1515

Kafferosteriet ökar som aldrig förr: ”Nytt konsumtionsbeteende i och med corona”

I en tid där inget är som vanligt består i alla fall svenskarnas sug efter kaffe. 

Kafferosteriet Koppar som levererar nyrostat kaffe hem till brevlådan ökar sin försäljning som aldrig förr. 

Fredrik och Julianna Gustafsson, grundare av kafferosteriet Koppar.
Fredrik och Julianna Gustafsson, grundare av kafferosteriet Koppar.Foto:Petronelle Halvorsen
Foto:Petronelle Halvorsen
Foto:Petronelle Halvorsen
Foto:Petronelle Halvorsen

När Di stiger in en gammal lagerlokal ute på Tyresö är doften av nyrostat kaffe slående. Fredrik Gustafsson kommer ner från familjens kontor och möter oss med ett stort leende. Strax därefter gör hans fru Julianna Gustafsson, med deras tio månaders gamla dotter i famnen, oss sällskap. 

”Vi hade hoppats på att hon skulle sova, men men”, säger hon.

Paret som har grundat och driver bolaget ger oss en rundtur i rosteriet. De berättar engagerat om processen från råa kaffebönor till nyrostat kaffe som sedan paketeras i kaffebrev och skickas ut till kunderna samma dag. Julianna Gustafsson pekar på ett färgglatt diagram på väggen, där syns över tusen aromer som går att hitta i en kopp nyrostat kaffe. 

”Det kan jämföras med de 400 aromer man kan identifiera i vin”, berättar hon. 

Vid rundturens slut ligger stora säckar fyllda med kaffebrev som väntar på att trilla ner i svenska folkets brevlådor. I och med pågående pandemin är det allt fler som fått upp ögonen för deras tjänst och försäljningen har ökat med över 50 procent den senaste tiden. 

”Det finns ett nytt konsumtionsbeteende nu i och med corona. Till exempel beställer man hem mat för första gången och upptäcker att det är en smidig lösning. I vårt fall är det väldigt smidigt att få kaffet hem i brevlådan, samtidigt som man upptäcker smaken av riktigt bra kaffe. I framtiden skippar man förhoppningsvis det gamla kaffet i butiken och dricker nyrostat istället”, säger Fredrik Gustafsson. 

Idén till att starta ett kafferosteri kom efter att paret varit i Costa Rica och av en slump hamnade på en liten kaffeodling med tillhörande rosteri. 

”Vi fick verkligen en smakupplevelse av kaffe som vi aldrig haft innan. När vi kom hem till Sverige letade vi efter nyrostat kaffe men hittade det inte någonstans. I butiker står oftast inte ens rostdatum på paketen, bara batchnummer eller packdatum”, säger Julianna Gustafsson. 

”Vi får fantastisk respons från våra kunder som skriver att de aldrig druckit så gott kaffe innan. Vi svenskar dricker hur mycket svart kaffe som helst, men med en massa mjölk för att dölja smaken av det dåliga kaffet”, säger Fredrik Gustafsson. 

Under en hel vecka har de slagit rekord i antal sålda kaffebrev och dagen innan vårt besök var de uppe på 940 stycken. 

”Går vi inte upp mot miljonen i månadsomsättning i april så gör vi det i maj”, berättar Fredrik Gustafsson. 

Paret startade rosteriet år 2016 och omsättningen ökar för varje år, men än går bolaget inte i vinst. I det senaste bokslutet hade de en omsättning på över 3,7 miljoner kronor men gick 2,6 miljoner kronor i back. 

Ni gjorde en nyemission i fjol, varför?
”Det måste finnas pengar i kassan för att växa, det kostar jättemycket att bygga vår dröm och vi satsar verkligen helhjärtat på detta”, säger Fredrik Gustafsson. 

När kommer vinsten?
”Nu snabbas processen på jättemycket i och med att det gått så bra den senaste tiden. Kanske tjänar vi pengar redan i år, eller nästa år, men det får ta den tid det tar. Vi lever vår familjedröm nu.” 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?