1515
Annons

Janne Andersson bokdebuterar – därför ger han sällan beröm: ”Jag har höga krav”

Janne Andersson har skördat stora framgångar som förbundskapten för det svenska herrlandslaget i fotboll. Nu släpper han en bok om sina lärdomar och erfarenheter som ledare.

I boken finns fotbollsanekdoter och tips på hur man bygger ett lag, men också svaret på varför det ibland är bra att ge någon sparken.

Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Janne Andersson lyssnar inte på musik i bilen. Istället ägnar han tiden i åt att fundera på saker och ting, alltid med ett anteckningsblock liggande på passagerarsätet. 

Förberedelse är ett av hans ledord och en viktig del i det succérecept som fick det svenska herrlandslaget att nå kvartsfinal i VM 2018, den största framgången på herrsidan på över 20 år. Men alla framgångar består inte av segrar.

Efter att ha inlett karriären som förbundskapten med oavgjort mot Nederländerna hemma på Friends Arena och slagit Luxemburg och Bulgarien var det i november 2016 dags att möta med de blivande världsmästarna Frankrike i Paris.

Sverige förlorade med 2-1, men det var ett tappert svenskt landslag som stod upp bra och skapade lägen för att göra fler mål.

”Trots att vi förlorade tror jag att det gav självförtroende. Vi ledare fick ett större förtroende av spelarna och jag tror att supportrarna fick lite hopp”, säger Janne Andersson.

Han har varit fotbollstränare i 38 år och har nu tillsammans med den tidigare SVT-journalisten Henrik Johnsson samlat sina tankar och erfarenheter kring ledarskap i boken ”Att bygga ett lag”. Men det är en blygsam författardebutant.

”Jag är ju ingen expert på ledarskap, jag har ju inget vetenskapligt stöd för allt jag säger. Det här är mina erfarenheter och det som jag tror på”, säger han.

Sin egen bana som ledare slog han sig tidigt in på, men det tycks vara något som ligger i släkten.

”Vi är fem syskon och alla fem har blivit ledare inom olika verksamheter.”

I grund och botten handlade det om viljan att vara med och påverka saker.

”Det är jättemånga människor som tycker väldigt mycket och har synpunkter, men när saker och ting ska genomföras så är de inte alltid lika intresserade av att vara med”, säger Janne Andersson.

”För mig hänger det ihop väldigt tydligt: Vill jag vara med och påverka en miljö vill jag också ta ansvar för det.”

Inom elitfotbollen är resultaten avgörande, inte helt olikt börsbolagen. Den som gör bra resultat, oavsett om det är i en hemmamatch mot Italien eller under det andra kvartalet i rapportform, belönas. Janne Andersson tycker dock att många är alldeles för fokuserade på målsättningar.

”Jag kan säga att vi ska vinna EM, men det intressanta är vad vi gör. Jag tycker att man ibland pratar för lite om processen och vägen dit, jag är väldigt processinriktad.”

För att nå framgång gäller det att alla drar åt samma håll och det är upp till ledaren att det sker. Men det går inte alltid.

”Ibland kommer man till ett läge där man som ledare känner att en person inte vill som jag och de andra. Man försöker påverka, men når inte fram. Då kan det vara bra att skiljas åt”, säger Janne Andersson.

Det kan alltså vara nödvändigt – och till och med bra – att ge någon sparken. Dels för gruppen som är kvar, men också för den som petas.

”Den personen får en chans någon annanstans och det kanske blir mycket bättre.”

I en rundringning som tidningen Chef gjorde framkom att en del av dem som arbetat med Janne Andersson tycker att han är snål med att ge beröm.

”Det är jag nog. Jag har höga krav på mig själv och på min omgivning. Min förväntan är att vi ska göra så bra vi kan varje dag, det ska vara normalläget”, säger han.

Det låter tufft, men så vill Janne Andersson själv inte beskriva sitt ledarskap.

”Jag är absolut ingen ledare som står och pekar med hela handen. För mig handlar det om att sälja in ett budskap och få med mig folk”, säger han och lyfter fram vikten av tydlighet.

