1515

Källor till Di: EU ger grönt ljus för Telias kritiserade förvärv av TV4

EU är ytterst nära att ge grönt ljus till Telias mångmiljardförvärv av Bonnier Broadcasting där TV4 ingår. EU-kommissionen kommer inte att ställa några ytterligare krav på Telia, erfar Di.

”Nu är det till 95 procent säkert att affären blir godkänd. Det här är otroligt positivt för Telia och Bonnier”, säger en källa till Di.

Telias vd Johan Dennelind
Telias vd Johan DennelindFoto:Di/TT

Di kunde i onsdagens utgåva baserat på uppgifter från källor berätta att EU-kommissionen i förra veckan genomförde ett så kallat marknadstest av Telias köp av Bonnier Broadcasting från Bonnier AB. Om EU-kommissionen efter ett marknadstest har allvarliga tvivel kring en affärs konsekvenser skickar den ett så kallat ”statement of objections” till köparen i affären, vilket i praktiken innebär krav på ytterligare eftergifter för att godkänna affären.

Deadline för EU-kommissionen att skicka krav på ytterligare eftergifter från Telia är i början av nästa vecka – men redan nu står det klart att kommissionen inte skickar några sådana krav till Telia, erfar Di. 

”Det blir inget 'statement of objections'. Affären går igenom med de eftergifter Telia tidigare har föreslagit”, säger en källa med god insyn i processen.

Juridisk rådgivare i tv-affären för Telias räkning är Mannheimer Swartling medan Roschier är rådgivare till Bonnier. 

När Di frågar om det är helt säkert att affären får grönt ljus av EU-kommissionen svarar källan:

”Efter att tiden för ’statement of objections’ har löpt ut återstår bara process och formaliteter. Men konkurrenter till Telia kommer antagligen att göra nya desperata försök att stoppa affären, så säg att det är 95 procent säkert att den blir godkänd.”

Även fast tiden löper ut nästa vecka kommer det troligen att dröja minst flera veckor innan det blir officiellt att EU godkänt affären, erfar Di.

De eftergifter som Telia tidigare har erbjudit EU-kommissionen gör inte förvärvet av Bonnier Broadcasting till en nämnvärt sämre affär för telekomjätten, hävdar källor.

”Telia är väldigt nöjda med eftergifterna. Det passar väl inom bolagets plan för förvärvet”, säger en källa till Di.

En eftergift som Telia förbundit sig till är att inte förneka konkurrerande teleoperatörer att annonsera på bästa sändningstid i TV4.

”Att maximera annonsintäkterna är grundbulten i TV4:s affär. Det är fullständigt otänkbart att till exempel Telenor skulle stoppas från att annonsera”, säger en källa till Di.

Sedan Telia i juli förra året kom överens med Bonnier AB att betala 9,2 miljarder kronor för tv-verksamheten har affärsläget för Bonnier Broadcasting förbättras, erfar Di.

”TV4 går bättre, C More har vänt och den finländska verksamheten har stabiliserats. Det som var viktigt i Telias ’due diligence’ (granskning, Di:s anm) av Bonnier Broadcasting var att säkerställa att det fanns förutsättningar att vända C More och den finländska verksamheten”, säger Di:s källa med insyn.

Bonnier Broadcasting kommer att öka Telia Companys omsättning med cirka 10 procent och resultatet med mindre än det.

”Den förvärvade tv-verksamheten förändrar inte Telia i grunden men blir en viktig komponent för att öka kassaflödet i Telias svenska och finländska verksamhet. Att realisera synergierna blir viktigt”, säger en källa.

När Telia i juli 2018 presenterade köpet av Bonnier Broadcasting uppgav telejätten att förvärvet förväntas generera synergier från 2020 och nå full effekt på 600 Mkr år 2022.

Enligt vad Di erfar har det inom ledningen för Bonnierkoncernen funnits en stor nervositet för att försäljningen av tv-verksamheten ska stoppas. Likviden från försäljningen är högst väsentlig för att förstärka Bonnier AB:s finanser och därmed möjliggöra nya större investeringar. 

Om Bonniers och Telias ledningar jublar över att det inte blir något ”statement of objections” är det knappast lika muntert i den svenska regeringen, som är huvudägare i Telia.

Statsminister Stefan Löfven och flera ministrar har ifrågasatt affären det senaste året. 

 ”Jag är inte särskilt imponerad. Jag har till ledningen för bolaget (Telia, Di anm) under hela den här processens gång sagt att det är viktigt med medial mångfald och att staten inte har några ambitioner att äga marksänd tv”, sa nuvarande inrikesministern Mikael Damberg i fjol när ha var näringsminister.

I en intervju med Di i februari såg nuvarande näringsministern Ibrahim Baylan små möjligheter att stoppa affären om inte konkurrensmyndigheterna gjorde det.

 ”Vi prövar vad det finns för möjligheter att stoppa avtalet. Men vad jag har förstått hittills så finns det väldigt små juridiska möjligheter att stoppa affären, för det är skrivet på ett sådant sätt att det egentligen bara är konkurrensprövningen som skulle kunna stoppa den”, sa näringsministern.

Ordförande för Telia är Marie Ehrling. Telias vd Johan Dennelind meddelade i början av augusti att han ska lämna bolaget nästa år. 

På fredagskvällen skrev Telia i ett pressmeddelande att EU-kommissionens granskning av Telias föreslagna förvärv at Bonniers tv-verksamhet fortfarande pågår. 

Telia skriver vidare att bolaget har ”ett nära och konstruktivt samarbete” med EU-kommissionen:

"Vi är fortsatt positiva och kommer att fortsätta dialogen men vi kan inte kommentera processen ytterligare", skriver Telia.


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?