Annons

Källor: Nasdaq ger Ericsson bakläxa om muthärvan i Irak

Ericsson borde hanterat sin mututredning om Irak som insiderinformation – det är Stockholmsbörsens preliminära slutsats som nu har meddelats Finansinspektionen, FI, erfar Di.

Om bedömningen står sig riskerar det att få följdeffekter för telekomjätten.

Ericssons huvudkontor i Kista.
Ericssons huvudkontor i Kista.Foto:Lars Schröder/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från DigipAnnons

Snabbväxande nätapoteket: ”Varumärkesskyddet sparar oss pengar, tid och huvudvärk”

Anna-Maria Rosenblom är marknadschef på Apotea.
Anna-Maria Rosenblom är marknadschef på Apotea.

Efter att ha vuxit snabbt i Sverige har Apotea nu siktet inställt på att bli Nordens största nätapotek. En av förutsättningarna är att varumärket har ett fullgott skydd.

– Det händer ibland att oseriösa aktörer försöker att kopiera oss och utnyttja vårt rykte. Då är det väldigt skönt att ha ett bra varumärkesskydd, säger Anna-Maria Rosenblom, marknadschef på Apotea.

Ansök om din varumärkesregistrering på mindre än 10 minuter här. 

När Apotea startade 2012 var det Sveriges första fullskaliga apotek som bara fanns på nätet. Sedan dess har företaget vuxit snabbt och haft stora framgångar både på apoteksmarknaden och inom e-handel i stort. 

– Vi förstod tidigt att det var viktigt att skydda vårt varumärke och anlitade en varumärkesbyrå. De hjälpte oss att registrera varumärket och rapporterade därefter eventuella intrång. Det fungerade okej, men om något hände och vi behövde agera så tickade kostnaderna iväg väldigt snabbt, säger Anna-Maria Rosenblom. 

Digitalt och effektivt  

2020 fick Apotea kontakt med Digip, som relativt nyligen hade lanserat en digital plattform där de samlat alla moment kring varumärkesskydd i en och samma process. Konceptet skiljer sig helt från det traditionella sättet att jobba med varumärkesskydd. Kunderna kan själva ansöka om att registrera sitt varumärke på den digitala plattformen. Genom att därefter teckna ett abonnemang får man också hjälp med det fortsatta arbetet med att bevaka och skydda varumärket.

– Vi bestämde oss för att gå över till Digip och det har funkat väldigt bra. Precis som vi är de digitala, snabba och effektiva och deras arbetssätt passar oss väldigt bra, säger Anna-Maria Rosenblom.

Digip har kartlagt de risker som är förknippade med Apoteas varumärke och övervakar proaktivt och löpande eventuella intrång. På så vis kan Apotea tidigt få en varningssignal om någon till exempel vill registrera samma eller ett närliggande varumärke.

– Det enda vi behöver göra är att kontrollera Digips bevakningsrapporter. Sedan har vi en dialog om det är något vi bör agera på. De handlar snabbt, vilket gör att det hittills har räckt med mindre insatser för att stoppa intrång. Deras juridiska rådgivare och varumärkesexperter finns dessutom alltid där när vi har funderingar. De är duktiga på att guida oss rätt – utan att det för den skull blir dyrt. De är generösa med experthjälp. Det gör att vi inte bara sparar tid och pengar, utan även en massa huvudvärk. 

Växer i Norden och breddar skyddet

I november 2022 meddelade Apotea att företaget expanderar i Norden genom att investera i redan etablerade Apomera i Finland och Apotera i Norge. I grannländerna har utvecklingen av nätapotek inte kommit lika långt och nu ser Apotea möjligheten att göra samma resa där som i Sverige. På så vis hoppas man bli inte bara Sveriges största nätapotek utan även Nordens. 

– Nu när vi går in i nya länder tittar vi också på hur vi ska bredda vårt varumärkesskydd. Då känns det tryggt att veta att Digip har kompetens kring vad som gäller i såväl i Norden som övriga Europa, säger Anna-Maria Rosenblom. 

Sök gratis om ditt varumärke är tillgängligt för varumärkesregistrering. 

 

Mer från Digip

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera