Annons

Johansson: Exporterar "halv promille" till Saudiarabien

Sveriges export till Saudiarabien är redan nära noll, påpekar justitieminister Morgan Johansson (S) efter nya tyska krav på stoppad vapenexport. Samtidigt är det fortfarande oklart om den vapenexportlag som gäller sedan sex månader har haft någon effekt.  

Foto:Hossein Salmanzadeh

Tyskland fryste häromdagen vapenexporten till Saudiarabien, efter den regimkritiske journalisten Jamal Khashoggis död på det saudiarabiska konsulatet i Istanbul. Landets näringsminister Peter Altmeier uppmanar andra EU-länder att följa efter. 

För svensk del gäller sedan ett drygt halvår en ny vapenexportlag, med högre krav på demokrati och respekt för mänskliga rättigheter i det importerande landet. För följdleveranser är bedömningarna mer generösa än för nya länder. 

Några vapenaffärer med Saudiarabien har inte prövats under den nya lagen och inga nya ärenden finns heller på bordet, enligt Christer Ahlström, generaldirektör på Inspektionen för strategiska produkter (ISP), till Di. 

De senaste åren har svensk krigsmaterielexport till landet uppgått till enstaka miljonbelopp, i fjol var det fråga om följdleveranser från till radarsystemet Erieye från försvarsindustrikoncernen Saab. 

“Det motsvarar cirka en halv promille av den svenska exporten på området”, säger justitieminister Morgan Johansson i ett skriftligt uttalande där han även pekar på att besluten fattas av ISP. 

Men regeringen borde ändå ta tillfället i akt, anser Svenska Freds ordförande Agnes Hellström. 

“Sverige borde markera och säga att vi stoppar all vapenexport till Saudiarabien”, säger hon. 

Allan Widman (L) var med och arbetade fram den nya lagen.

“Vi bör inte exportera krigsmateriel till Saudiarabien”, säger han. 

Förenade Arabemiraten hör till de länder fick grönt ljus att köpa stridsledningssystem från Saab, i en affär som gjordes upp strax före lagändringen i början av året. Regimen klassas som extremt auktoritär och har en framskjuten roll i Jemenkriget. 

“Det tolkar jag som ett tecken på att industrin förstår att vi har ett nytt regelverk”, säger Allan Widman. 

Vilket avtryck den nya lagen kommer att ha på svensk vapenexport i stort vågar Christer Ahlström inte dra slutsatser om i dag. 

“Det är svårt att göra en summering nu men man får inte glömma bort att det handlar om en skärpning av lagstiftningen”, säger han utan att vilja svara på om ISP har fattat något eller några beslut om avslag sedan lagen infördes. 

 Ett viktigt test för den nya lagen är hur Sverige hanterar en eventuell Jas Gripen-beställning från Filippinerna, påpekar Agnes Hellström, då regimen under president Rodrigo Duerte har fått hård kritik för brott mot mänskliga rättigheter. 

 

Innehåll från EnginioAnnons

Enginio – framtidens digitala konsumentaktiveringar

Kan man kombinera konsumenternas krav på tillgänglighet och enkelhet med företagens behov av innovativa, effektiva samt konverterande aktiveringar i alla typer av butiker eller kanaler? Kan man samtidigt möta GDPR-lagar, lokala regler i olika marknader, samt ”cookie tracking”-problematiken utan att förlora konsumenten? Enginio är byggd för att vara lösningen på alla dessa frågor helt utan behov av några nedladdningar eller integrationer med återförsäljare.

Enginio är en ny kundaktiveringsplattform där du kan bygga, styra, bevaka och analysera dina kundaktiveringar i realtid. Verktyget har ett antal revolutionerande funktioner som till exempel helautomatiserad ”cashback”, kvittoscanning med AI som möjliggör automatiserade bundlingar och lojalitetsfunktioner samt ett self-serviceverktyg där man själv kan skapa sina aktiveringar. 

Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group, NRG, och är deras senaste innovation inom Retail Technology. Bolaget är Nordens ledande retail agency med över 25 års erfarenhet inom branschen och jobbar i dag med många av världens största varumärken. NRG har tidigare utvecklat ReTech-produkter som exempelvis Detail Online Merchandising och NRG Engage.

