1515
Annons

Kapprustning mellan länderna om kryptovalutorna

Fler länder skapar nya regler för att attrahera startups inom kryptovalutor. Genom att erbjuda hög säkerhet och ekonomiska fördelar söker sig allt fler företag inom branschen till uppstickarländer för att få igång affärerna. Det rapporterar Reuters. 

Aktiemäklare i Manama, Bahrain, och kryptovalutan Bitcoin.
Aktiemäklare i Manama, Bahrain, och kryptovalutan Bitcoin.Foto:Charles Crowell/Bloomberg News, Sergey Mironov.
Foto:Sergey Mironov
Foto:CHARLES CROWELL

Allt fler länder skapar nu speciella regler för att öka sin konkurrenskraft inom techbranschen. Och en sektor satsar de särskilt på att attrahera: kryptovalutorna. 

Där försöker nu fler uppstickarländer slå fiktiva mynt av den framväxande industrin, rapporterar Reuters. Bland länderna som utvecklat sina egna regelverk för krypto finns Belarus, Bahrain, Malta och Gibraltar. 

Välkända finansstäder som London och New York använder sig av traditionella finansiella regelverk för att höja säkerhetsgraden, både för investerare och för att förhindra penningtvätt. Det lockar stora, redan etablerade företag som har möjlighet att betala de högre kostnaderna det för med sig, men skrämmer iväg de mindre bolagen. 

Samtidigt har länderna med mindre regler och lagar inom sektorn, exempelvis Belize och Seychellerna, motsatt problem. Där skräms i stället de potentiella investerarna bort eftersom att det bristande regelverket öppnar upp för penningtvätt. Ett problem som sektorn länge kämpat med. 

Den ekonomiska skillnaden för att etablera sig i de olika marknaderna är stor. Att driva affärer i Bahrains huvudstad Manama i stället för London uppger ZPX, ett kryptoföretag från Singapore, sparar dem 550.000 dollar per år.        

Genom att erbjuda startups inom kryptovalutor hög säkerhet, samtidigt som de är en billigare marknad att etablera sig på bland annat genom skattelättnader, gör sig uppstickarländerna attraktiva inom den svällande sektorn.  

Förhoppningarna är att få en större andel av den alltmer framväxande marknaden. 

Och att det finns pengar att hämta står klart. Enligt irländska Research and Markets förutspås kryptovalutorna omsätta 1,4 miljarder dollar 2024. 

Men att skapa nya regelverk för att locka fler kryptoföretag är inte helt riskfritt. Om reglerna visar sig bristfälliga kan problemen bli stora, både för företagen och för investerarna. 

Och samtidigt finns inga garantier för att industrin kommer att fortsätta blomstra. När kritiken gällande säkerheten höjs delas världens länder upp. I Kina har kryptovalutor förbjudits helt, en lösning som även Indien sneglar åt, medan Japan och Frankrike även de utreder möjligheten till att utveckla speciella kryptoregler.  


Tabbar skapar tillväxt

Våga göra fel om du vill få bolaget att växa. Det var budskapet från tre framgångsrika bolagsbyggare som tog plats på scen under tisdagens Gasellfrukost i Stockholm. 

Gasellfrukost i Stockholm.
Gasellfrukost i Stockholm.Foto:Pax Engström Nyström
Stefan Jansson
grundare och vd
på Polarium.
Stefan Jansson grundare och vd på Polarium.Foto:Pax Engström Nyström
Gustaf Westerlund, CRM-konsulterna och Annika Dopping, Annika Dopping & Co.Foto:Pax Engström Nyström
Alexander Schultz, Ida Carls och Max Wroblewski från Third Act.Foto:Pax Engström Nyström
Peter Böhmer och Anna Öfwerman, Together Tech.Foto:Pax Engström Nyström
Leyla Sarac affärsutvecklare på DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström
Johan Johansson, vd Daniel Wellington.Foto:Pax Engström Nyström
Virpal Singh
grundare av
DigitalTolk.
Virpal Singh grundare av DigitalTolk.Foto:Pax Engström Nyström

Solen sken in genom glastaket på Posthuset 7A när säsongens sista Gasellfrukost i Stockholm inleddes. Bland deltagarna var det hög stämning och konsensus rådde om att det var kompetensutmaningar som är det största tillväxthindret – trots andra orosmoment som inflation och Ukrainakrig. Men för morgonens första talare Stefan Jansson grundare och vd på batteribolaget Polarium, som nyligen värderades till 1 miljard dollar och därmed kan kalla sig ”enhörningsbolag”, är det i stället komponentbrist som riskerar att bromsa företaget.  

”Vi har bra kompetens i Sverige, det är bara att vi ska attrahera den till oss. För vår del är det i stället brist på halvledare och litiumceller som kommer att vara en utmaning i många år framöver”, säger han. 

Han berättade att bolaget som startades 2015 i dag exporterar till över 70 länder och att företagets produkter i kombination med solpaneler redan bidrar till att sju miljoner liter diesel per månad sparas, när billigare och grön energi kan användas i stället. Men bolagsresan med Polarium har varit allt annat än enkel. 

”VI jobbar med tekniskt utmanande produkt och för att lyckas måste man göra mängder av misstag. Så säger någon att det går bra i ett projekt kan man vara säker på att det är något som är fel”, sa han och fick publiken att skratta. 

Även Johan Johansson, vd på klockvarumärket Daniel Wellington, tog upp vikten av att som bolagsbyggare vara modig och våga ”faila”, som han kallar det. Det lärde han sig under sin tid som Luma, det vill säga trainee på MTG, och den mentaliteten kom väl till pass under coronapandemin när bolaget tvingades stänga ner hundratals butiker världen över till följd av stängda marknader. 

”Men under den här tuffa tiden har vi investerat och ställt om. Vi har satsat på produktutveckling och släppt solglasögon, nya smycken och fodral, bland annat. Och nu när många marknader öppnar upp ser framtiden ljus ut”, säger Johan Johansson. 

Ett annat bolag som också lyfte vikten av att vara på tårna är DigitalTolk, som utsågs till årets Supergasell, Sveriges mest snabbväxande företag, 2021. Tolkförmedlaren startade under flyktingkrisen 2015 och nu har man fullt upp med att hjälpa människor som kommit från Ukraina att matchas mot arbetslivet. 

”Från en flyktingkris till en annan. Utifrån vår tekniska lösning tittar vi hela tiden på vilka behov som uppstår i samhället och hur vi kan vara med och lösa dem”, säger Leyla Sarac, affärsutvecklare i bolaget och fick medhåll av bolagets grundare Virpal Singh:

”Att vi aldrig blir klara är nyckeln till att vi utvecklas och kan göra skillnad för våra kunder. Genom innovation blir vi inte ett i högen av irrelevanta bolag”.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?