1515
Annons

Kamprads arv: 670 miljoner till Norrländskt näringsliv

Ingvar Kamprad har testamenterat 670 miljoner kronor som ska gå till företagsutveckling i Norrland, rapporterar SVT Norrbotten. Via den bortgångne Ikeagrundarens familjestiftelse kommer pengarna att fördelas ut till olika företag från Gävle och uppåt.

Ingvar Kamprad, grundare av Ikea.
Ingvar Kamprad, grundare av Ikea.

Några direkta bidrag blir det däremot inte, i stället är tanken att pengarna ska gå till satsningar inom utbildning, forskning och insatser som kan skapa kostnadseffektivitet och lönsamhet.

”Det är redan en lång rad företag som hört av sig till oss, men alla har fått samma besked, stiftelsen tar inte emot ansökningar och kommer inte att lämna bidrag direkt till företag. Vi kommer däremot att kunna bidra till ökad kunskap i företagen genom satsningar på utbildning och forskning och annat”, säger Lena Fritzén, verkställande ledamot i familjen Kamprads stiftelse, till SVT Norrbotten.

Hon ger sig i sommar ut på turné för att träffa aktuella företag.

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Modeskaparen Issey Miyake död

Den japanske modeskaparen Issey Miyake har avlidit, 84 år gammal. Hans internationella karriär sträckte sig över mer än 50 år.

Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.
Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.

Issey Miyake var en av flera unga japanska designers som nådde framgång i Paris från mitten av 1970-talet. Han blev främst känd för klädmärket som bär hans namn.

Modelegendaren avled den 5 augusti, meddelar en av hans medarbetare. Enligt hans egen önskan ska han redan ha begravts med endast anhöriga närvarande. Det ska inte finnas några planer på en större ceremoni.

Issey Miyake stod bakom bekväma kläder i avant garde-stil. Bland annat gjorde han kläder med veck som var permanenta och som inte skrynklade.

Han gjorde även över 100 svarta polotröjor till den legendariske Apple-chefen Steve Jobs.

Issey Miyake föddes i Hiroshima 1938 och överlevde atombomben som fälldes där 1945. Han talade sällan om händelsen, men i en artikel om nedrustning han skrev i The New York Times 2009 bröt han tystnaden.

”När jag blundar kan jag fortfarande se saker som ingen någonsin borde uppleva: ett starkt rött ljus, det svarta molnet kort därefter, människor som springer åt alla håll och desperat försöker fly”, skrev han.

”Jag har aldrig valt att dela mina minnen eller tankar om den dagen. Jag har försökt, men utan framgång, att lägga dem bakom mig och har föredragit att tänka på saker som kan skapas, inte förstöras, och som bringar skönhet och glädje.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera