1515

JP Morgan tror på tillväxt för Astra Zeneca

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca väntas kunna återgå till tillväxt även utan stöd från immunterapiläkemedlet Imfinzi.

Det framgår av en analys från JP Morgan.

Återgången till tillväxt väntas infalla under 2018 sett till försäljningen med stöd från nya produktlanseringar. För resultatet per aktie väntas golvet inte nås förrän under 2018 varpå tillväxt för resultatet per aktie för kärnverksamheten väntas bli fallet först under 2019.

Bland Astra Zeneca AZN +0,3% Dagens utveckling s nya produkter väntas cancerläkemedlet Tagrisso, enligt JP Morgan även med försiktiga antaganden, kunna överträffa analytikernas konsensus. Enligt JP Morgans bedömning kommer Tagrisso överträffa konsensus med 15 procent 2018 och nå en försäljning om drygt 1,7 miljarder dollar för behandling av första och andra linjens lungcancer. Under 2019 väntar sig JP Morgan att Tagrisso omsätter drygt 2,9 miljarder dollar, omkring 40 procent över rådande konsensus.

Andra större lanseringar som väntas bidra till försäljningen 2018 återfinns i astmaläkemedlet Fasenra, immunterapiläkemedlet Imfinzi samt blodcancerläkemedlet Calquence.

Samtliga av ovan nämnda läkemedel, förutom Fasenra, väntas enligt JP Morgans estimat, nå en så kallad blockbusterstatus med en årlig försäljning på överstigande 1 miljarder dollar.

Av de nämnda nya läkemedlen väntas Tagrisso vara den produkt som först når en blockbusterstatus, under 2018, följt av Imfinzi under 2020 och Calquence under 2022. Nämnas bör då även att JP Morgan i sin modell valt att riskjustera försäljningen för Calquence till 70 procent. Utan riskjustering skulle Calquence nå blockbusterstatus redan 2021.

Bland övriga möjliga större nya läkemedel i forskningsportföljen finns Lokelma (ZS-9) för behandling av hyperkalemi (förhöjda värden av kalium i blodet) som med 70 procents riskjustering väntas nå en försäljning på nästan 0,7 miljarder dollar vid 2023. Roxadustat väntas med samma riskjustering nå en försäljning på 0,8 miljarder dollar 2023. Även Astra Zenecas Alzheimersprojekt AZD-3293 (BACE) har stor potential, men här är riskerna i utvecklingen också stora vilket framgår av JP Morgans riskjustering i sin modell, där endast 10 procent av värdet ingår i analysens nuvärdesmodell.

Totalt sett ligger JP Morgan dock långt från Astra Zenecas egna långsiktiga tillväxtmål om över 45 miljarder dollar vid 2023, som först annonserades under den strategiska uppdateringen i samband med Pfizerbudet under 2014. JP Morgan förväntar sig en total försäljning på 27,6 miljarder dollar under 2023.

JP Morgan bedömer att risken för Mystic-studien har gått ned efter att interimsresultaten i samband med rapporten för det andra kvartalet inte nådde upp till de primära målen för så kallad progressionsfri överlevnad, det vill säga tiden från att behandlingen inleds tills att cancertumören fortsätter att växa.

När Astra Zeneca väntas presentera de slutliga resultaten för Mystic-studien, för total överlevnad, under det första halvåret 2018 ser JP Morgan endast måttlig nedsida för aktien.

I sin analys uppgraderar JP Morgan sin rekommendation för Astra Zeneca till övervikt från tidigare neutral med en riktkurs på 55 pund motsvarande cirka 609 kronor.

Riktkursen motsvarar enligt JP Morgan en 25 procents premie gentemot sektorn som helhet. Denna premie i värderingen berättigas enligt JP Morgan av sektorledande tillväxtutsikter, dubbelt så hög som för sektorn.

Bland de stora läkemedelsbolagen hör schweiziska Roche och tyska Bayer och Astra Zeneca, i fallande ordning, till JP Morgans bästa val inom den europeiska delen av sektorn.

Bland medelstora bolag heter favoriterna schweiziska Lonza och spanska Grifols medan belgiska Ablynx, tyska Morphysys och brittiska Vectura är de mest föredragna mindre bolagen i sektorn.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?