”Jag hör ibland från folk som arbetar i olika verksamheter att det finns en hel del otydlighet på chefsnivå, där man inte får svar på frågor. Det kan vara bättre att få ett negativt svar än att få otydlighet. Att kunna ta beslut, men göra det väl underbyggt, är jätteviktigt för att skapa tydlighet.”

Janne Anderssons kontrakt sträcker sig över EM 2024. Vad som händer efter det vet han inte, men han utesluter inte att testa vingarna utanför fotbollen.

”Grundsynen i mitt ledarskap skulle jag nog kunna testa i andra sammanhang, sedan måste man ha en fackkunskap kring det man ska göra, men jag skulle inte vara rädd att prova något annat. Det hade varit både utmanande och roligt.”

 


Innehåll från Heba Fastighets ABAnnons

Mindre plast i hushållssoporna ger fjärrvärme med lägre klimatpåverkan

Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.
Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.

Vi svenskar kan bli mycket bättre på att källsortera plastförpackningar. Det har fastighetsbolaget Heba och Stockholm Exergi tagit fasta på. Tillsammans genomför de ett projekt som ska resultera i mindre plast i hushållsavfallet – och därmed ett lägre klimatavtryck från uppvärmningen av Hebas lägenheter.  

I dag hamnar över hälften av alla plastförpackningar i hushållsavfallet i stället för att återvinnas. Det kan jämföras med att 94 procent av glasförpackningarna återvinns, enligt statistik från Naturvårdsverket. 

Fastighetsbolaget Heba som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen, har krokat arm med Stockholm Exergi för att minska andelen plast som går till förbränning. 

– På Heba vill vi tillsammans med Stockholm Exergi reducera utsläppen av växthusgaser från fjärrvärmen. Då måste vi se till att våra hyresgäster sorterar ut plasten från hushållssoporna. Om en mindre mängd fossila material bränns blir klimatavtrycket från fjärrvärmen lägre, förklarar Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba. 

Gemensam insats

Det är just plasten som förbränns vid produktion av fjärrvärme och el som är den största källan till utsläpp av koldioxid i Stockholm Exergis verksamhet.  

– Tyvärr har vi liten möjlighet att påverka hur mycket plast som avfallet innehåller. För oss är det viktigt att lyfta fram möjligheten att vi tillsammans med våra kunder kan göra något konkret åt saken och minska andelen plast i avfallet. Det är precis vad samarbetet med Heba handlar om – att gemensamt göra en insats för klimatet, säger Sofi Erselius, miljöchef på Stockholm Exergi.

Satsning på miljörum och information

Men hur ska Heba få sina hyresgäster att slänga mindre plast i hushållssoporna? 

– Vi kommer att uppdatera våra miljörum så att det blir tydligare var olika material ska slängas. Vi ser över uppställningen av behållare och hur ofta de behöver tömmas. Men det viktigaste redskapet vi har är att dela information, i olika kanaler och vid flera tillfällen, säger Sanna Göthlin.

Nyligen har Heba även infört hållbara hyreskontrakt vid nyinflyttning, där källsortering är ett krav. Både satsningen tillsammans med Stockholm Exergi och de nya hyreskontrakten hjälper Heba att minska sin indirekta klimatpåverkan. Det här är viktiga steg på vägen mot klimatneutralitet, konstaterar Sanna Göthlin.

Om Heba Fastighets AB
Heba erbjuder hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. För att få en klimatneutral verksamhet arbetar Heba metodiskt med att minimera, förbättra och påverka. Långsiktigt hållbarhetsmål är att förvaltningen ska vara klimatneutral senast 2030 och hela verksamheten senast 2045. 

Läs mer om Heba här. 

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag. Dygnet runt, året om, tryggar bolaget den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, kyla, el samt hantering av avfall. Samtidigt bidrar de till att göra Stockholm till en attraktiv och mer hållbar stad med potential att bli världens första klimatpositiva huvudstad.

Läs mer om Stockholm Exergi här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Heba Fastighets AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?