich. 

Klimat och affärer går hand i hand 

Att hållbarhet och klimatarbete blir allt viktigare i valet av leverantörer för it- och kommunikationstjänster är också något som bekräftas i en färsk undersökning som Tele2 låtit göra. Av 400 befattningshavare i små, medelstora och stora företag svarade 70 procent att de helt eller delvis väljer leverantör utifrån deras hållbarhetsarbete. Dessutom säger var femte att hållbarhet inte bara har påverkat, utan varit avgörande i valet av deras viktigaste leverantörer. 

Undersökningen visar också att många företag ser kopplingen mellan klimat och it och telekom. Mer än åtta av tio svarar att de ser möjligheter till ökad hållbarhet inom något av dessa områden. Främst när det gäller att minska resor och att distansarbeta, men också för att effektivisera arbetsprocesser med digital teknik. 

Däremot viktar företagen inte it och telekom lika högt som mer traditionella hållbarhetssatsningar som återvinning, resor eller val av energibolag. 

– Uppsidan av detta är att det finns en stor potential för oss som telekomoperatör att visa våra kunder den enorma betydelse som IoT- och 5G-lösningar kan ha för deras omställning till att bli mer hållbara, resurssnåla och långsiktigt lönsamma, säger Erik Wottrich. 

Läs mer om hur våra lösningar kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål 

 

 

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?