1515
Annons

Japans ekonomi växer mer än väntat

Japanskt BNP steg med 0,4 procent i det andra kvartalet, jämfört med föregående period. Analytiker hade väntat sig en ökning med 0,1 procent.

I årstakt växte ekonomin med 1,8 procent.

Kvartalssiffrorna utgör därmed den tredje perioden i rad av tillväxt för världens tredje största ekonomi. Siffrorna kommer antagligen att stärka premiärminister Shinzo Abes beslutsamhet när det gäller att höja momsen från åtta till tio procent i oktober.

Den väntande momshöjningen tros, enligt analytiker ha fått kunder att rusa till butikerna för att passa på att köpa varor. De tio helgdagarna i samband med kejsarkröningen tros också ha drivit på konsumtionen.

På minussidan finns handelskriget mellan USA och Kina, som spiller över och påverkar exporten och företagens investeringsvilja.

”Men investeringar i mjukvaror, forskning och utveckling, och byggande var bra”, säger Yuichiro Nagai vid Mizuho Securities.


Boom i bryggeriet – antalet tillverkare har ökat 700 procent

Trots pandemirestriktioner ökar antalet tillverkare av alkoholhaltiga drycker i Sverige. Frågan om gårdsförsäljning är fortsatt het samtidigt som intresset för lokalproducerat växer så det knakar. Sedan 2010 har antalet tillverkare ökat med 710 procent.

”Det är ett styrketecken som lovar gott för svensk dryckesindustri”, säger Anna Kaijser.

Från vänster: Ölbuteljering på Oppigårds bryggeri; En flaska whisky av det svenska märket Mackmyra; Gintillverkning hos Hernö Gin i byn Dala utanför Härnösand.
Från vänster: Ölbuteljering på Oppigårds bryggeri; En flaska whisky av det svenska märket Mackmyra; Gintillverkning hos Hernö Gin i byn Dala utanför Härnösand.Foto:Beulah Falkeström; TT; Jesper Frisk

Under pandemin fortsatte antalet svenska dryckestillverkare öka, i slutet av 2021 uppgick antalet till 728 producenter. Det visar den årliga Dryckesbranschrapporten som bland annat LRF Lokal Mat & Dryck står bakom. Rapporten bygger på statistik från SCB:s Företagsregister och Föreningen Svenskt Vin.

”Det är ett styrketecken som lovar gott för svenskt lantbruk och dryckesindustri att vi har så stor tillväxt i den här sektorn”, säger Anna Kaijser, branschansvarig på LRF Lokal Mat & Dryck.

Dryckestillverkning är fortsatt ett av de snabbast växande segmenten inom svensk livsmedelsindustri.

”Det speglar att människor intresserar sig för svenskt och lokalt. Intresset för lokalproducerad dryck går hand i hand med att intresset för lokalproducerad mat växer. Det här är en ny våg entreprenörer som är väldigt dedikerade för dryckeshantverket”, säger hon.

Enligt Anna Kaijser skapade pandemin en oro hos producenterna samtidigt som det påverkade människors resande och vardagsmönster. Det gav allt lokalproducerat en skjuts och fler dryckestillverkare började producera.

”Det vi ser nu med Ukrainakrisen är annorlunda, med stigande produktionskostnader blir det väldigt kämpigt för de minsta producenterna”, säger hon.

Anna Kaijser, Branschansvarig LRF Lokal Mat & Dryck
Anna Kaijser, Branschansvarig LRF Lokal Mat & DryckFoto:Pressbild

Ölbryggerier utgör närmare 75 procent av dryckestillverkarna. Men den största ökningen de senaste åren finns bland tillverkare av spritdrycker som gin och whisky. 2020 och 2021 ökade antalet producenter med 20 procent respektive år. Samtidigt som Sverige sakta men säkert börjar röra sig mot att bli ett vinland. 

”Det tillkommer nya vingårdar varje år, i Sverige finns goda förutsättningar att etablera vinodlingar på flera platser där man kan finna gynnsamma förutsättningar för att skapa ett gott mikroklimat. Exempelvis en södersluttning med rätt förhållanden gällande vind och fuktighet”, säger Anna Kaijser.

En omstridd fråga om lokalproducerade drycker handlar om gårdsförsäljning där kritiken emot är fortsatt stark. Utredaren Elisabeth Nilssons tredje utredning om gårdsförsäljning är ute på remiss och redan nu har ett flertal tunga remissinstanser lämnat in sina remissvar. 

”Om frågan om gårdsförsäljning landar i ett positivt svar så skulle det ha otroligt stor betydelse för hela landsbygdens besöksnäring”, säger Anna Kaijser.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?