1515

Kai Wärn: Jag är inte någon mirakel-vd

Han har lett Husqvarna ur sina "sju svåra år", men vill inte kallas en mirakel-vd. Det säger Kai Wärn, vd för trädgårdsutrustningsföretaget, i Di-podden Förnuft & Känsla. 

Bild:Jesper Frisk

Tillväxten hade avtagit och rörelsemarginalen sjunkit. Samtidigt hade Husqvarna, som knoppades av från Electrolux 2006, haft "sju svåra år" på börsen, där kursrekordet på 95 kronor per aktie 2007 hade rasat till 40 kronor när Kai Wärn tillträdde som vd för drygt tre år sedan. Ändå tvekade han inte att tacka ja till tjänsten. 

"När jag tittade på Husqvarna såg jag ett bolag med många styrkor som var marknadsledande i viss bemärkelse, men en underpresterande sådan. Så min slutsats då var att det var självförvållade problem", säger Kai Wärn, i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla. 

För att vända bolaget, som tillverkar bland annat motorsågar och robotgräsklippare, satte han tidigt in något han kallade ett "förbättringsprogram", där det tydligaste målet var att rörelsemarginalen skulle öka från 5 till 10 procent på tre år. 

"Jag satte ett högt mål, kanske till och med lite dumdristigt kan man säga, men genom att göra det skapar man ett oerhört fokus kring den uppgiften och någonting för alla i bolaget kan samlas runt." 

Kort därefter lanserade han också en stor omstrukturering av bolaget, då man bytte geografisk indelning av organisationen till en uppdelning på affärsmodell.

"Det var en del vånda, skulle vi drämma till med en så stor omorganisation när vi började se resultat av åtgärdsprogrammet?"

Hur fick ni med er medarbetarna på en så stor förändring? 

"Alla gillar förändring, men ingen vill bli förändrad. Involvering, och att låta medarbetare bli delaktiga i processen tycker jag att vi gjorde på ett vettigt sätt."

Tre år senare har förändringarna gett resultat. Rörelsemarginalmålet är visserligen inte helt uppnått, men det är sekundärt nu, tycker Kai Wärn, när bolaget har rullat ut ett tillväxtprogram. Under hans tid som vd har börskursen också klättrat upp igen till dagens cirka 80 kronor. 

"Men jag värjer mig lite för de här överdrivna personifieringarna när jag läser artiklar där jag utmålas som någon slags mirakel-vd. Så är det inte. Utan det här är en fantastisk organisation."


Innehåll från ImagineCareAnnons

Proaktiv och digital företagshälsa ger friskare medarbetare – ImagineCare och Hedda Care i nytt samarbete

Egenmonitorering av hälsan kopplat till vårdgivaren Hedda Care ska tidigt kunna upptäcka utmattningssyndrom bland anställda, för att mer proaktivt kunna sätta in rätt medicinska åtgärder. 

Utvalda medarbetare på konfektionsföretaget Björn Borg tillhör de första användarna av lösningen.

– Företagshälsovård har tidigare varit mest reaktiv, där personal fått hjälp först efter att de börjat må sämre. Modern teknik gör att företagshälsovård kan ske i realtid genom egenmonitorering och därmed förebygga sjukdom, säger Annette Brodin Rampe, vd på ImagineCare, som utvecklat den tekniska lösningen.

Utmattning och stressrelaterad ohälsa är i dag de vanligaste orsakerna till långvariga sjukskrivningar. Det utgör också en stor kostnad, både för samhället och den enskilda arbetsgivaren. 

I efterdyningarna av pandemin, som kommit att påverka vårt sätt att arbeta, kommer detta att bli en av de viktigaste frågorna för arbetsgivarna.

Hedda Care får tillgång till hälsodatan

Den nya tekniska lösningen från ImagineCare består av en användarvänlig app, där medarbetaren regelbundet får svara på frågor om hälsotillståndet och skatta sitt välmående eller följa sina värden så som till exempel sitt blodtryck, sin puls eller glukosnivå. 

Hälsodatan analyseras och görs tillgänglig för vårdpersonalen på Hedda Care, som sedan kan kommunicera med medarbetaren och anpassa åtgärder och eventuell medicin för att förebygga ett försämrat hälsotillstånd.

– Vårdpersonalen kan lätt se, prioritera, involvera och anpassa insatserna efter vad som är viktigt för varje individuell person, säger Sara Löfgren, VD på Hedda Care, och tillika läkare och specialist i allmänmedicin. 

De som är väldigt intresserade och de som är en riskgrupp kan mäta sitt blodtryck varje dag och mätvärdena förs över digitalt in i appen, för att själv ha koll. 

– Försämras tillståndet så får företagshälsovården reda på det i samma ögonblick, fortsätter Sara

För den medarbetare som redan befinner sig i en riskgrupp är denna lösning ett sätt att ständigt ha tillgång till hjälp.

– Det här är framtidens sätt att bedriva vård, avslutar Annette Brodin Rampe. 

Om ImagineCare
ImagineCare är ett hälsoteknikföretag som hjälper personer med långvariga hälsoutmaningar till ett bättre liv. ImagineCare har utvecklat ett digitalt stöd för att läsa av hälsotillstånd. 

Sedan 2021 har ImagineCare ett samarbete med Hedda Care, som erbjuder högspecialiserad vård inom bland annat allmänmedicin, gynekologi, kardiologi, psykiatri, företagshälsovård, barnhälso- samt mödravård.

Läs mer på www.imaginecare.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ImagineCare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?