Annons

Joe Biden förbereder sig för Vita huset

Medan rösträkningen i USA:s presidentval pågår och Donald Trump och hans medarbetare fortsätter att hävda valfusk förbereder sig Joe Biden inför sin tid i Vita huset.

Under onsdagen utsåg han sin stabschef och uppges ha kommit överens om ett toppmöte med asiatiska ledare.

Foto:Carolyn Kaster

I väntan på att officiellt bli utnämnd till USA:s tillträdande president fortsätter Joe Biden sitt arbete för att vara redo att ta över makten i Ovala rummet den 20 januari.

På onsdagen utnämnde han Ron Klain som stabschef, en utnämning som var väntad. I dag 59-årige Klain var under två år stabschef för Biden när denne var vicepresident under Barack Obama och hade samma position för Al Gore på 1990-talet. Under ett halvår 2014-15 var han även högsta ansvarig för ebolabekämpningen i USA.

”Hans djupa och breda erfarenheter och hans förmåga att samarbeta med människor över hela det politiska spektrat är precis vad jag behöver hos en stabschef när vi tar oss an denna tid av kriser och åter försöker ena vårt land”, säger Biden i ett skriftligt uttalande. 

Även utrikespolitiskt har Biden tagit konkreta steg. Han pratade på onsdagen med såväl Japans premiärminister Yoshihide Suga som Sydkoreas president Moon Jae-In, och de båda asiatiska ledarna sade i olika uttalanden efteråt att de ska träffa Biden i ett toppmöte efter att han svurits in som USA:s näste president.

Biden har dock fortsatt inte fått tillgång till de dagliga uppdateringar om nationens säkerhetsläge presidenten och – normalt – den tillträdande presidenten får. Enligt Washington Post har den republikanske senatorn James Lankford surnat till över detta och säger att han kommer att agera om Biden inte får informationen senast på fredag.

”Det finns ingenting negativt med att han blir underrättad”, säger Lankford enligt tidningen till radiostationen KRMG i senatorns hemstat Oklahoma. 

Enligt CNN får USA:s utrikesdepartement flera meddelanden från utländska statschefer till Biden, meddelanden som inte skickas vidare. Den tillträdande presidenten får av hävd hjälp av departementet att kommunicera med utländska ledare, men Biden och hans stab har hittills fått sköta all kommunikation själva.

På rösträkningsfronten har det mest dramatiska steget tagits i Georgia, där delstatens minister Brad Raffensperger på onsdagen meddelade att det blir omräkning av rösterna.

Omräkningen ska göras för hand och målet är att den ska vara avklarad till den 20 november. Enligt nyhetsbyrån Reuters innebär det att räknarna måste gå igenom 23.000 röster i timmen, dygnet runt, de närmaste åtta dagarna.

 Till CNN säger republikanen Raffensperger att han och hans medarbetare anser att alla röster som räknats är giltiga.

”Vi har en pågående utredning men vi har inte sett någonting utbrett (fusk)”, säger han.

Det ska mycket till för att omröstningen ska ändra på resultatet i delstaten. Under torsdagsmorgonen, svensk tid, skiljer runt 14.000 röster kandidaterna åt. Som jämförelse skiljde det 537 röster mellan George W Bush och Al Gore i Florida i valet 2000 när Högsta domstolen satte ned foten och Bush kunde utropas som valsegrare.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?