1515
Annons

Japansk miljöminister vill skrota kärnkraften

Japans nya miljöminister Shinjiro Koizumi vill att landet ska stänga sina kärnkraftsreaktorer för att undvika nya katastrofer, som härdsmältan i Fukushima 2011.

”Jag vill utreda hur vi ska skrota dem, inte hur vi kan behålla dem”, säger han vid sin första presskonferens efter att ha tillträtt på posten.

Kommentaren väntas orsaka kontroverser i det styrande Liberaldemokratiska partiet som stöttar en återgång till kärnkraft med de nya säkerhetsregler som införts efter Fukushima-olyckan.

I dag är sex reaktorer i bruk, mot 54 före Fukushima. De flesta av landets kärnkraftsreaktorer genomgår just nu en process för att klara de nya säkerhetsreglerna.

Shinjiro Koizumi är son till den tidigare premiärministern Junichiro Koizumi som också var emot kärnkraft.

En jordbävning med magnituden 9,0–9,1 den 11 mars 2011 orsakade en tsunami som ledde till tre härdsmältor vid kärnkraftverket Fukushima Dai-ichi i Japan.


Forskningschef: Komponentbristen blir kvar i åratal

DAVOS. Flera av de problem som i dag stör företagens försörjningskedjor tar flera år att lösa. Den dystra prognosen kom från av världens ledande experter på området, Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge vid toppmötet i Davos.

Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.
Jagjit Singh Srai, forskningschef på Cambridge.Foto:Anna Ekelund / TT

Jagjit Singh Srai som är forskningschef på Cambridge och specialiserad på försörjningskedjor kan räkna upp åtminstone sex olika faktorer som samverkar just nu för att stoppa upp de försörjningskedjor som plågar många företag, inte minst de svenska fordonstillverkarna. Utöver de välkända problemen med komponentbrist, kapacitetsbrist på fraktsidan, inte minst när det gäller hamnarna pekade han ut att efterfrågan har fluktuerat kraftigt och att det på många marknader är brist på arbetskraft. 

”Det här påverkar även konsumenterna, eftersom ledtiderna på de produkter de efterfrågar blir längre och längre”, säger han till Di i Davos.

Det är svårt att förutspå hur länge problemen i leveranskedjorna fortsätter, säger han. 

”Men det vi vet är att flera av de underliggande problemen inte kommer att lösas de närmaste tolv månaderna. Bristen på komponenter som chip, som drabbar många industrier bland annat bilindustrin, påverkas av bristen på hamnkapacitet och av att efterfrågan har pendlat mellan att vara upp 50 procent och ned 30 procent, när försörjningskedjorna kan hantera fluktuationer på kanske 10 procent upp eller ned.”

Det här är problem som tar lång tid att lösa, säger Jagjit Singh Srai.

”Den instabiliteten räknar jag med att den håller i sig i ett par år. Det här löser sig först när ny kapacitet fins på plats.”

Han talar om investeringar i såväl USA som Europa när det gäller kretskort, men räknar med att det tar år innan de är uppe i full kapacitet - dessutom är efterfrågan hög på mängder av olika kretskort. 

I och med att försörjningskedjorna har globaliserats har ledtiderna ökat, och när nu fartyg och containrar finns på fel ställen, fördubblas de redan långa leveranstiderna, säger han. 

”Problemen är inte över på ett halvår. De är långsiktiga”, säger Jagjit Singh Srai, och räknar med att många industrier kommer att flytta hem produktion, onshoring, eller flytta den närmare sina marknader, nearshoring.

Den nuvarande situationen är helt klart inflationsdrivande, säger han.  Men det är oklart om det faktum att företag tillverkar produkter närmare hemmamarknaderna, där kostnadsläget generellt är högre, behöver leda till högre priser. 

”De nya investeringarna blir av ny mer automatiserad teknik, och vi får lägre kostnad för distribution. Jag tror att det blir mindre inflationsdrivande än vad många föreställer sig”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?