Annons

Kämpande entreprenörer som hittar egna lösningar prisas

Ideella föreningen Funkibator får Nordeas nya pris Årets funkoprenör som belönar företagsidéer med funkisfokus. I dag jobbar 30 personer med olika funktionsvariationer i verksamheten. 

”Vår främsta styrka är att vi ÄR målgruppen”, säger grundaren Pia Hammargren. 

Pia Hammarberg är grundare av ideella föreningen Funkibator i Växjö.
Pia Hammarberg är grundare av ideella föreningen Funkibator i Växjö.Foto:Press

För att belöna affärsidéer med funkisperspektiv lanserar Nordea NDA SE 0% Dagens utveckling utmärkelsen ”Årets funkoprenör”. Första priset går till Växjöbaserade Funkibator som driver ett aktivitetshus och en alternativ arbetsförmedling för personer med funktionsnedsättning – ”Funkisförmedlingen”.

Pia Hammargren drog i gång verksamheten 2008 som i dag har cirka 45 anställda, varav 30 har någon form av funktionsnedsättning. 

”Vår främsta styrka är att vi ÄR målgruppen, vi jobbar inte för den. För oss är alltid den enskilda personen viktigast – vi bryr oss inte så mycket om diagnos.”

Hur kom du på att starta Funkibator?
”Jag har varit engagerad i frågorna hela mitt liv och känner ett personligt ansvar eftersom jag har kapaciteten och kunskapen”, säger Pia Hammargren och fortsätter: 

”Funktionsnedsättning är en del av mångfaldsfrågorna, men glöms oftast bort. Funkisrörelsen har inte lika starka röster som till exempel HBTQ-rörelsen. Det gör att vi hamnar lite i skymundan.”

Aktivitetshuset, som öppnade för fem år sedan, är största satsningen hittills. Funkibator förvärvade industrifastigheten på 1.150 kvadratmeter för 8,5 miljoner kronor tillsammans med två andra ideella föreningar som också använder huset. 

Banken nobbade deras låneansökan, vilket inte satte stopp för planerna. De är vana vid att uppfinna alternativa lösningar, konstaterar Pia Hammargren. 

”Vi har alltid jobbat annorlunda och vill göra saker lite tvärtom. När vi inte fick banklån kom vi på att vända oss till privata långivare som får ränta, precis som en bank.”

Funkibator driver även en hjälpmedelsbutik och ger ut böcker på ett eget förlag. Därtill erbjuder man alternativ skolgång åt gymnasieelever med funktionsnedsättning. 

Vad betyder priset?
”Att det kommer från en stor aktör som Nordea betyder jättemycket, nästan mer än pengarna.”

Enligt Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på Nordea, fick de in oväntat många tävlingsbidrag som bedömdes av en jury. 

”Konkurrensen var hård. Det som stod ut med Funkibator är deras aktivitetshus med verksamheter som är anpassade till alla åldrar och typer av funktionsvariationer. Samtidigt gör de något skalbart som har potential att växa och bli ännu större.”

Vad blir nästa steg för Funkibator?
”Att bygga ut huset så att vi kan göra ännu mer, som att stötta fler sociala företag. Om vi blickar framåt vill vi även få internationell spridning på våra barnböcker med funkisfokus. I dag är utbudet försvinnande litet”, säger Pia Hammargren.

Utöver själva utmärkelsen får vinnaren 50.000 kronor och tillgång till stöd i form av nätverk och kostnadsfri rådgivning genom Nordeas enhet ”Startup and Growth”.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?