Johan Rockström: Halveringstiden är nyckeln

Planeten har blivit 1 grad varmare och vi är huvudorsak. Vi har troligen ytterligare en halv grad på gång då stor del av uppvärmningen har gömts undan i haven.

Johan Rockström, krönikör i Di.
Johan Rockström, krönikör i Di.Bild:Evelina Carborn

Konsekvenserna ser vi redan i dag. Världens korallrev är under existentiellt hot. Isar smälter. Haven höjs. Säsonger skiftar. Vädret blir extremare.

Sent vaknade världens ledare. Parisavtalet förbinder världen att hålla den globala uppvärmningen så långt under 2 grader som möjligt, med sikte på 1,5 grader.

2 grader är inte ett mål, det är en smärtgräns, där vi vet att vi får stora men förhoppningsvis hanterliga problem.

Men vad krävs för att lyckas? I en ny vetenskaplig studie i tidskriften Science har vi översatt vad Parisavtalet betyder för världen:

1. Vi måste böja den globala utsläppskurvan av koldioxid från fossila energikällor senast 2020 och sedan rusa ned för en kurva där vi minskar utsläppen med 6–7 procent per år, för att nå en fossilfri världsekonomi 2050–2060. Men detta räcker inte.

2. Vi måste omvandla jordbruket från att vara världens enskilt största källa av växthusgaser till att bli en av världens största sänkor av växthusgaser. Men detta räcker inte.

3. Vi måste sköta alla kvarvarande naturliga ekosystem så att de fortsätter att ta upp och lagra koldioxid. Men inte ens detta räcker.

4. Vi måste börja investera i och skala upp teknologier för koldioxidavskiljning från kraftverk och genom biomassa. Detta måste ske fort.

Och även om vi lyckas med allt detta så har vi bara 66 procent chans att hålla den globala uppvärmningen under smärtgränsen 2 grader.

Kan vi lyckas? Svaret är att vi kan om vi vill. Lösningarna finns. Och historien visar att vi har lyckats med stora transformationer förr.

Gordon Moore förutspådde 1965 det otroliga att hastigheten i datorer skulle fördubblas var 24:e månad. Moore’s Law har blivit en självuppfyllande profetia som har drivit på innovationstakten i den digitala industrin.

Nu introducerar vi en ny lag, inspirerad av Moore’s. Den globala takten av utsläppsminskningar som världen måste följa översätts till en Global Carbon Law, som säger; halvera utsläppen varje årtionde.

Om vi lyckas med detta halveras de globala utsläppen från cirka 40 miljarder ton koldioxid per år 2020, till 20 miljarder ton 2030, för att ytterligare halveras till 10 miljarder ton 2040 och nå ned till 5 miljarder ton 2050.

Om vi följer denna Carbon Law har vi en chans att nå Parisavtalet.

På samma sätt som Moores Law hoppas jag och många forskare med mig att en Global Carbon Law kan bidra till en exponentiell resa mot fossilfrihet.

Och det intressanta är att vi följer redan en Global Carbon Law. Globalt fördubblas produktionen av förnybar energi, från bland annat vind och sol, ungefär vart femte år. Vi har följt denna exponentiella takt i tio år.

Om vi fortsätter som i dag slår vi ut kol i världen under tidigt 2030-tal och olja cirka 2040, för att nå en helt fossilfri värld 2050.

Utmaningen är att hålla världen på Parisspåret, vilket kräver innovation, reglering, investering, och framför allt vision och entusiasm.

Jag hoppas att en Global Carbon Law kan bidra till detta.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?