Juridiken är snårig i den digitala eran

Fokusera på juridiken för att skapa ekonomiskt värde. Det rådet ger Izettles chefsjurist Oskar Arndt.
”Som entreprenör vill man gärna köra på i full fart. Då missar man ofta att ta reda på om det över huvud taget är juridiskt möjligt att genomföra sin idé”, säger han.

Nya produkter och tjänster kan visa sig vara svåra rent juridiskt, till exempel måste betaltjänsteaktörer som Izettle förhålla sig till regelverk och tillstånd.
Nya produkter och tjänster kan visa sig vara svåra rent juridiskt, till exempel måste betaltjänsteaktörer som Izettle förhålla sig till regelverk och tillstånd.

Roschier har under de senaste åren verkat flitigt i den digitala världen. Advokatbyrån har gett råd till flera digitala bolag om hur de ska tänka kring immaterialrätt, samt biträtt vid transaktioner med fokus på sådana frågor.

Björn Heigis Johansson, partner på byrån med inriktning mot digitalisering, berättar om vikten av att ha koll på regelverken redan när man ger sig in på marknaden.

”I dag kan det gå snabbt för ett startupbolag att bli framgångsrikt på flera geografiska marknader. Eftersom digitala företag ofta bygger på immateriella tillgångar är det oerhört viktigt att ha koll på lagarna kring detta”, säger Björn Heigis Johansson och fortsätter:
”Ofta är patent, varumärken och andra immateriella rättigheter en viktig del av affärerna, så det är alltid bra att prata med en jurist för att undvika fallgropar och dra fördel av sina tillgångar.”

Ett företag som har gått vägen genom den immaterialrättsliga djungeln är Izettle. Bolaget grundades 2010 och har bland annat utvecklat en betaltjänst för mobiltelefoner. Under sin resa till att i dag omsätta nästan 350 miljoner kronor har bolaget stött på flera utmaningar.

”En likhet mellan de flesta digitala startupbolagen är att de hanterar stora mängder kunddata. Då är det oerhört viktigt att veta hur personuppgifter kan och får användas”, säger chefsjuristen Oskar Arndt.

Izettle verkar i fintechsektorn och konkurrerar därmed med etablerade banker. På området finns många regler som aktörerna måste förhålla sig till.
Redan från start behövde Izettle exempelvis ett tillstånd från Finansinspektionen för att få bedriva sin verksamhet.
Men trots att arbetet med tillstånd och anpassning till regelverk ofta har tagit tid menar Oskar Arndt att dessa omvägar inte bara har varit av ondo.

”Man måste förstå att reglerna tjänar ett högre syfte och i längden kan de rent av utgöra en konkurrensfördel. Att leva upp till de höga krav som ställs är en förutsättning för att behålla förtroendet från kunderna i vår sektor”, säger han.

Oskar Arndt menar att alla digitala startupbolag bör ta hjälp av en jurist redan på ett tidigt stadium, bland annat för att se till att bolaget kan dra ekonomisk nytta av det som skapas i bolaget och att detta värde inte tillfaller externa parter.

”Många problem man stöter på under sin startfas angränsar till juridik så genom att anlita en jurist kan man tidigt få guidning i vilka produkter och regelverk som finns på marknaden, så att man inte drabbas av ett bakslag senare.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?