1515

Kambi vinstvarnar – "ogynnsamma sportresultat"

Kambi flaggar för ett sämre första kvartal än väntat på grund av ett ovanligt högt antal "spelarvänliga utfall" i de stora fotbollsligorna.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Kambi ger som exempel att den 26 februari vann favoriterna i de elva mest satsade matcherna, vilket tynger sportboksmarginalerna.

Även andra spelbolag, bland annat Betsson, har talat om problematiken med de för branschen ogynnsamma sportresultaten under första kvartalet.

Kambis sportboksmarginal landade på 5,9 procent under det första kvartalet, vilket är mycket lägre än väntat.

Intäkterna väntas bli 14,2 miljoner euro.

Kostnaderna väntas bli 12,8-13,0 miljoner euro, vilket är i linje med mönstret under de senaste kvartalen.

Rörelseresultatet väntas hamna i intervallet 1,2-1,54 miljoner euro.

"Den underliggande starka prestationen och trenden inom bolaget är opåverkad av ovanstående händelser", skriver Kambi.

"Vi ser ingen anledning att justera våra utsikter för sportboksmarginalen på lång sikt och tror att perioden har varit ett undantag, baserad på externa faktorer bortom vår kontroll", skriver Kambi.

Fullständig kvartalsrapport kommer att publiceras den 26 april.

Sportspelsleverantören Kambis sportboksmarginal på 5,9 procent i det första kvartalet är den sämsta sedan Kambi knoppades av från Unibet 2014, säger vd:n Kristian Nylén i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

"Ett normalkvartal borde sportsboksmarginalen vara mellan 6,5-7,0 procent, så 5,9 procent är betydligt sämre och den sämsta sportboksmarginalen sedan vi själva började rapportera", säger vd.

Han kommenterar kvartalsintäkterna på 14,2 miljoner euro som enligt Kambi-chefen låg någonstans mellan 1-2 miljoner lägre jämfört med konsensusförväntningarna.

Sportspelsleverantörens kostnader på 12,8-13,0 miljoner euro är nästan uteslutande fasta men var dock enligt bolagets egna förväntningar.

"De ligger i nivå med vad vi hade väntat oss", säger vd:n.

För kvartalet väntas rörelseresultatet nå 1,2-1,4 miljoner euro.

Är detta enbart en engångseffekt?
"Nu kan vi ju inte styra fotbollsresultaten. Men jag ser ingenting strukturellt som förändrats utan jag förväntar mig att vi ska komma tillbaks till normala nivåer", säger vd:n.

Fredagens spelutredningsförslag kommenterar Kambi-chefen som generellt sett positiv även för leverantörer:

"Det öppnar ju upp marknaden för nya potentiella kunder".

Kambis aktie hade vid 9.45-tiden tappat 6 procent och även dragit med sig flera andra spelaktier nedåt.

"Jag kan förstå oron. Förra kvartalet var inte heller speciellt bra då vi hade en sportboksmarginal på 6,3 procent", kommenterar Kristian Nylén den fallande aktiekursen.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?