ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 18 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD

Jas-kampanj i Filippinerna får nytt liv

  • Foto: TT

Samtidigt som det filippinska flygvapnet vill köpa 12 nya stridsflygplan, väljer svenska försvarsindustrijätten Saab att öppna kontor i landets huvudstad Manilla.

I dagarna pågår en stor asiatisk försvarsmässa, Adas 2016, i Filippinernas huvudstad Manilla. Där offentliggjorde den svenska krigsmaterieltillverkaren Saab att de snart öppnar kontor i landet, vilket analysbyrån IHS Jane's var först att rapportera om.
 
”Det stämmer att vi ska öppna kontor där. Vi gjorde ett strategiskt vägval i vår marknadsföring för några år sedan, där vi beslutade att ha lokala kontor istället för att från Sverige rikta oss ut”, säger Saabs presschef Sebastian Carlsson till Dagens industri.
 
Etableringen sker samtidigt som en svensk ambassad öppnar i Manilla. I december i fjol tog regeringen beslut om en permanent representation i Filippinerna, med ett tydligt mål att stärka relationen mellan länderna i handels- och investeringsfrågor.
 
Det filippinska flygvapnet PAF presenterade nyligen en långsiktig försvarsstrategi som ska gälla till 2028. Inom den tidsramen ryms bland annat ett planerat köp av 12 moderna stridsflygplan.
 
”Saab kan uppfylla det filippinska flygvapnets krav om ett prisvärt stridsflygplan. Vi tycker att vi är en stark utmanare”, säger Carl-Erik Leek, Saabs landschef i Filippinerna, till IHS Jane’s.
 
Redan 1999 florerade uppgifter om en försäljning av Jas 39 Gripen till det östasiatiska landet. Därefter har kampanjen varit lågmäld, men från och med november i år finns alltså försvarsjätten på plats i landet.
 
”Det finns lång rad av produkter som vi marknadsför i Filippinerna. Det är inte bara Jas Gripen det handlar om”, säger Saabs presschef Sebastian Carlsson.

Tyck till