1515

Jordbruksverket stoppar stöd – bredbandsprojekt på landsbygden hotas

Bredbandsutbyggnaden på landsbygden kan fördröjas sedan Jordbruksverket stoppat utbetalningarna av bredbandsstöd under resten av året.

Beslutet möter hård kritik från olika bredbandsaktörer.

”Det känns väldigt märkligt i min värld. Människor skriker verkligen efter gedigen bredbandsuppkoppling ute på landsbygden”, säger Johan Kraft, operativ chef på kommunala Gästabudsstaden.

I mars kom Post- och telestyrelsen (PTS) med siffror som visar att takten i den svenska bredbandsutbyggnaden sjunker, samtidigt som det är långt kvar till regeringens mål för bredbandstäckningen. Och på landet, utanför tätorter och småorter, är det fortfarande inte ens hälften av hushållen som har tillgång till snabbt bredband.

Och nyligen kom ett tungt slag mot alla bredbandsivrare ute i glesbygden: Jordbruksverket meddelade att bredbandsstödet och andra projekt- och företagsstöd inom det så kallade landsbygdsprogrammet stoppas under resten av året. Pengarna – en halv miljard kronor varav drygt 200 miljoner skulle ha gått till bredbandsprojekt – ska i stället användas för att möta det oväntat stora intresset för miljöersättningar till främst betesmarker och slåtterängar.

Utöver den halva miljarden räknar Jordbruksverket med att få tillbaka cirka 400 miljoner kronor från projekt som tidigare beviljats stöd men som inte kommer att genomföras fullt ut. Även en del av återflödet kommer från bredbandsprojekt.

Beslutet har rört upp känslorna i Bredbandssverige. På Byanätsforum, som verkar för att främja bredbandsutbyggnaden på landsbygden, bedömer en kritisk Tommy Nilsson, projektledare, att ”ett antal tusen” hushåll berörs, genom att bredbandsprojekt försenas.

Ett av de projekt vars framtid nu är oviss är Gästabudsstadens utbyggnad i Stigtomta utanför Nyköping. Det skulle ge 500–600 hushåll tillgång till fiberuppkoppling. Intresset har varit stort, enligt Johan Kraft.

”Det är väl 430 anmälningar hittills. Och vi hade goda förhoppningar om att få ta del av de här bidragsmedlen.”

Planen var att erbjuda bredbandsanslutningar för omkring 20 000 kronor.

”Utan bidrag så rasslar prislappen iväg till kanske 50-60 000 kronor styck. Och vi tror inte att vi får 500–600 hushåll att nappa på det. Det är en för stor peng”, helt enkelt.

Gästabudsstaden fortsätter dock att ta emot ansökningar, för det fall att nya medel skulle tillkomma. Eller om regeringen skulle stoppa Jordbruksverkets omfördelning – Johan Kraft har själv skrivit till energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) för att få honom att agera.

Han pekar på att regeringen nu under coronakrisen nästan dagligdags presenterar stora krispaket.

”Ska man då dra bort de här pengarna, som i jämförelse nästan är att betrakta som växelpengar? Det är ofattbart”, faktiskt.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?