Juicekedja växer trots press

Trots kritik lyckas danska Joe & the Juice växa med vinst och den snabba expansionstakten håller i sig även nästa år. ”Sverige är en av våra nyckelmarknader”, säger operativa chefen Sebastian Vestergaard.

Joe & the Juice har i år fått stor uppmärksamhet för en utbredd machokultur samt företagets ovilja att teckna kollektivavtal för sina anställda. Kritiken verkar dock inte påverka kunderna som fortsätter att strömma till kedjans kaféer. I år har bolaget slagit upp portarna för 13 nya juicebarer i Sverige. Inför nästa år är planen att öppna tio nya, framför allt i Skåne, men även i Göteborg och Stockholm.

Både Sebastian Vestergaard och Sverigechefen Kasper Borst började sina karriärer som så kallade juicers. Att rekrytera internt är enligt dem en viktig del i expansionsfilosofin.

För helåret 2016 spår bolaget en omsättning på 130 miljoner kronor i Sverige. Det ska jämföras med de 77 Mkr kedjan drog in i Sverige i fjol.

Prognosen är att omsättningen ska landa på 185 Mkr i Sverige 2017.

Varför går ni hem hos de svenska kunderna?
”Vi är annorlunda. Det handlar både om kultur och om våra anställda. Vi är väldigt måna om att ha en kultur där de anställda gillar att arbeta och där de kan vara sig själva”, säger Sebastian Vestergaard.

Just kulturen har dock mött massiv kritik. Sebastian Vestergaard och Kasper Borst vänder sig dock starkt mot att sexism på något sätt skulle uppmuntras.

”Vi tolererar inte sexistiska kommentarer. Vi uppmuntrar våra anställda att behandla kunderna som om de vore gäster i deras hem.”

När det gäller kritiken från fackligt håll pågår enligt Sebastian Vestergaard förhandlingar.

”Vi är måna om att våra anställda ska få gratis mat och betald rast, samt att de ska ha flexibilitet att enkelt kunna byta skift med varandra”, säger han.

När ni samtidigt växer och gör vinst, varför betalar ni då inte OB, som facket vill?
”Vi betalar 119,20 kronor till anställda oavsett ålder. 20 procent av våra anställda är 19 år och för dem innebär det 20 kronor extra jämfört med kollektivavtalet. När det gäller OB, så tittar vi mer på var man arbetar eftersom våra öppettider till största delen ligger utanför OB-tid, med undantag för flygplatser. Där betalar vi 9,50 kronor mer i timmen oavsett tid på dygnet.”

”Målsättningen är ett kollektivavtal med villkor som passar vår kultur och våra anställda.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?