Kaférivalerna röker fredspipa – och blir sambor

Panini flyttar in hos Espresso House i början av mars, och blir därmed del av kedjan som ägs av Tysklands rikaste familj. Tanken är att Panini ska ta del av konkurrentens avsevärt många fler kaféer, medan Espresso House med hjälp av Paninis starkare matrenommé hoppas få bättre snurr på lunchomsättningen.

SMAK FÖR AFFÄRER. Ricard Constantinou, grundare och ägare av Panini, och John Nylén, vd för Espresso House.
SMAK FÖR AFFÄRER. Ricard Constantinou, grundare och ägare av Panini, och John Nylén, vd för Espresso House.Foto:Amanda Lindgren

Den 5 mars flyttar salladskedjan Panini in i Sveriges största kafékedja Espresso House, till en början i liten skala: ett Espresso House-kafé i Stockholms finansdistrikt kommer att sälja ett urval av Paninis mat i stället för sin egen, och under våren följer ytterligare några kaféer på olika slags lägen runt om i landet.

Om det visar sig fungera väl kan samarbetet växa till Espresso Houses samtliga nu 470 kaféer runt om i Norden och Tyskland, ett antal som växer med ungefär ett kafé i veckan.

Maten ska tillredas i Espresso House-köken och kedjan betalar volymbaserade avgifter till Panini – exakta belopp är hemliga – för att få använda recept och inte minst varumärket. Investeringen per kafé uppgår till 400-500.000 kronor för bland annat nya kylskåp.

Initiativtagare till samarbetet är John Nylén, koncernchef för Espresso House sedan 2015 och trots en ålder på bara 37 år veteran i kedjan: han anställdes vid ett av dess Göteborgskaféer när han var drygt 20 år.

”Jag har alltid varit imponerad av vad Panini gör och en frekvent lunchgäst under många år, och tog kontakt för ett förutsättningslöst möte strax före midsommar i fjol”, säger han.

Spåningsmötet pågick en och en halv timme.

”Vi har kontinuerligt tillfrågats av stora industriella aktörer som SJ, Ica och Reitan om salladsleveranser. Vi har tackat nej och värnat om varumärket, men när jag började förstå hur det här samarbetet kunde se ut tände jag”, säger Paninis grundare och huvudägare Ricard Constantinou, som förutom kedjan driver flera andra restauranger i Stockholm.

”När man börjar räkna på potentialen för det här samarbetet har man löst många expansionsproblem i en rockad”, säger han om vad han tände på, efter en diskussion om Espresso Houses många kaféer och kraftiga tillväxt.

Under hösten har jurister på Vinge, handplockade av Ricard Constantinou, mejslat fram ett detaljerat samarbetsavtal tillsammans med Espresso Houses juridikavdelning.

Varken Espresso House eller Panini har ännu publicerat årsredovisningar för 2019, men Espresso House passerade enligt John Nylén i fjol 3 miljarder kronor i omsättning och har en rörelsemarginal på drygt 10 procent. Under 2020 spås försäljningstillväxten liksom 2019 bli omkring 10 procent. Paninis 28 restauranger å sin sida omsätter enligt Ricard Constantinou cirka 200 miljoner med en liknande lönsamhet och tillväxt.

Ricard Constantinou, född på Södermalm av grekiska föräldrar, äger tillsammans med partnern Mikael Sköldmark hälften av Panini medan hans tre bröder äger resten. Espresso House ägs sedan 2015 av tyska JAB Holding, som i sin tur ägs av den tyska familjen Reimann, enligt tysk press landets rikaste familj.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Nexer GroupAnnons

Kan AI ge oss evigt liv inom 50 år?

Närmare 8 av 10 svenskar tror att teknik bidrar till en bättre framtid, enligt framtidsrapporten Tomorrow Report* från Nexer (fd Sigma IT). I den medverkar flera IT-profiler, bland andra Microsofts Sverigechef Hélène Barnekow och Nexers vd Lars Kry.

Den nya rapporten visar bland annat att svenskarnas ”digitala självförtroende” ökat det senaste året, där kvinnor står för den största ökningen. Enligt Hélène Barnekow kan en förklaring vara den snabba omställningen till digitalt distansarbete med nya krav på ledarskapet – där kvinnor, enligt andra rapporter, är bättre än män i att leda på distans.

Sverige lyfts ofta fram som ett digitalt föregångsland och enligt Hélène Barnekow är detta sant, men också i behov av nyansering.

– Vi är uppkopplade, har fått tillgång till innovativa lösningar som förenklar våra liv och är på vissa områden ledande både inom innovations- och startup-ekonomin. Samtidigt har Sverige hamnat på efterkälken på vissa områden, framför allt inom offentlig sektor, säger Hélène Barnekow.

I den senaste OECD-undersökningen, hamnar Sverige sist på listan över hur långt länder kommit i sin digitala förvaltning. Där behöver Sverige göra mer på en rad områden – teknik, kunskap och nya riktlinjer, men också modernisera lagstiftningen för att underlätta för beslutsfattare att digitalisera den offentliga sektorn. Hélène Barnekow vill även se fler samarbeten inom utbildning och IT-kompetens. Som exempel nämner hon Microsofts eget samarbete med Nexer för att höja unga talangers kompetens inom cybersäkerhet och AI.

Var går gränserna?

I ”Tomorrow Report” har Kantar Sifo undersökt svenskarnas inställning till ny teknik. Bland annat tror 12 procent av de tillfrågade att vi har evigt liv inom 50 år. Vidare säger 30 procent att de skulle välja att leva för evigt redan idag om det gick. Enligt Lars Kry, vd för Nexer, sätter det fingret på de etiska frågorna.

– Tekniken kan förbättra våra liv, men vi behöver även diskutera var gränserna går mellan möjlighet, risk och fara. Vi välkomnar en dialog och kommer initiera en sådan både internt och externt, säger Lars Kry.

Nexers vision är ”Promising Future” och man har en tydlig ambition att göra skillnad. Bland annat har bolaget under coronapandemin levererat IT-kompetens för vaccinproduktion och tekniklösningar för vaccinationsbokning. Men också AI-lösningar för förebyggande underhåll och förbättrad kvalitetskontroll, vilket ger företagen en mer hållbar resursanvändning. På frågan vad som är viktigast för att få välfungerande AI-lösningar lyfter Lars Kry tillgången på stora mängder data av hög kvalitet. Oavsett om datamaterialet är bilder, ljud, text eller affärstransaktioner.

Nexer är ett svenskt techbolag inom Danir-koncernen, med ledande kompetens inom strategi, teknik och kommunikation, 1600 experter i 9 länder och över 30 års erfarenhet inom digitalisering, AI, IT och R&D. 

*Läs Tomorrow Report

 

Mer från Nexer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexer Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?