Annons

Katalonien förkastar nytt drag från Madrid

Den spanska regeringen tar kontrollen över Kataloniens regionala poliskår för att förhindra den planerade folkomröstningen om katalansk självständighet — vilket motsidan vägrar acceptera.

Demonstration för katalansk självständighet i Barcelona.
Demonstration för katalansk självständighet i Barcelona.Bild:Ap

Spaniens premiärminister Mariano Rajoy ber samtidigt katalanerna att kasta in handduken.

"Det skulle vara förståndigt, rimligt och demokratiskt att stanna upp och säga att det inte blir någon folkomröstning, vilket de vet inte kommer att hända", säger Rajoy.

Åklagarmyndigheten i Madrid begärde i veckan att inrikesdepartementet skulle ta kontroll över samtliga poliskårer i Katalonien, inklusive den regionala Mossos d'esquadra, för att stoppa den av författningsdomstolen förbjudna omröstningen, som planeras till den 1 oktober. På lördagen kallade den högste åklagaren i Katalonien, José María Romero de Tejada, till sig de högsta polischeferna i regionen för att meddela beslutet.

Enligt inrikesdepartementet handlar det inte om att ta kontrollen från Katalonien, utan om att bättre samordna de olika polisstyrkorna i regionen. Enric Millo, centralregeringens representant i Katalonien, säger att Mossos d'esquadra fortfarande är ansvarigt för säkerheten i regionen men att poliskåren ska "koordineras" direkt av inrikesdepartementet och inte av lokala myndigheter.

Men den katalanska poliskårens chef Josep Lluís Trapero har enligt den katalanska tidningen Ara protesterat mot åklagarmyndighetens begäran eftersom han anser att det är olämpligt att polisen lyder under en annan förvaltningsapparat än den som formellt ska styra den.

Och Kataloniens inrikeschef Joaquim Forn avvisar Madrids påbud.

"Vi fördömer statens intervention för att kontrollera Kataloniens polisstyrkor", säger han i ett tv-sänt anförande. Vi kommer inte att acceptera denna kontroll."

"Det skulle vara förståndigt, rimligt och demokratiskt att stanna upp och säga att det inte blir någon folkomröstning, vilket de vet inte kommer att hända.

Spaniens premiärminister Mariano Rajoy om folkomröstningen om självständighet som planeras i Katalonien den 1 oktober.

I folkomröstningen den 1 oktober får väljarna ta ställning till frågan "Vill du att Katalonien ska bli en självständig stat i form av en republik?".

Den styrande koalitionen avser att utropa självständighet inom 48 timmar om resultatet blir ett ja, oavsett nivån på valdeltagandet.

Förutom lagen om folkomröstning har det regionala parlamentet antagit en lag om hur en övergång till en katalansk republik ska gå till, om det blir ja i folkomröstningen.

Några motiv för självständighet är värnandet av katalansk kultur, särskilt språket. Dessutom anses det spanska systemet för att ta in skatter från regionerna vara orättvist och missgynna det ekonomiskt starka Katalonien, som står för en femtedel av Spaniens ekonomi.
Folkomröstningen har förbjudits av Spaniens författningsdomstol och centralmakten i Madrid har vidtagit flera åtgärder för att förhindra den.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?