1515

Kanonservice lyfter urtrevliga krogen Copine

Copine hade vissa förväntningar på sig när man öppnade i höstas. Ägarna drev sedan tidigare det populära hålet i väggen Jim & Jacob på Surbrunnsgatan där man serverar god, enkel mat till en billig penning.

UPPRYCKNING. Oprofessionell service ledde till oväntat låga poäng i höstas för det då nyöppnade Copine. Nu verkar problemen vara lösta och restaurangen avancerar i tabellen över de senast testade krogarna.
UPPRYCKNING. Oprofessionell service ledde till oväntat låga poäng i höstas för det då nyöppnade Copine. Nu verkar problemen vara lösta och restaurangen avancerar i tabellen över de senast testade krogarna.Foto:Joey Abrait

Och visst lyckades man även på nykomlingen, som tog över La Boccas lokaler på Östermalm. När Di Weekend var på besök i höstas blev det toppbetyg till maten, men samtidigt gav vi även ett underbetyg till servicen, som vid upprepade tillfällen haltade. Nu är det helt andra bullar. 

Vi tjuvlyssnar på småpratet vid bordet bredvid och råkar höra hur en i personalen berättar att hen kommer från den nyligen igenbommade grannen, stjärnkrogen Volt. Möjligen är det en del av förklaringen till uppryckningen. Vi skäms bort av sällsynt uppmärksamma servitörer som knappt låter oss dricka upp bordsvattnet innan en ny, välkyld karaff ställs in på bordet. Dessutom är vinrekommendationerna mitt i prick och när ett vinglas åker i backen intill är man vips där också hjälper till. Det går inte annat än att dubbla det tidigare föga smickrande servicebetyget till mycket respektabla fyra.

Apropå bullar har Copine sannolikt krog-Stockholms godaste entrébröd. De små sconesliknande munsbitarna av majsbröd, som man plockat med sig från systerkrogen, är helt oemotståndliga. Kanske inte så konstigt att man tar betalt för en påfyllning av brödkorgen.

Mycket av menyn känns igen sedan i höstas. Tur det, för vissa av rätterna bör inte bytas ut överhuvudtaget. Den mycket väl tilltagna råbiffen är en av de bästa som vi ätit hemligt gömd under ett tjockt täcke av riven, gravad äggula och med en finfin ton av pepparrot. Köket håller hög klass överlag, bland annat förvandlas en enkel råvara som rotselleri till något alldeles extra när den röks och serveras i sin egen buljong tillsammans med karamelliserad grädde och lite citronconfit. Lägg till ett fint utbud av kallskuret och mumsiga smårätter överlag.

Även på efterrättssidan finns det en tidig klassiker i form av chokladdesserten, om man har plats kvar i magen. Här smälter effektfull den varma saltkolasåsen sönder chokladtäcken som döljer glassen, brownien och rispuffarna under.

Copine är en urtrevlig krog, en sån där som man vill ha i det egna kvarteret och helst helt för sig själv. Det senare blir dock mycket svårt. Ryktet har redan spridit sig runt stan och restaurangen har redan hittat sin publik, en heterogen blandning av 40-åringar ute på tjejkväll, tillresta göteborgare och mogna kvartetter av kvartersbor ute på parmiddag. Det är mycket, mycket välförtjänt.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?