– Enginio har utvecklats under de senaste 2–3 åren efter att våra företagskunder tröttnat på dyra start- och stoppkostnader i samband med sina aktiveringar, berättar Martin Sohtell, CCO på NRG. 

– Företagen ville ha en och samma aktivering oavsett vilken marknad, kanal eller återförsäljare de jobbade med och dessutom få minskad administration, alltså en lösning som fungerar 360 där man kan få data och insikter i realtid. Dessutom var kunderna tydliga med att det måste fungera i både en fysisk miljö som exempelvis i butik eller i utomhusmiljö och online i social media eller inbäddat i en hemsida eller app. En inte helt enkel kravlista. 

En bas i Sverige

Med inspiration från flera e-commercejättar som lyckats revolutionera och förenkla skapandet av e-handelslösningar och onlinebutiker har Enginio byggts av ett svenskt utvecklingsteam med bas i Göteborg och Stockholm.

Plattformen har flera världsunika funktioner där man via moduler kan sätta samman olika typer av aktiveringar till ett skräddarsytt konsumentflöde. Redan i dag finns det ett tiotal aktiveringsmoduler som är lanserade i plattformen. Dessa ger hundratals möjligheter till olika konsumentflöden, bland annat spel och tävlingar, kuponger och vouchers, lojalitet, merchandise e-shop solution, produktregistreringar och onlinekataloger.

Världsunika lösningar

En av dessa funktioner är Enginios unika kvittoscanner med AI som gör det möjligt att validera ett köpflöde utan integration i ett kassasystem samt möjlighet att hantera både fysiska kvitton samt onlinekvitton. En annan världsunik lösning är cashbacklösningen som är utvecklad ihop med CDI Paysystem. Denna ger som första plattform i världen en möjlighet att genomföra återbetalningar direkt till kreditkort i realtid i över 120 länder. Detta är en betallösning som är sanktionerad globalt och som genomförs via flera globala banklösningar.

– Vi såg tidigt utmaningen som företag har av att vara begränsade i en kassalinje, att inte kunna använda en uniform kuponglösning över flera marknader eller återförsäljare samt klumpiga cashbacklösningar som inte betalar ut på flera månader och kräver massvis med administration, berättar Martin Sohtell.

– När vi hittade samarbetet med CDI Paysystem och deras unika betallösning kunde vi gemensamt utveckla en säker lösning som är globalt skalbar och godkänd av flera av världens största banker.

”Måste vårda kundrelationerna”

På frågan om det går att möta den uppkommande cookiedöden och GDPR-problematiken svarar Martin att de är övertygade om att alla företag måste komma närmre sina konsumenter och vårda den relationen på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi kan inte samla på data bara för sakens skull, vi måste möta våra kunder när de vill och inte ta med oss mer än vi måste i form av data. Därför har vi byggt hela vår plattform utifrån insikten att konsumenten måste sitta i förarsätet för sin relation med varje företag. Det har gjort att Enginio fått en helt unik struktur för datahantering och gör att den följer själva grundtanken bakom GDPR och andra globala privacy-lagar. Konsumentens behov och integritet i fokus.

Calle Schwerin är ägare och en av tre grundare bakom Nordic Retail Group. Han säger att NRG vid flera tillfällen har innoverat nya produkter och tjänster för sina kunder. 

– Enginio är helt framtaget med eget kapital och vi äger allt IP själva. För bara något år sen såldes Detail Online Merchandising till InRiver så det här är en del av vårt sätt att arbeta. Trots att vi inom koncernen gjort liknande resor tidigare har vi nog aldrig tidigare sett en sådan potential och skalbarhet i någon av våra produkter. Det ska bli oerhört roligt att följa Enginio.

Om Enginio:

Enginio är en plattform för konsument och kundaktiveringar med unika moduler och aktiveringar helt utan behov för nedladdningar eller integrationer. Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group AB och har unika funktioner som:

Automatiserad Cashback

Kvittoscanner med AI

Bundling, kuponger och vouchers

Spel, tävlingar och underhållning

Lojalitet

Intelligenta QR-koder

Lär mer här: https://business.enginio.io/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enginio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera