1515

Johan Rockström: Klimatet kommer i kläm

Doften av kolförbränning tränger igenom inandningsluften när jag tidigt på morgonen, i mörker och snöslask, traskar genom centrala Katowice, mot konferenscentret och klimatförhandlingarna. 

Gula västarnas protester i Frankrike lägger krokben för framsteg i klimatfrågan, skriver Johan Rockström.
Gula västarnas protester i Frankrike lägger krokben för framsteg i klimatfrågan, skriver Johan Rockström.Foto:Bob Edme

Den dystra omgivningen matchar väl den dystra verkligheten. Två år innan vi måste böja den globala utsläppskurvan av växthusgaser nås vi av chockprognosen att de globala utsläppen ökar rekordsnabbt 2018, med hela 2,7 procent, att jämföra med 2 procent per år som har varit den ohållbara ökningstakten de senaste 20 åren. 

Vi vet nu att extrema väderhändelser förstärks av den globala uppvärmningen. Vi misstänker att Arktis snabba avsmältning påverkar jetströmmen som kan förklara värmeböljan 2018, med bränder och vattenbrist som följd. 

Vi ser med oro på att golfströmmen, som gör livet möjligt i Norden, har bromsat med 15 procent. Vi vet med allt större säkerhet att världens tropiska korallrev försvinner vid 1,5 graders global uppvärmning. 

Havsyteökningen går snabbare än väntat. Fler människor dör av klimatförändringar redan i dag, och växter och djur påverkas snabbt och negativt. 

Läget är prekärt. Och frustrerande, då vi har mer och mer belägg för att en omställning till en fossilfri världsekonomi inte bara är nödvändig, men också möjlig och fördelaktig för välfärd, rättvisa och stabilitet. 

Men, det krävs att vi litar på varandra och gemensamt, alla länder i världen, kan jobba tillsammans för en hållbar framtid. 

I stället rör vi oss i motsatt riktning. Populism och främlingsfientlighet, blandat med ideologiskt styrt förakt för kunskap, fördjupar motsättningarna. Dessutom finns det en problematisk tendens att populism och nationalism går hand i hand med klimatförnekelse.

Konsekvensen? Att klimatet, helt i onödan, dras ned i en destruktiv spiral av försvagat nationellt politiskt ledarskap för vår gemensamma framtid. 

Och nu är vi i där vi är. Med den nu alltför familjära vågen av västerländska demokratier som skadas av resningar mot humanism, i grunden rotad i oförmågan hos etablerade politiska partier att hantera de nya utmaningarna i världen. 

Det är, helt enkelt, för många förlorare i den globala marknadsliberala eran. Brexit, Donald Trump, extremhögerns framfart i Tyskland, Sverigedemokraterna och Femstjärnerörelsen i Italien – alla är de symptom på samma problem.

Och så smäller det i Frankrike, i den våldsammaste resningen sedan maj 1968. En reaktion mot det som uppfattas som kall politik utan hjärta, som accepterar att minoriteten vinner på majoritetens bekostnad. Och allt detta får ske på klimatets bekostnad. 

”Gula västarna” får inte sammanblandas med klimatförnekelse och populism. Detta är inte en resning mot klimatet. Men, klimatet dras med i den allmänna turbulensen. Och konsekvenserna blir allvarliga. 

Europas klimatledarskap är skadat. Storbritannien (på grund av brexit) och Tyskland (på grund av Angela Merkels försvagning) är inte att räkna med. Emmanuel Macron och hans "making the planet great again"-agenda var vårt hopp. Och nu vingklipps han tyvärr. 

Han kommer troligen inte att samla världens ledare för planetär fred och hållbarhet på ett bra tag, vilket han gjorde innan de "gula västarna". 

Vi kan inte tillåta detta. Vi måste skilja mellan globalisering och globalisering. 

Det är en stor skillnad mellan globalisering som göder en allt rikare minoritet, och globalisering som sätter regler för förvaltning av klimat, hav och skogar. Vi är i akut behov av globalisering för att säkra att Jair Bolsonaro, som president, inte hugger ned Amazonas regnskog.

Att sära på detta är avgörande, inte minst eftersom det inte går särskilt bra i klimatförhandlingarna. Fyra länder – USA, Ryssland, Saudiarabien och Kuwait – valde att göra något unikt, nämligen att inte acceptera den IPCC-rapport som visar att 1,5 graders global uppvärmning kommer orsaka stor skada på världen. 

Hittills har vetenskapen inte uttalat förträngts. Men kom ihåg, medan Saudiarabien och Kuwait gör detta på gamla meriter – deras djuprotade ovilja att lämna oljeeran som de är så beroende av – gör USA och Ryssland detta ur ren obstruktion, som planetära värstingar. 

