1515

Jättemajoritet nära för Macron

En enorm parlamentsmajoritet hägrar för Frankrikes nye president Emmanuel Macron när landets intensiva valvår avslutas i dag.

De väntade segrarna utlovar reformer för att ge mer plats åt oppositionen.

Bild:AP

Från huvudsakligen blått eller rött är den franska valkartan på väg att färgas nästan helt gul. Den färg som valts för president Macrons nybildade Republiken på väg (LREM) kan enligt opinionsmätningarna komma att skina fram från uppemot tre fjärdedelar av alla valkretsar i dagens parlamentsval.

Till och med runt nordfranska Lille lyser det gult. LREM går mot seger i såväl de mer välbärgade och högerdominerade förstäderna som vänsterfästena i förorten. Och till och med i de slitna gamla gruv- och industriorterna utanför, där invandrings- och EU-fientliga Nationella fronten annars samlade mängder av väljare så sent som i presidentvalet för en månad sedan.

I departementet Nord kan LREM mycket väl vinna i 15 av 21 valkretsar i kväll.

Övriga partier har ända sedan första valomgången för en vecka sedan intensivt varnat för konsekvenserna av att oppositionen knappt får plats.

"Det är tydligt vad som står på spel. Ett ensidigt parlament är aldrig bra", varnade förre högerpremiärministern Alain Juppé.

Det verkar dock ha hjälpt föga. Mätningar från i torsdags pekar på att Macrons parti kan få mellan 440 och 470 av de totalt 577 mandaten i parlamentet — till och med ännu mer än vad som gissades i början av veckan.

LREM-kandidaterna själva lovar samtidigt att bjuda på intern opposition.

"De nya ledamöterna kommer att vara helt fria. Vi är inriktade på att diskutera saker, vi är pragmatiska. Vi spelar inte något partipolitiskt spel. Och jag tror att vi kommer att kunna behålla en kritisk inställning", säger Valérie Petit, som kandiderar för Macrons parti i norra Lille, i den nionde valkretsen i Nord.

LREM aviserar samtidigt att man är redo att se över det franska valsystemet för att motverka liknande totaldominans framöver.

"Vi kommer att be parlamentet att titta på det här. Genom att införa en andel proportionell representation så skulle partier med låga resultat kunna bli mer representerade", sade IT-minister Mounir Mahjoubi i fransk tv i veckan.

Parlamentsdominansen lär hjälpa Macron att driva igenom sina utlovade tuffa reformer på exempelvis arbetsmarknaden. Men han lär ändå inte kunna gå hur hårt fram som helst. Arga demonstrationer — ofta med våldsamt innehåll — är inget ovanligt i fransk politik.

"Det här undantar inte regeringen från att behöva söka en bred majoritet för sina projekt. Annars riskerar den att få delar av befolkningen att ilskna till och göda protester som kan få stöd av en stor del av invånarna", säger statsvetaren Yves-Marie Cann till nyhetsbyrån Reuters.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?