Annons

Kärleken till kikärtor håller ihop matfamiljen

Det började med hummus som fick dagligvarujättarna Ica, Coop och Axfood på kroken. I dag driver alla i familjen Kersh egna restauranger. 

Foto:Amanda Lindgren

Den uppmärksamme uteätaren i Stockholm har kanske noterat att namnet Kersh ofta förekommer i restaurangsammanhang. Från Maxos på Kungsholmen till Falafelbaren, Bitza och A Bowl som alla tre ligger utspridda över Södermalm. Lägg därtill Kersh Kafferosteri som förser flera Stockholmskrogar med kaffe.

Bakom företagen finns familjen Kersh, som har sina rötter i Palestina. Den gemensamma nämnaren är kikärtor. 

Mohsen ”Maxo” Kersh flyttade från Israel till Sverige i slutet av 1980-talet. Han arbetade länge på olika jobb inom restaurangbranschen, bland annat arbetade han i över tio år på Strömmingsvagnen vid Slussen i Stockholm. 

”När vi var små hade vi alltid fullt hus, och det fanns alltid en kastrull med något gott hemma. Nu när jag själv har barn inser att alla inte har det så”, säger Aadel Kersh.

I slutet av 1990-talet flyttade Mohsen Kersh tillbaka med sin familj, sönerna Nidal, Aadel och Samir hängde med. I kuststaden Akko startade de upp en fiskrestaurang. Men verksamheten gick inte som förväntat och några månader senare flyttade hela familjen tillbaka.

”Ni började känna drivet när ni bodde där, tror jag”, berättar Mohsen Kersh, och sönerna håller med.

”Sedan vi var små har vi varit engagerade. Att driva restaurang eller sälja mat som levebröd har varit en självklarhet. Vi har alltid pratat om mat med en affärstanke bakom. Jag minns första festivalen när vi fick skala majs och servera”, säger Aadel Kersh.

”Jag var jätteblyg när jag var liten och vågade aldrig söka jobb. Det påverkade mig jättemycket. Därför har jag alltid velat att de ska våga och ville involvera dem tidigt”, säger Mohsen Kersh. 

När familjen kom tillbaka till Sverige ville Mohsen Kersh starta en hummusfabrik. Han kom över en lokal i Märsta och startade Maxos AB 2004. Idén att sälja färsk hummus till dagligvaruhandeln flög och inom ett halvår hade han lyckats sälja in produkterna till Ica, Coop och Axfood. Han drev det framgångsrikt i elva år innan han sålde bolaget till livsmedelsimportören Sevan. Nidal och Aadel Kersh arbetade periodvis på företaget. 

”Det var en stor maskin att driva, med säljare och säljbolag. Det kostar mycket att tjäna pengar. Till slut kände vi att det inte handlade så mycket om mat, utan det blev mycket prat om Q1 och Q2 och gubbar i kostym”, säger Aadel Kersh.

”Vi lärde oss att vi inte ska jobba ihop. Det var aldrig några bråk om pengar, men alla har starka viljor. Vi lärde oss också att alla älskar kikärtor”, säger Nidal Kersh.

Efter försäljningen av fabriken öppnade Mohsen Kersh falafelstället Maxos på Kungsholmen. Då drev redan den äldsta brodern Nidal Kersh Falafelbaren på Hornsgatan i Stockholm tillsammans med sin fru Jenny Hedström och mellanbrorsan Aadel Kersh startade Kersh Kafferosteri redan 2010. Förra året startade han även Bitza vid Hornstulls strand som serverar palestinska pizzor. 

Minstingen i familjen Samir Kersh var sist ut och öppnade för två år sedan A Bowl vid Mariatorget tillsammans med sin sambo Rima Ismail, som var bland de första att servera poké bowls i Stockholm innan trenden slog igenom på bred front. I dag har A Bowl utvecklats till en fullskalig restaurang, som helt lämnat pokétrenden och i stället serverar mat med fokus på olika kombinationer som kan serveras i en skål.

I dag går alla verksamheter lite skämtsamt under namnet ”Kersh-gruppen”.

”Rent juridiskt kanske alla driver egna bolag, men utåt sett är vi en familj. Det har hjälpt mig väldigt mycket att vi har ett gott rykte på stan”, säger Aadel Kersh.

”Det är svårt att driva restaurang i Stockholm i dag, man måste ha ett tydligt koncept. I dag handlar det mycket om att få gästerna att känna att de är en del av ett community”, säger Nidal Kersh. 

Alla är eniga om att det bästa med att alla driver eget är att de kan hjälpa varandra. 

”Är min falafelsmet slut till exempel, så kan jag ringa pappa. Är man inne i en period när det är lite folk är det skönt att någon annan kan säga ’ta det lugnt, jag har varit där och det löser sig’”, säger Nidal Kersh.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?