1515

Japan: Högre löneökningar än i fjol

Vårens avtalsförhandlingar i Japan har resulterat i löneökningar som ser ut att bli lite högre än i fjol, men som fortsatt är låga i ett lite längre perspektiv.

Den största fackliga centralorganisationen i Japan, Rengo, släppte på fredagen en rapport med de preliminära resultaten av vårens löneförhandlingar. Den visar att de genomsnittliga höjningarna av grundlönen ökar till 0,77 procent från 0,48 procent i fjol, enligt Bloomberg News. 

De genomsnittliga totala löneökningarna är preliminärt 2,16 procent, upp från 1,98 procent förra året.

"Löneökningarna kommer att stötta konsumtionen, men kommer inte att leda till att den exploderar. Grundlönen höjs oväntat mycket", sade Yasunari Ueno, chefmarknadsekonom vid Mizuho Securities till Bloomberg News. 

Japanska politiker och landets centralbank, Bank of Japan, har inte gjort någon hemlighet av att de skulle vilja se högre löneökningar, för att få bättre fart på konsumtionen och lyfta inflationen.

Japans premiärminister Shinzo Abe har uppmanat företag att höja lönerna med åtminstone 3 procent, vilket enligt BOJ är vad som krävs för att inflationen ska stiga till målet på 2 procent. De företag som höjer lönerna med minst 3 procent kommer också från och med den 1 april att få skattelättnader. Även Keidanren, landets största företagsorganisation, har uppmanat sina medlemmar att höja lönerna med 3 procent.

"Det har blivit allt viktigare att höja inte bara lönerna utan även att förbättra den totala ersättningen", sade Keidanrens vice ordförande till journalister i januari, enligt Reuters.

En löneökning på 3 procent skulle vara den högsta på närmare 25 år.

Arbetslösheten i Japan är den lägsta sedan 1993, men den allt stramare arbetsmarknaden har dock än så länge inte lett till något direkt lyft i löneökningarna. Det finns dock flera företag som sagt att de kommer att höja lönerna mer i år, för att kunna behålla arbetskraft, bland andra Daiwa Securities och ett par butikskedjor, rapporterar tidningen Mainichi.

SMBC Nikko Securities påpekar i ett marknadsbrev att fokus för löneförhandlingarna är på de stora industriföretagen, som brukar sätta tonen för resten av arbetsmarknaden. 

Toyota, Nissan, Honda, Panasonic och Hitachi höjer alla lönerna mer i år än i fjol, men de gav överlag högre löneökningar 2014 och 2015. Nissan sticker ut, de höjer grundlönen dubbelt så mycket som i fjol. Bara en tolftedel av den japanska arbetskraften är dock sysselsatt i de stora industriföretagen.

Bloomberg News påpekar också att den preliminära lönestatistiken framför allt omfattar större företag, som kan ha bättre möjligheter att klara av högre löneökningar. Mindre företag kommer att rapportera löneökningarna senare under våren. Dessutom inkluderar inte statistiken bonusar eller löner till tillfälligt anställda och deltidsarbetande. 

Enligt en undersökning som tidningen Nikkei gjort bland japanska företag svarar runt hälften att de kommer att höja grundlönen mer i år än i fjol. 22 procent svarar att de kommer att höja de totala lönerna med 3 procent eller mer. 


Innehåll från SwedbankAnnons

Swedbank – pionjär för gröna aktier

Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.
Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbank har länge varit en av Nordens ledande rådgivare inom grön skuldfinansiering i form av obligationer och lån. Under 2020 utvidgade Swedbank sitt gröna erbjudande till att även inkludera aktiesidan och blev därmed en pionjär för en ny kapitalmarknadsprodukt – gröna aktier. 

Swedbank har i över ett decennium erbjudit sina kunder gröna obligationer. Men för att ha en samlad rådgivning för kapitalmarknadsfinansiering, valde Swedbank under förra året att bredda sitt utbud av hållbara produkter med gröna aktier. 

– Genom att erbjuda gröna aktier som komplement till obligationer och lån kan vi ha ett heltäckande grönt erbjudande som stödjer ett bolags hela balansräkning. Gröna aktier gör också ett bolag mer attraktivt för aktiemarknadsinvesterare som sedan 2021 ställts inför ökade krav på hållbarhetsrapportering, säger Katya Nolvall, Head of Sustainable Capital Market på Swedbank.

Swedbanks idé bakom en grön märkning av aktier 

Under 2019 presenterade CICERO Center for International Climate Research (”CICERO”), som är en ledande leverantör av externa utvärderingar avseende ramverk för gröna obligationer, en ny metod för att identifiera andel av gröna intäkter och investeringar inom ett bolag. Swedbank kom därefter med idén att använda CICEROs metod, i kombination med specifika tröskelvärden (≥ 50% gröna intäkter och investeringar), som grund för en grön märkning av aktier. Detta koncept resulterade i en ny produkt för kapitalmarknaden – gröna aktier. 

– Sedan tidigare har aktier från hållbara bolag kunnat betraktats som gröna, men det har inte funnits en grön märkning av aktier likt för obligationer och lån. I och med vårt första live case för gröna aktier, K2A, blev vi först i världen med detta nya koncept i maj 2020. 

En attraktiv produkt för hela kapitalmarknaden

Nyheten om gröna aktier har genererat stor respons från kunder, och Swedbank har förutom K2A bistått ytterligare tre svenska bolag i att märka sina aktier som gröna. Dessa inkluderar Platzer, Magnolia Bostad, samt Wästbygg som lanserade det första kombinerade ramverket för både grön skuld-och aktiefinansiering. 

– Ett grönt kombinerat ramverk ger en bättre insyn i hur hållbarhet är integrerat i ett bolags verksamhet och finansieringsstruktur. Det är ett bra underlag för både skuld-och aktieinvesterare inför EU:s nya regler kring ökad hållbarhetsrapportering. Till exempel EU-taxonomin, som innebär krav på att redovisa andel gröna intäkter och investeringar.

Nasdaq har också intresserat sig för utvecklingen av gröna aktier, och lanserade i förra veckan ”Nasdaq Green Designations”. Två anledningar till detta initiativ är dels för att stödja aktieemittenter som vill skapa transparens kring sina gröna affärsmodeller och strategier, men också investerare som söker efter investeringar som bidrar till ett mer hållbart samhälle. Swedbank agerade som rådgivare till Nasdaq före lanseringen av ”Nasdaq Green Designations”. 

– Swedbank kommer att fortsätta med rådgivning kring gröna aktier, och tror att produkten kommer generera ett fortsatt stort intresse från investerare och bolag i behov av kapitalmarknadsfinansiering, avslutar Katya.

Om Swedbank

Med omkring 7,3 miljoner privatkunder och omkring 547 000 företagskunder är vi den ledande banken på våra hemmamarknader. Vi erbjuder allt ifrån smidiga digitala lösningar för vardagsekonomin till mer omfattande finansiell rådgivning. Hållbarhet är en viktig del av hur vi gör affärer. I finansierings- och investeringsbeslut, vid inköp och i våra betalningsflöden. Genom hänsyn till miljö och sociala risker kan vi bidra till mer långsiktiga företag och samhällen.

Läs mer på www.swedbank.se

 

Mer från Swedbank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Swedbank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?