1515
Annons

Johan Rockström hoppas på klimat-tweet från Trump

Donald Trump är dåliga nyheter för klimatet. Men plötsligt kan det komma en tweet om att han helt ändrat åsikt.

 

Det hoppas Johan Rockström, miljöprofessor och Di-krönikör.

Miljöexperten Johan Rockström oroas av att Donald Trump, med sin syn på vetenskap, blir president i USA. Men han hoppas att han plötsligt byter fot i klimatfrågan.
Miljöexperten Johan Rockström oroas av att Donald Trump, med sin syn på vetenskap, blir president i USA. Men han hoppas att han plötsligt byter fot i klimatfrågan.Bild:Anna Ekelund

 

”Jag är mycket oroad över att Donald Trump, som tar över som president för världens mäktigaste land, ifrågasätter all vetenskap och som artikulerar sig på ett sätt som dateras tillbaka till 1960-talet”, säger Johan Rockström, som är på toppmötet i Davos.

Donald Trumps argumentation att det enda sättet att få tillväxt är att ta bort alla regleringar och smutsa ned så mycket som möjligt och att exploatera ohållbart är väldigt förlegat, anser Johan Rockström.

”Det inger verkligen oro”, säger han.

Men det kan faktiskt ändå bli bra för miljön att Donald Trump blir president, tror han.

Donald Trump har som sin främsta uppgift att skapa nya jobb och tillväxt och positionera USA i fronten.

Och enligt Johan Rockström finns sådana överväldigande belägg för att det bara kan lyckas genom koldioxidfria och hållbara affärsmodeller.

”Det går inte att utesluta att Donald Trump tänker: ’Jag är entreprenör, jag vill att USA ska ha tillväxt. Jag gjorde ett misstag. Det här med kolgruvor är inte vägen dit, det är historia’.”

Donald Trump kan inse att framtiden är teknik som ligger i fronten av de mest spännande innovationerna. Det är sådant som USA är bland de bästa i världen på redan i dag, påpekar Johan Rockström.

”Plötslig kan det komma en tweet från Donald Trump en natt: Nu satsar vi allt på fossilfritt. Det är ju där som teknologin, tillväxten och jobben finns. Det går inte att utesluta”, säger Johan Rockström.

Han säger att företagsledarna i Davos är märkbart intresserade av hållbara affärsmodeller, inte minst för att de har insett att hållbarhet inte längre är en uppoffring utan ett sätt att tjäna pengar.

Att få med företagsledarna är viktigt inte minst för att politikerna hellre lyssnar på en vd än en vetenskapsman, enligt Johan Rockström.

”Näringslivet har en dubbel roll. Både att vara en innovationskraft men också för att vara en röst för hållbara affärsmodeller som framtid”, säger han.

Men alla måste vara med på tåget: politiker, vetenskap, näringsliv och civilsamhälle.

”Vi talar om en så stor transformation att det närmast är att likna vid en revolution”, säger Johan Rockström.


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?