1515

Julmusik – både älskad tradition och arbetsmiljöproblem

Julmusiken delar svenska folket. För butiksanställda kan det vara den värsta tiden på året. Men andra älskar juletiden, inte minst julikonen Carola, som nu är aktuell med såväl tv-program som konserter på temat.
”Jag kan tycka att tomten är en fin förebild, en slags ställföreträdare till Jesus”, säger Carola. 

”Jag kan tycka att tomten är en fin förebild, en slags ställföreträdare till Jesus”, säger Carola.
”Jag kan tycka att tomten är en fin förebild, en slags ställföreträdare till Jesus”, säger Carola.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

”Sedan ”Främling” vann Melodifestivalen 1983 har hon varit Carola med hela svenska folket. Efter att ha producerat både julskivor och julshower många gånger om är Carola en riktig svensk julikon. Nu är hon trippelt aktuell med ”Så mycket bättre” i TV4, ”Carolas advent” i Viaplay och ”Jul med Carola”, en serie på tolv julkonserter i Steninge Slottslada utanför Sigtuna. 

I Carolas advent får vi träffa kända gäster på besök hemma hos Carola i Steninge. De pysslar, fikar och sjunger tillsammans. Bland gästerna märks Sanna Nielsen, Måns Zelmerlöw, Plura Jonsson, Uno Svenningsson, Charlotte Perrelli - och Idol-jurymedlemmen Anders Bagge. 

”Bagge sjunger med mig på scenen och det är nytt för honom. Jag tror att han har enormt höga prestationskrav på sig själv. För mig var det roligt att få uppmuntra honom att ta det steget - han har jättemycket att komma med på scenen”, säger Carola. 

Att julen har en alldeles särskild betydelse för Carola råder det inga tvivel om. 

”Jag är en poptjej som också älskar julen. När det blir jul så blir det lite lättare att vara mjuk, andlig och trosfylld, det blir mer acceptabelt då på något sätt. När jag var barn var julen verkligen toppen på året. Det var som att det bara ramlade ner massa drömmar i ens själ, med dofterna och granen och glittret. Det är något heligt över det”, säger hon. 

Idag är Carolas trosuppfattning stark, något som förstås blir extra synligt kring jul. 

”Jag kan tycka att tomten är en fin förebild, en slags ställföreträdare till Jesus, att han är givmild”, säger hon. 

Hur har det varit med gästerna i ”Carolas advent”, diskuterar ni trosuppfattning i programmet?

”Vi samtalade om det och kom in på det helt naturligt. I första programmet tar jag upp bibelordet att ljuset lyser i mörkret, att mörkret inte har fått makt över det och att Jesus är världens ljus som det står. Men nej, det har varit ganska soft. Hela programmet andas nog tro, hopp och kärlek”, säger hon. 

Samma helg som första avsnittet av ”Carolas advent” släpps går också den första av årets julkonserter med Carola av stapeln. ”Jul med Carola” rör sig enligt henne själv både högt och lågt över det musikaliska landskapet. 

Men julmusik är inte ett lika välkommet avbrott i vardagen för alla som för Carola, särskilt inte för dem som ständigt tvingas lyssna på den under arbetstid. För personal inom detaljhandel är julmusik en vattendelare, enligt en rapport som Handelsanställdas förbund (Handels) tog fram förra året. Här upplever ungefär 40 procent av handelsanställda att julmusik i butikerna är mer påfrestande än musiken under resten av året. 

Bland kommentarerna till undersökningen går att läsa: ”Jag tycker helt ärligt det borde vara olagligt att tvinga butikspersonal att lyssna på julmusik under julhandeln. Det är inhumant och extra så i den utan tvekan jobbigaste månaden för nästan alla som jobbar som butiksbiträden” men det finns också mer positiva kommentarer. 

Stefan Carlén, chefsekonom på Handels, ligger bakom rapporten och säger att julmusiken kan vara ett arbetsmiljöproblem. 

”Att arbeta med ständig bakgrundsmusik kan upplevas påfrestande oavsett årstid. Vi vet att musik, om den används rätt, kan leda till en positiv arbetsmiljö genom att öka motivation och trivsel i arbetet. Men fel använd kan musik få motsatta effekter”, säger han. 

Vad skulle lösningen kunna vara?

