1515

Kamp att återvinna marknadens förtroende för Neurovive

Efter fas III-floppen med läkemedelskandidaten Ciclomulsion år 2015 är Neurovive på väg in i klinik med nya projekt. Bolagets aktie har drastiskt sjunkit i värde och forskningsbolaget arbetar nu med att återvinna marknadens förtroende när de nya projekten ska finansieras. 

Bolaget har till och med funderat på att byta namn. Det säger bolagets vd Erik Kinnman, som tillträdde ledarposten på bolaget i februari 2016 och målar upp en bild av ett helt nytt bolag.

"Portföljen är i stort sett helt ny. Jag är ny, liksom vår strategi och styrelse", säger han i en intervju med Finwire.

Bolaget fick nyligen klartecken från brittiska myndigheter att starta en klinisk fas I-studie med läkemedelskandidaten KL1333 i Storbritannien. Studien väntas vara klar under 2019 och resultaten är mycket viktiga för bolaget. 

"Det är ett spännande program med stor potential för kandidaten. Det är avgörande för oss att det går bra. Om det ser bra ut kan vi gå in i effektstudier i patienter under slutet av 2019 eller i början av 2020", säger Erik Kinnman. 

I en del av fas I-studien utvärderas behandlingen på patienter och bolaget kan här få signaler om läkemedlets effekt genom biomarkörer. Dessa signaler kan bolaget ta med sig in i planeringen för effektstudierna, även om det inte letar efter en effekt på sjukdomen i detta skede, säger vd:n. 

Ett annat projekt i portföljen som Erik Kinnman lyfter fram är ett projekt som baserar på succinatprodrogen NV354. Projektet har i experimentella studier visat att substansen tas upp från mag-tarmkanalen och passerar blodhjärnbarriären, något som annars brukar vara en utmaning vid utvecklingen av behandlingar för sjukdomar i hjärnan.

"Resultaten är otroligt lovande", säger Erik Kinnman och påpekar att läkemedelskandidaten kan gå in i klinik under 2020.

Kvar i Neurovive-portföljen finns fortfarande Neurostat, projektet som utvecklades parallellt med Ciclomulsion fast mot akut traumatisk hjärnskada. Utvecklingsprogrammet är nu framme vid en större effektstudie i patienter och bolaget söker nu efter forskningsanslag för att fortsätta den kliniska utvecklingen. Att bolaget väljer att söka efter forskningsanslag till den fortsatta utvecklingen av Neurostat har att göra med bakslaget i tidigare studier med Ciclomulsion.

"Vi har historiken emot oss när vi söker finansiering. I jämförelse med de tidigare studierna i hjärta och njure rör det sig här om en betydligt längre skadeprocess och våra effektsignaler från vår nyligen genomförda patientstudie tyder på gynnsamma effekter även flera dygn efter skadan. Vi har också mer prekliniska data som visar att det finns en skyddande effekt." 

Bolaget arbetar nu med att förbereda tillverkningen av testsubstans och är redo att starta studien så fort de får in pengar. Runt 40-50 miljoner kronor räknar bolaget med att behöva för att göra studien. De partners som finns i projektet, kinesiska Sihuan och Sanofis koreanska verksamhet är vilande och bolagen avvaktar till projektet kommit in i ett senare skede, meddelar vd:n. 

Neurovives fortsatta forskningssatsningar inom KL1333 och NV354 kräver kapital. Under november månad löper en teckningsoption ut med kursen 3,80 kronor aktien och bolaget hoppas få in en del finansiering den vägen. Optionen kan ge bolaget omkring 35 miljoner kronor och skulle räcka till mitten av 2019 och till att göra klart KL1333-studien.

"Vi kommer behöva ytterligare pengar nästa år när vi går in med KL1333 i klinik och förbereder NV354 för klinik. Så november är en viktig månad för oss", säger Erik Kinnman. 

En annan möjlig väg för bolaget att få in kapital är ett par tidiga projekt som bolaget nu försöker att licensiera ut. Utvecklingsprojektet NV556, som är en cyklofilinhämmare mot leverfibros vid Nash, verkar på Erik Kinnman som det som ligger närmast till hands för en utlicensiering. 

"Vi för diskussioner här och har haft långtgående diskussioner men där en affär ännu inte blivit av, men det arbetet fortsätter. Förhoppningen är att vi lyckas med en utlicensiering vid årets slut eller under första halvåret 2019."

På en fråga hur forskarvärlden ser på bolagets forskningsprojekt i jämförelse med aktiemarknaden svarar Erik Kinnman:

"Professionella investerare, sjukvården, andra läkemedelsbolag och forskare är mycket intresserade av våra projekt. Generellt är de med ett vetenskapligt och långsiktigt perspektiv väldigt positiva till det vi gör", säger han.


Innehåll från KIAAnnons

Målet: 100 procent laddbara bilar – redan 2024

Biltillverkaren Kia har fattat ett ambitiöst beslut – 2024 ska alla modeller som säljs i Sverige vara laddbara.

– I dag har Kia en laddbar försäljning på 77 procent, men vi nöjer oss inte med det. Vi fortsätter vår satsning på laddbart och år 2024 ska 100 procent av bilarna vi säljer i Sverige vara laddbara, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte med det. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

– Vi vill att så många som möjligt ska kunna köra elektrifierat och reducera CO2-utsläpp. Det är en målsättning vi har jobbat efter under lång tid, säger Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Största bilmärket

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Under sommarmånaderna juli och augusti var laddhybriderna Kia Niro och Kia Ceed de mest registrerade bilarna i Sverige. Dessutom var Kia e-Niro den mest sålda elbilen i Sverige under samma period. I september var Kia det största bilmärket i Sverige, enligt statistik från BIL Sweden.

Lägst CO2-utsläpp

Många laddbara bilar har också inneburit att Kia kunnat sänka sina CO2-utsläpp och i dag har företaget det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet (46 gram CO2 per kilometer hittills i år) av de största bilmärkena i Sverige.

När det ändå pratas om miljö och minskad klimatpåverkan under körning så kan det betonas att inte mindre än 21 procent av den 10-åriga Kia-vagnparken i dag är laddbar. Och det har lett till att Kia har det lägsta CO2-snittet, 105 gram, av alla bilmärken från 2011 och framåt.

– Vi fortsätter vår satsning på laddbart med ett av marknadens bredaste modellprogram. Uppdaterade Kia Ceed Sportswagon är här och efterlängtade elbilen Kia EV6 lanseras inom kort. Under våren 2022 gör den populära suven Kia Sportage comeback som laddhybrid, fortsätter Peter Himmer, vd Kia Sweden.

Första av sju bilar

Nyheten Kia EV6 är den första av sju bilar som byggs på den specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP. Denna ger möjligheten för ultrasnabb laddning – 10-80 procent på 18 minuter, och 4,5 minuters laddning ger en räckvidd på 100 km.

Elbilen, som nu lanseras i Sverige, har en räckvidd på upp till 528 km och släpps i fyra olika versioner: EV6, EV6 Plus, GT Line och GT. EV6 GT lanseras i slutet av 2022.

Så ska Kia lyckas ställa om till laddbara bilar till 2024 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?