Kanarieöarna räddar charterbolagen i vinter

Den spanska ögruppen Kanarieöarna är charterbolagens livlina under vintersäsongen.

Men bokningarna går trögt så här långt – bara en fjärdedel så många den här vintern jämfört med ett vanligt år.

Foto:Marianne Løvland

Kanarieöarna tronar som ensamt resmål i de tre största charterbolagens internetkataloger under de närmaste månaderna. Charterbolaget TUI förmedlar visserligen resor åt flygbolag som reser till andra destinationer, men har precis som konkurrenterna Ving och Apollo valt att koncentrera det egna utbudet till den spanska ögruppen utanför Afrikas nordvästra kust.

”Utrikesdepartementet avråder fortfarande från resor utanför Europa. Det finns inte många fler platser än Kanarieöarna i Europa där det är varmt just nu”, säger Adam Györki, kommunikationsansvarig på TUI.

Charterbolagen har anpassat resorna för att göra dem säkrare ur smittskyddssynpunkt, bland annat genom att minska trängseln på transferbussar och ta bort möjligheten till självservering på bufféerna. Bokningsstatistiken är dock dyster läsning för ekonomiavdelningarna – siffrorna skvallrar om att många svenskar känner sig tveksamma inför att resa utomlands under pandemin.

”Bokningarna ligger på ungefär en fjärdedel jämfört med en vanlig vinter. Det är svårt för oss att veta hur det kommer att se ut framöver, det beror helt på vad som händer i utvecklingen av pandemin”, säger Györki.

Representanter för Ving och Apollo ger en liknande bild av bokningsläget inför vintern. Vings kommunikationschef Fredrik Henriksson säger att många av bokningarna sker efter nyår.

”På höstlovet hade vi fulla flyg, vissa veckor är mer eftertraktade än andra. Nu ser vi att folk börjar boka, men framför allt är det många som bokar till nästa år. Det är där vi ser störst tryck just nu, både i fråga om nybokningar och om kunder som har flyttat fram bokningar”, säger Henriksson. 

Apollos Sverigechef Erika Butterworth säger att bokningarna fram till nyår ligger på omkring 30 procent av normalt, men för månaderna januari-mars är siffran 40 procent. Apollo har – precis som konkurrenterna – sänkt priserna och sockrat med generösa avbokningsskydd för sälja fler resor.

”Vi pratar med många som gärna vill resa men känner sig osäkra på vad som kommer hända, och det finns de som funderar på vad deras grannar kommer att säga om de reser. Samtidigt har vi en större skara människor som säger att de har haft covid-19, att de har antikroppar och att de passar på att resa nu”, säger Butterworth.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?