”Av vår undersökning vet vi att ökad delaktighet och möjlighet att få vara med och välja musik gör att fler upplever musiken positivt. Vi såg även att ett musikavtal med intresse- och upphovsrättsorganisationer som Stim eller Sami förbättrade arbetsmiljön, eftersom att musiken som då kan lyssnas på helt enkelt är bättre och kan varieras betydligt mer.” 

Har facket vidtagit några åtgärder för att komma till bukt med detta?

”Efter att rapporten togs fram förra året har vi använt den i utbildningar av skyddsombud. Julmusiken är då en del av ett totalt arbete. Vi har dock inte gjort några systematiska uppföljningar som är klara än, det som vi vill är att detta ska bli ett mer gemensamt arbete mellan fack och arbetsgivare”, säger Stefan Carlén. 

Det återstår alltså att se hur många gånger butiksanställda tvingas lyssna på ”All I Want For Christmas” med Mariah Carey inför jul, en låt som för övrigt nyligen slog hela tre rekord. Enligt Guinness rekordbok är det den jullåt som har legat längst tid på Billboards Hot 100-lista, som har strömmats flest gånger under ett dygn och som har legat längst av alla jullåtar på den brittiska topp tio-listan, skriver TT.  

 


Innehåll från nShiftAnnons

nShift tar täten för hållbara leveranser

Lars Pedersen, vd på nShift.
Lars Pedersen, vd på nShift.

Konsumenternas krav på valmöjligheter kring leveranssätt blir allt högre. Samtidigt blir frågan om hållbar frakt alltmer brännande. För företag inom e-handel innebär det här stora utmaningar. Här kan nShift som har 53 års erfarenhet i ryggen göra hela skillnaden. 

Sommaren 2021 slogs flera bolag med ett halvt sekels erfarenhet av frakt och returer samman – och blev nShift. Med sig har företaget en ny vd, Lars Pedersen, som har ett tydligt mål för framtiden. 

– Visionen är att hjälpa våra kunder att lyckas på rätt sätt. Inte att växa okontrollerat, utan på ett sätt som passar in i ett hållbart samhälle, säger Lars Pedersen. 

Kopplar ihop leveranskedjan

nShift erbjuder en molnplattform som automatiserar och optimerar leveranshanteringsprocessen. Plattformen möjliggör integrationer till kundens e-handelssystem och IT-system, och kopplar ihop alla delar av leveranskedjan. Kunderna är både större och mindre e-handlare, men också tillverkare och tredjepartslogistikföretag. 

En gemensam nämnare för dessa företag är att de inte kan ducka för den tydliga utvecklingen där konsumenter kräver valmöjligheter kopplade till leveransprocessen. Här handlar det om att få upp konverteringsgraden, alltså andelen konsumenter som faktiskt slutför ett påbörjat köp på nätet. 

– Många konsumenter väljer att inte köpa en produkt om deras föredragna leveranssätt inte finns tillgängligt. Vi ser att konverteringsgraden ökar med 20 procent när våra kunder använder vår lösning, vilket gör en signifikant skillnad för intäkterna, säger Lars Pedersen. 

Palett av gröna leveranssätt

I nShifts kontaktnät finns över 800 transportföretag som levererar till 190 länder. Dessa transportföretag får kunderna tillgång till, för att skapa en skräddarsydd palett av leveranssätt. Via nShifts plattform finns också möjligheten att räkna ut exakt koldioxidutsläpp av ett visst leveranssätt och använda resultatet för att erbjuda klimatsmarta val till slutkunden.

– Den avgörande faktorn för att minska sin klimatpåverkan är gröna leveranser, men även returerna är en del i ekvationen. Vår plattform gör det enklare att byta en produkt mot något annat. Det innebär att intäkten inte går förlorad samtidigt som vi minimerar risken för att en oönskad produkt slängs, vilket är vanligt förekommande om en retur tar för lång tid eller upplevs som dyr och krånglig, säger Lars Pedersen. 

Han berättar att nShift ser en ökad medvetenhet hos konsumenter i dag – det finns ett stort intresse för gröna leveranser. Den nordiska marknaden ligger i framkant och möter detta. 

– Nya lösningar inom frakt och returer tenderar att uppkomma och rullas ut i Norden, för att sedan spridas söderut. Det är en viktig nyckel som vi tar med oss nu när vi ska växa, säger Lars Pedersen. 

Läs mer om nShift och deras lösning här. 

Om nShift
nShift är världsledande inom molnbaserade leveranslösningar. De har över 95 000 kunder, levererar i dag till 190 länder och möjliggör närmare en miljard leveranser årligen. Företaget har 490 anställda. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?