1515

Karl-Johan Persson: Då når H&M tillväxtmålet

H&M fortsätter att expandera inom den viktiga e-handeln och 2018 hoppas bolaget på att nå tillväxtmålet för koncernen. Nästa år kommer även ytterligare ett nytt varumärke lanseras och det kan följas av fler.

H&M:s vd Karl-Johan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson.Bild:Hampus Andersson

Det säger vd Karl-Johan Persson till Nyhetsbyrån Direkt i en av de mer omfattande intervjuerna han gett på länge där han också bemöter kritiken bolaget fått för att vara snål med sin informationsgivning.

I början av 2017 ersatte H&M sitt butiksexpansionsmål med målet att öka omsättningen i lokal valuta 10-15 procent per år. Bolaget såg från start positivt på möjligheten att uppnå det nya målet både för 2017 och framåt.

I takt med att året bjudit på en svag försäljningsutveckling har också H&M successivt tonat ner sina möjligheter att nå målet.

"Man måste vara ödmjuk eftersom vi hittills inte har nått det tillväxtmål vi satte upp 2017. Men även med den vetskapen så tror jag att vi kan nå det 2018, även om det kommer att vara en utmanande marknad", säger Karl-Johan Persson.

Om H&M når sitt försäljningsmål nästa år väntas rörelsemarginalen stiga. Och även om försäljningsmålet inte skulle nås finns en möjlighet att öka lönsamheten 2018.

"Växer vi med 10-15 procent nästa år så kommer vi, om inget större inträffar med valutor och sådant som ligger utanför vår kontroll, att ha en marginalförbättring. Men det är en utmanande marknad med hård konkurrens där många är desperata med mycket reor", säger Karl-Johan Persson.

H&M fortsätter att expandera sin onlineaffär. Exakt när H&M-varumärket finns med e-handel på samtliga butiksmarknader är ännu inte bestämt, men på sikt kommer H&M online finnas på fler marknader än där bolaget har fysiska butiker.

I planerna för 2017 ligger utrullning av onlineaffären till Filipinerna och Cypern, vilket innebär att H&M vid slutet av året har onlinehandel på 43 av sina då totalt 69 butiksmarknader. Ett annat sätt att mäta är att H&M vid årsskiftet kommer att ha onlinehandel på marknader som står för drygt 90 procent av koncernens totala försäljning. Nästa år väntar fler nya onlinemarknader där bland annat Indien står på tur.

Nyhetsbyrån Direkt träffar vd:n i samband med öppningen av Arkets butik på Regent Street i centrala London den 25 augusti. Arket är bolagets åttonde varumärke, men det stannar inte där.

"Vi kommer att lansera ett nytt varumärke nästa år och vi tittar på fler. Vi har gjort det framgångsrikt med COS och Stories och nu med Arket. Jag tror att vi kommer att fortsätta att göra det under många år. Det är en väldigt viktig del av vår tillväxtstrategi", säger Karl-Johan Persson.

H&M har lyft fram sin omni-channelstrategi, att integrera butiker och onlinehandel för att ge kunderna en mer sömlös shoppingupplevelse, som en central del i att öka tillväxten. I intervjun, som finns i sin helhet i Nyhetsbyrån Direkts premiumflöde, förklarar Karl-Johan Persson hur långt bolaget kommit och vad som blir nästa steg. Han avslöjar också nya funktioner för H&M:s mobilapp.

H&M:s aktie har utvecklats svagt under en lång tid och bolaget har fått kritik för att vara snål med sin informationsgivning. Enligt vd:n måste H&M bidra mer till genomlysningen av bolaget.

"Vi måste vara lite mer transparenta i vissa frågor. Vi berättade lite mer om verksamheten vid senaste kvartalsrapporten och vi planerar att ha en kapitalmarknadsdag där vi kommer berätta mer om de olika delarna av vår verksamhet", säger Karl-Johan Persson.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?