Jan Carlson allt hetare ordförandekandidat

Det är fortfarande högst osäkert vem som blir Ericssons nästa ordförande.
Men chansen att det blir Autolivs vd Jan Carlson har ökat, enligt Di:s uppgiftslämnare.

Jan Carlson, Autoliv.
Jan Carlson, Autoliv.Bild:Di

Jakten på Ericssons näste ordförande pågår både inom valberedningen och i informella samtal utanför. Det är en betydande utmaning att hitta en ny ordförande. Dels för att kvalificerade kandidater kan avskräckas av den prekära situationen som Ericsson befinner sig i, dels för att Ericssons tre storägare måste enas kring en kandidat.

Enligt Di:s uppgifter har sannolikheten för att Jan Carlson blir näste ordförande ökat.

”Han framstår alltmer som en kompromiss som de tre storägarna kan enas kring”, säger en person med insyn i processen.

Jan Carlson valdes in i Ericssons styrelse vid vårens bolagsstämma och bär därmed inget ansvar för telekomjättens kris. Som vd för bilsäkerhetsjätten Autoliv sedan 2007 har Jan Carlson skördat stora framgångar, även om aktiekursen har utvecklats svagt de senaste två åren.

Något som dock kan tala emot att Jan Carlson blir Ericssons näste ordförande är hans nära koppling till telekomjättens avgående ordförande Leif Johansson. Som vd och styrelseordförande för Autoliv var Jan Carlson år 2016 med och beredde plats för Leif Johansson i Autolivs styrelse, och i våras ingick Leif Johansson i Ericssons valberedning som föreslog inval av Jan Carlson.

Enligt bedömare Di talat med kan en utnämning av Jan Carlson till ordförande knappast ses som en tydlig förändring i styrningen av Ericsson. Precis som vid tillsättningen av vd Börje Ekholm skulle Ericsson rekrytera internt istället för att ta in helt ny extern kompetens.

I samband med Autolivs halvårsrapport i somras frågade Di Jan Carlson om han är beredd att ta över ordförandeposten i Ericsson. Han svarade då:

”Det är en intressant fråga. Det är en fråga för valberedningen. Om den frågan skulle komma får jag fundera på det då. Det är inget jag har funderat på.”

Enligt uppgiftslämnare står det klart att Bert Nordberg inte blir Ericssons näste ordförande. Bedömare menar att det beror på att Jacob Wallenberg, Investors ordförande och styrelsemedlem i Ericsson, samt vd Börje Ekholm inte vill se Bert Nordberg på posten.

Däremot uppges Ericssons tidigare vd Carl-Henric Svanberg fortfarande vara aktuell för ordförandeposten. En lösning där vd:n Börje Ekholm blir ordförande och en ny vd rekryteras är alltjämt också ett alternativ.


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?