Det blir den 28–29 juni nästa år som Lollapalooza kommer till Sverige. Stockholm blir den tredje europeiska staden att arrangera festivalen, efter Berlin och Paris.
”För mig som festivalarrangör känns det nästan som att få hem ett OS. Jag började själv arrangera konserter i slutet av 1980-talet och Lollapalooza var urtypen av det jag gillade. Där spelade Pearl Jam, Soundgarden, Sonic Youth och Beastie Boys. För mig har det varit ’untouchable’ och speciellt”, säger Patrick Fredriksson, partnership director på Live Nation och Luger.
Lollapalooza grundades 1991 av Perry Farell, frontman i Jane’s Addiction, och hör än i dag till en av de mest kända festivalerna i världen. Sedan 2005 hålls den ursprungliga festivalen i Grant Park i Chicago. I år kommer bland annat Arctic Monkeys, Bruno Mars och The Weeknd att spela på festivalen.
I dag ägs festivalen och varumärket av Perry Farell, WME och C3 Presents. Med åren har arrangörerna börjat producera festivalen i bland annat Berlin, Paris och São Paolo. Stockholm blir den sjunde staden i raden. I Sverige kommer Lollapalooza att produceras tillsammans med konsertarrangören Live Nation och dotterbolaget Luger, som står bakom festivaler som Way Out West, Sweden Rock och Summerburst.
”Det som skiljer Lollapalooza från andra festivaler är storleken. Tittar man på våra andra festivaler som Summerburst och Way Out West så är de väldigt nischade. Lollapalooza är mer familjär och folklig”, säger Patrick Fredriksson.
Vad innebär det för Live Nation och Luger som bolag att arrangera festivalen?
”För första gången på länge får vi jobba med ett redan etablerat festivalnamn. Det jag har märkt och förstått på de andra städerna som Lollapalooza finns i, är att varumärket i sig drar många utländska besökare. Det finns många som gärna reser långväga för festivalen.”
Lollapalooza har i genomsnitt 80.000–140.000 unika besökare per stad, i jämförelse med Way Out West som har ungefär 35 000 besökare per dag. Festivalen kommer att hållas på Gärdet i Stockholm. Artisterna kommer att presenteras under året och biljetterna släpps i vinter.
”Jag bubblar inombords av att det här äntligen händer. Det betyder jättemycket för besöksnäringen i Stockholm också om vi får hit mycket folk”, säger han.
Charles Attal, grundare av det amerikanska produktionsbolaget C3 som äger Lollapalooza blev såld när han såg Gärdet för första gången.
”Vi har arbetat på det här några år. Vi gör vår hemläxa ordentligt innan vi bestämmer oss för att arrangera i en ny stad. De stora och viktiga komponenterna är att det ska finnas ett stort grönområde, och starka partners i regionen. Det har vi hittat här i Stockholm”, säger han.
Vad gör Stockholm till en intressant stad för Lollapalooza?
”Det är en avslappnad, kulturell stad. Folk vill resa hit och här finns fantastiska människor.”