Men 196 länder kan förstås inte hållas som gisslan av fyra länders värstingbeteende. 

Världen är komplex och man ska ha respekt för de sociala och ekonomiska faktorer som triggar oro och nationalistiska trender i länder som Frankrike, USA, Brasilien, Polen och Ungern. Samtidigt får vi inte ta hänsyn till dessa störningar som, ofta helt slumpmässigt, drar med sig klimat och hållbarhet i träsket. 

Denna slutsats förstärks av en paradox. Auktoritära nationalister och vi som oroas för klimatförändringarna har en sak gemensamt. Vår är båda oroliga för att lämna en sämre värld till våra barn än den vi själva levde upp i. 

Detta borde göra "gula västarna", "trumpisterna" och nationalistiska rörelser runt om i världen till de mest engagerade i klimatkrisen! Vi borde dela oron över att fortsatt global uppvärmning leder till flera klimatflyktingar, som skapar ännu högre tryck på vårt lands gränser. 

Bara denna grundläggande inkonsekvens bland "värstingarna" är ett bevis för att de i grunden inte protesterar mot hållbar utveckling eller klimat. De protesterar mot all form av samhällsordning som har skapat den sociala och ekonomiska verklighet som vi lever i. 

Det är dags att vi, för allas vår framtid, resolut vänder populism och nationalism ryggen, i vår strävan efter en fossilfri hållbar utveckling. 


Innehåll från KIAAnnons

Framtidens elbilar – nu är tekniken här

Allt fler är överens om att elektrifiering är framtiden för bilindustrin.

Och tack vare ny teknik tas nu allt större steg i den utvecklingen.

Det handlar om snabbare laddning, nya funktioner och om nya upplevelser.

En bil som sticker ut är Kia EV6 som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Utvecklingen av laddhybrider och elbilar har gått snabbt under de senaste åren. Det har bidragit till nya spännande modeller – och ett ökande intresse hos bilköparna.

En tillverkare som tidigt förstod att elektrifiering skulle få en stor betydelse och som såg värdet av att satsa på laddbara bilar – både laddhybrider och elbilar – var Kia. Tack vare ett flertal laddbara modeller har man nu en stark position på marknaden och ligger på en topposition i den svenska försäljningsstatistiken.

Kia ligger också i framkant när det gäller nästa steg: att utveckla nästa generation helt eldrivna bilar.

I och med Kia EV6 som nu lanseras i Sverige tar utvecklingen ett sjumilakliv rakt in i en ny tidsålder. Kia EV6 är nämligen tillverkarens första modell som byggs på den nya plattformen E-GMP (Electrical-Global Modular Platform). Den kommer att ligga till grund för sju dedikerade elbilar som lanseras fram till 2026.

Batteripaketet består av moduler med platta battericeller som tillåter högre energitäthet än konventionella celler. Spänningen är 800 volt, vilket möjliggör ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet laddas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter. Eller så kan man på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

I E-GMP-plattformen finns ett batteripaket integrerat i golvet, vilket ger väl tilltagna innerutrymmen och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Fyrhjulsdrift och prestanda

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Det betyder fyrhjulsdrift med bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag. Kia EV6 GT Line har 325 hästkrafter och klarar 0 till 100 km/h på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Laddbart för många – inte några få

För Kia har ambitionen länge varit att så många som möjligt ska få tillgång till laddbara alternativ. Bilarna utvecklas för många – inte bara några få. Denna filosofi ligger till grund för elektrifieringen av modellprogrammet, men finns också med i tankarna kring hur varje enskild bil utrustas med funktioner som underlättar, underhåller och skyddar.

Kia EV6 är till exempel utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Infotainment-systemet i Kia EV6 är utvecklat för att vara så enkelt som möjligt att använda medan man kör. Dubbla högupplösta välvda panoramaskärmar på 12,3 + 12,3 tum ger tydlighet och bidrar till en luftig känsla i bilen.

Augmented Reality Head Up Display projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Matrix LED-strålkastare känner av fordon i närheten och anpassar automatiskt helljuset. Det ger maximal sikt utan att blända mötande.

Kia EV6 har också begåvats med en dragkapacitet på hela 1600 kilo, vilket räcker för många tunga släp som till exempel husvagnar, båttrailers och hästtransporter.

Enkel laddning med smart abonnemang

Kia EV6 lanseras nu i Sverige. Och oavsett vilken version man väljer är alla som beställer innan årsskiftet berättigade till ett års prenumeration på Kia Charge. Det betyder tillgång till ett stort laddningsnätverk med förmånliga priser hos superladdningsnätverket Ionity under ett år. Under året ingår dessutom rabatter på alla laddstationer som ingår i Kia Charge.

Kia EV6 har, som alla modeller från tillverkaren, sju års garanti direkt från fabrik.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?