ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 24 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Jobbfixaren sprider riskerna

  • Gustav Gyllensten, grundare av Arbetsfabriken. Foto: Amanda Lindgren

NORRKÖPING. Med högkonjunkturen som luft under vingarna har stöd- och matchningsbolaget Arbetsfabriken vuxit niofalt på fyra år.

Bolaget har etablerat sig som den största aktören i både Stockholm och Östergötland, med sikte på att vara rikstäckande redan nästa år.

Under lejonparten av sitt vuxna arbetsliv hade Gustav Gyllensten varit anställd på ett bemanningsföretag i hemstaden Norrköping. Men när bolaget under 2011 förlorade ett stort uppdrag hotade plötsligt stora uppsägningar på kontoret.

Där och då såddes det första fröet till stöd- och matchningsbolaget Arbetsfabriken.

”Jag jobbade tillsammans med ett väldigt bra team och ville hjälpa mina kollegor att hitta nya arbetsgivare. Efter att samtliga personer fått anställning på annat håll genom min hjälp, kände jag att det kunde vara roligt att syssla med det på heltid”, säger han.

Gustav Gyllensten hade precis vunnit ett par stora upphandlingar inom bemanningssektorn och med ett starkt självförtroende presenterade han först affärsidén för sin tidigare arbetsgivare.

Men där möttes han av kalla handen.

”Det gjorde beslutet att säga upp mig och starta eget betydligt enklare. Jag tog chansen att utveckla en tjänst som hjälper fler personer i Norrköping till en tryggare vardag.”

Som ung entreprenör i sena tjugoårsåldern insåg Gustav Gyllensten snabbt sina begränsningar och började leta efter en mer erfaren affärspartner. Han fick napp hos Dan Sivervik, en affärsbekant i periferin, som tidigare hade varit vd för det stora logistikbolaget Bonver.

”Vi kände inte varandra alls privat, men jag fick ändå en möjlighet att pitcha min idé för honom. Jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös, men han blev imponerad och helt plötsligt var vi kompanjoner”, säger Gustav Gyllensten.

Under 2012 startade Arbetsfabrikens verksamhet på allvar, och bestod i första hand av att hjälpa nyanlända att ta sig in på arbetsmarknaden i Norrköping med omnejd.

”Då hade vi nog inga större visioner, utan väntade tålmodigt på större upphandlingar”, säger han.

Men Gustav Gyllensten triggades av den offentliga debatten om Arbetsförmedlingens framtid och runt 2014 inleddes en offensiv för att expandera. Bolaget har i dag 28 kontor i Sverige, från Trelleborg i söder till Gävle i norr. De ville förbereda verksamheten för en privatisering av Arbetsförmedlingen, som han beskriver det.

”Men det handlade också om att sprida våra risker. Om vi lyckas med vårt uppdrag, det vill säga att få människor i arbete, har vi ju till slut inga inkomster kvar. På olika orter går inflödena av arbetssökande i vågor och därför ville vi ha en tryggare bas att stå på.”

Sedan dess har Arbetsfabriken positionerat sig som den största aktören inom segmentet stöd och matchning i både Stockholmsregionen och Östergötland. På fyra år har Arbetsfabrikens omsättning samtidigt ökat med 919 procent till 30 miljoner kronor 2016.

Och i högkonjunkturens Sverige är det bråda dagar på de lokala kontoren, enligt Gustav Gyllensten.

”För tillfället får vi in fler förfrågningar än vad vi klarar av att förse marknaden med från vår pool av arbetssökande”, säger han.

På uppdrag av Arbetsförmedlingen fungerar Arbetsfabriken som en mellanhand i kontakterna mellan företag och arbetssökande individer. Kontraktet är resultatbaserat och antalet sökande som aktörerna tilldelas går hand i hand med betygssättningen.

”Störst intäkt får Arbetsfabriken om vi lyckas. Anställningen måste också fortsätta i fyra månader efter vårt program. Det är tufft att förlora kontrollen. När vi väl har hittat ett jobb och släpper den sökande är det helt upp till individen att behålla jobbet.”

I många fall kan det ta lång tid innan en individ är anställningsbar. Majoriteten av de som går igenom Arbetsfabrikens tre månader långa program är nämligen långtidsarbetslösa eller nyanlända i Sverige.

”För okvalificerade jobb är intresse och engagemang de två enskilt viktigaste egenskaperna”, säger Gustav Gyllensten.

För att väcka motivationen hos de arbetssökande erbjuder Arbetsfabriken i regel möten med handläggare veckovis, liksom konsultationer med studievägledare. Man anordnar också studiebesök på arbetsplatser, gemensamma aktiviteter och föreläsningar.

De flesta jobben förmedlas i dagsläget till företag som verkar inom branscher som vård, skola, industri, lager och telefoni.

”Det bästa med det här jobbet är att det aldrig blir monotont. Alla människor är unika med olika bakgrunder och erfarenheter. Jag möts av en enorm tacksamhet från både deltagare och kunder när vi lyckas. Sedan kan vi skatta oss lyckliga att det dessutom finns en ekonomi kring det hela.”

Inom tre år siktar Arbetsfabriken på att nå en omsättning på 100 Mkr, med planer på att ha rikstäckande kontorsnärvaro redan under 2018.

”Det räcker med att vinna en upphandling så blåses omsättningen upp enormt. Det svåra är att arbeta långsiktigt. Nu har det gått väldigt fort uppåt för oss och det är alltid roligt. Men man måste också klara av att bromsa för att inte tumma på kvaliteten”, säger Gustav Gyllensten.

Tyck till