1515

Kändisarna rasar mot H&M

Klädjätten H&M har fått ta emot massiv kritik efter att företaget släppt en reklambild på en svart barnmodell iförd en huvtröja med texten ”Coolaste apan i djungeln”. Nu ratar flera kändisar märket.

Bild:H&M via AP
Doves reklamfilm där en svart kvinna drar av sig en tröja och blir vit.
Doves reklamfilm där en svart kvinna drar av sig en tröja och blir vit.Bild:TT
Zaras randiga tröja med "Sheriff-stjärna" på bröstet, förde för många tankarna till de uniformer med gul Davidsstjärna som nazisterna tvingade judiska lägerfångar att bära under förintelsen.Bild:Zara
H&M:s sjal från 2016, som har slående likheter med en judisk bönesjal. Jämför med bilden till höger, som föreställer en ortodoxt judisk man vid Västra muren i Jerusalem.Bild:H&M; Lefteris Pitarakis/TT
Till vänster, H&M:s jumpsuit som kritiserades för att likna de uniformer som används av kvinnliga soldater i de kurdiska Peshmerga-stryrkorna. Till höger, Mangos skjorta med blixtar som osökt för tankarna till den nazistiska SS-symbolen.
Till vänster, H&M:s jumpsuit som kritiserades för att likna de uniformer som används av kvinnliga soldater i de kurdiska Peshmerga-stryrkorna. Till höger, Mangos skjorta med blixtar som osökt för tankarna till den nazistiska SS-symbolen.Bild:H&M; Mango

H&M HM B -5,28% Dagens utveckling är åter i blåsväder till följd av en kontroversiell reklambild för märkets barnkollektion. Bilden, som föreställer en svart pojke iklädd en huvtröja med texten ”Coolaste apan i djungeln”, publicerades på H&M:s webbshop i flera länder. Bilden skapade direkt starka reaktioner på sociala medier där kritiker menar att bilden har ett rasistiskt budskap. H&M har nu tagit bort bilden och bett om ursäkt.

”Vi förstår att många har upprörts av bilden. Vi som arbetar på H&M kan bara hålla med. Vi är hemskt ledsna att den togs och vi ångrar även själva trycket. Därför har vi nu inte bara tagit bort bilden från våra kanaler, utan även själva produkten”, skriver H&M i en kommentar till The Washington Post.

Bolaget ska nu utreda hur misstaget kunde begås, men skadan är på flera håll redan skedd. Flera tunga kändisar har gått ut på Twitter och anklagat H&M för rasism, däribland sångaren Abel Tesfaye, bättre känd under sitt artistnamn The Weeknd, som har samarbetat med klädmärket vid flera tillfällen.

”Jag vaknade i morse chockad och förödmjukad av det här fotot. Jag är djupt förolämpad och kommer inte att jobba med H&M igen”, skriver han på Twitter.

Abel Tesfaye får medhåll av den amerikanska rapparen Sean Combs, eller Diddy, som publicerade en egen version av bilden på Twitter, där pojken istället framställs som en kung med texten: ”Coolaste kungen i världen”.

Det är inte första gången som H&M anklagas för att sprida okänslig reklam. I början av 2016 blåste en kritikstorm upp när klädmärket lanserade en sjal som var nära identisk en judisk bönesjal och två år tidigare fick bolaget svara på varför en av märkets så kallade jumpsuits liknade de kvinnliga Peshmerga-krigarnas uniform.

Men H&M är inte ensamma om att få sina reklamkampanjer ifrågasatta. Klädmärket Zara har fått kritik för en barntröja som påminde om fängelseuniformer under Förintelsen, och spanska Mango sålde en blus med blixtar på som var mycket snarlika Hitlerregimens SS-logotyp. Även tvålproducenten Dove hamnade i blåsväder när en reklamfilm visade en svart kvinna som drar av sig en tröja och blir vit.

Låtskrivaren och producenten Isaac Hayes III skriver på Twitter att bolagen är väl medvetna om vad de gör när de tar fram reklamkampanjer med rasistiska budskap.

”Med så mycket granskning som görs av budskapet i en reklam går ingenting ut utan flera godkännanden”, skriver han.

Du har väl inte missat DiTV - Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?


Innehåll från EKNAnnons

Blev miljardbolag på sex år – så här växte Polarium

Smarta batterier gjorde att svenska Polarium utsågs till Nordens mest snabbväxande tillväxtbolag av Financial Times tidigare i år. Bolaget är just nu på en tillväxtresa som många företagare drömmer om.

– Vi hade inte klarat det här utan EKN, säger Polariums grundare och vd Stefan Jansson.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa svenska exportföretag att växa

Polarium tillverkar smarta uppkopplade litiumjonbatterier som driver mobilmaster, och kan ersätta många av de dieselaggregatorer och blybatterier som ofta driver masterna i dag.

– En av våra kunder sparar sju miljoner liter diesel i månaden på att använda våra produkter. Ser man till mobilmasternas hela livslängd innebär det över en miljard liter mindre diesel – för en kund, säger Stefan Jansson.

Tillväxt som kostar

Polarium har sedan starten 2015 installerat över 250 000 batterier i mer än 60 länder. I år förväntas omsättningen landa på 1,25 miljarder kronor. Efter sex år har företaget tre kontor i Sverige, fabriker i Mexiko och Vietnam, säljkontor i USA samt säljare och teknisk support i England, Nya Zeeland, Indonesien och flera afrikanska länder. Det är en otrolig tillväxtresa – och den har kostat en hel del.

– Vi har ett enormt kassaflöde och snabb tillväxt – lägg samman de två parametrarna så får du en uppfattning av vårt behov av rörelsekrediter. Det här var en riktig utmaning för oss i början när vi inte hade en historik att visa upp för kreditgivare, och dessutom gör många affärer på riskmarknader Därför vände vi oss till EKN.

Kombinera olika garantier

Statliga EKN finns nämligen till för att hjälpa svenska exportföretag och deras underleverantörer, genom olika typer av garantier. Polarium har använt tre finansieringslösningar från EKN:

För allmänna expansionssatsningar har de använt EKN:s rörelsekreditgaranti, vilket innebär att EKN har täckt 50 procent av bankens kreditrisk. Det har gjort det enklare för banken att våga säga ja till Polariums kreditbehov.

För affärer på riskmarknader har Polariums bank använt EKN:s rembursgaranti. Rembursgarantin kan banken ansöka om när man har en så kallad remburs, det vill säga att köparens lokala bank garanterar säljaren betalning vid leverans. Rembursgarantin täcker upp för risken att den lokala banken inte kan betala.

Polarium har också använt sig av EKN:s garanti för kundfordringar för specifika affärer, som täcker risken att köparen inte kan betala fakturan. Med hjälp av garantin kan Polarium dessutom gå till sin bank och få fakturan betald i förväg, vilket innebär att de kan erbjuda kunden kredit utan att själva behöva vänta på att få betalt.

Minskat risken och frigjort kapital

– Vi gör många affärer på riskmarknader och då är det betryggande att kunna räkna bort både politiska risker och valutarisker. Dessutom har vi kunnat frigöra kapital med hjälp av de här garantierna. Samarbetet med EKN har gjort att vi kan fokusera på vår grundverksamhet, det har varit otroligt värdefullt för oss, säger Stefan Jansson.

Läs mer om hur EKN kan hjälpa svenska exportföretag att växa

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?