Annons

Janne Andersson bokdebuterar – därför ger han sällan beröm: ”Jag har höga krav”

Janne Andersson har skördat stora framgångar som förbundskapten för det svenska herrlandslaget i fotboll. Nu släpper han en bok om sina lärdomar och erfarenheter som ledare.

I boken finns fotbollsanekdoter och tips på hur man bygger ett lag, men också svaret på varför det ibland är bra att ge någon sparken.

Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Janne Andersson lyssnar inte på musik i bilen. Istället ägnar han tiden i åt att fundera på saker och ting, alltid med ett anteckningsblock liggande på passagerarsätet. 

Förberedelse är ett av hans ledord och en viktig del i det succérecept som fick det svenska herrlandslaget att nå kvartsfinal i VM 2018, den största framgången på herrsidan på över 20 år. Men alla framgångar består inte av segrar.

Efter att ha inlett karriären som förbundskapten med oavgjort mot Nederländerna hemma på Friends Arena och slagit Luxemburg och Bulgarien var det i november 2016 dags att möta med de blivande världsmästarna Frankrike i Paris.

Sverige förlorade med 2-1, men det var ett tappert svenskt landslag som stod upp bra och skapade lägen för att göra fler mål.

”Trots att vi förlorade tror jag att det gav självförtroende. Vi ledare fick ett större förtroende av spelarna och jag tror att supportrarna fick lite hopp”, säger Janne Andersson.

Han har varit fotbollstränare i 38 år och har nu tillsammans med den tidigare SVT-journalisten Henrik Johnsson samlat sina tankar och erfarenheter kring ledarskap i boken ”Att bygga ett lag”. Men det är en blygsam författardebutant.

”Jag är ju ingen expert på ledarskap, jag har ju inget vetenskapligt stöd för allt jag säger. Det här är mina erfarenheter och det som jag tror på”, säger han.

Sin egen bana som ledare slog han sig tidigt in på, men det tycks vara något som ligger i släkten.

”Vi är fem syskon och alla fem har blivit ledare inom olika verksamheter.”

I grund och botten handlade det om viljan att vara med och påverka saker.

”Det är jättemånga människor som tycker väldigt mycket och har synpunkter, men när saker och ting ska genomföras så är de inte alltid lika intresserade av att vara med”, säger Janne Andersson.

”För mig hänger det ihop väldigt tydligt: Vill jag vara med och påverka en miljö vill jag också ta ansvar för det.”

Inom elitfotbollen är resultaten avgörande, inte helt olikt börsbolagen. Den som gör bra resultat, oavsett om det är i en hemmamatch mot Italien eller under det andra kvartalet i rapportform, belönas. Janne Andersson tycker dock att många är alldeles för fokuserade på målsättningar.

”Jag kan säga att vi ska vinna EM, men det intressanta är vad vi gör. Jag tycker att man ibland pratar för lite om processen och vägen dit, jag är väldigt processinriktad.”

För att nå framgång gäller det att alla drar åt samma håll och det är upp till ledaren att det sker. Men det går inte alltid.

”Ibland kommer man till ett läge där man som ledare känner att en person inte vill som jag och de andra. Man försöker påverka, men når inte fram. Då kan det vara bra att skiljas åt”, säger Janne Andersson.

Det kan alltså vara nödvändigt – och till och med bra – att ge någon sparken. Dels för gruppen som är kvar, men också för den som petas.

”Den personen får en chans någon annanstans och det kanske blir mycket bättre.”

I en rundringning som tidningen Chef gjorde framkom att en del av dem som arbetat med Janne Andersson tycker att han är snål med att ge beröm.

”Det är jag nog. Jag har höga krav på mig själv och på min omgivning. Min förväntan är att vi ska göra så bra vi kan varje dag, det ska vara normalläget”, säger han.

Det låter tufft, men så vill Janne Andersson själv inte beskriva sitt ledarskap.

”Jag är absolut ingen ledare som står och pekar med hela handen. För mig handlar det om att sälja in ett budskap och få med mig folk”, säger han och lyfter fram vikten av tydlighet.

”Jag hör ibland från folk som arbetar i olika verksamheter att det finns en hel del otydlighet på chefsnivå, där man inte får svar på frågor. Det kan vara bättre att få ett negativt svar än att få otydlighet. Att kunna ta beslut, men göra det väl underbyggt, är jätteviktigt för att skapa tydlighet.”

Janne Anderssons kontrakt sträcker sig över EM 2024. Vad som händer efter det vet han inte, men han utesluter inte att testa vingarna utanför fotbollen.

”Grundsynen i mitt ledarskap skulle jag nog kunna testa i andra sammanhang, sedan måste man ha en fackkunskap kring det man ska göra, men jag skulle inte vara rädd att prova något annat. Det hade varit både utmanande och roligt.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Kia lanserar laddbar SUV – med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

En helt ny generation av den sjusitsiga suven Kia Sorento lanseras nu.

Och: Inom kort finns den som laddhybrid. 

Redan i början av 2021 kommer de första bilarna att levereras i Sverige.

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och har sedan 2018 varit störst på laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 56 procent – av de bilar som såldes mellan januari och september i år var laddhybrider. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento som först lanseras med en dieselmotor, men som i början av nästa år kommer som laddhybrid.

Nya laddbara Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Sorento byggs på en ny suv-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 998 liter. 

Nya Kia Sorento har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento – här finns allt du behöver veta om den 

 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?