Annons

Jämställdhet i coronans tid – ”Oro för en backlash”

Jämställdhetsarbetet i Sverige kan ha stannat av under coronapandemin. Det uttryckte Jämställdhetsminister Åsa Lindhagen oro för under Dagens industris Business 50/50-konferens.

”Till och med i ledningsgrupper har det backat”

Åsa Lindhagen.
Åsa Lindhagen.Foto:Naina Helén Jåma/TT

Åsa Lindhagen hänvisar till en rapport som Stiftelsen Allbright publicerade i förra veckan, där det framkom att börsbolag som helt saknar kvinnor i ledningsgruppen växt för första gången sedan 2011.

Men även om det är för tidigt för att mäta effekterna av coronapandemin finns det flera områden där det finns anledning till oro. 

”Jag känner en oro för att det kan bli en backlash. Det finns bland annat ökade risker för våld i nära relationer och hedersrelaterat våld”, säger Åsa Lindhagen.

Lena Ag, generaldirektör på Jämställdhetsmyndigheten, lyfter fram att kvinnor ofta driver företag som är mer känsliga för konjunkturväxlingar.

”Många stora stöd har gått till mansdominerade branscher. Där är det stora företag som fått varit fokus på. Kvinnor finns mer i tjänstesektorn och har oftast mindre företag, som blir mer utsatta vid konjunkturväxlingar”, säger Lena Ag.

Det är fler män än kvinnor som blivit allvarlig sjuka av covid-19, som vårdats på intensivvårdsavdelningar i Sverige. Men Lena Ag lyfter fram att det är fler kvinnor som blivit smittade av viruset. Något som kan bero på att de som jobbar inom vård och omsorg, som är kvinnodominerade branscher, varit mer utsatta.

Det är också mammorna som valt att stanna hemma och ta hand om sjuka barn i högre utsträckning. 

”Kvinnor har tagit 60 procent av vab-dagarna. Det är något som påverkar pension och löneutveckling. Det är också något som får konsekvenser för kvinnors karriärmöjligheter”, säger Marina Åman, viceordförande på Unionen. 

En anledning, som många pekar på, till att pappor i mindre utsträckning tar ut vab-dagar är de tjänar bättre. Som lösningsförslag nämner Marina Åman löneutfyllnad vid vab, för att minska inkomstbortfallet i hushållet när den ena partnern tjänar mer.

Vad gäller att lösa problemen med jämställdhet inom näringslivet ligger det stora ansvaret på vd och företagsledningar. Det menar Siri Wikander, ledarskapsexpert. 

”Har vi bred representation blir vi mer lönsamma och innovativa. När jag var ledare ville jag också rekrytera de jag jobbat med innan, och ofta har det varit kvinnor. Det gäller bara att gå emot det.” 


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Därför är det rätt läge att investera i AI: ”Betydande uppsida”

Det svenska börsbolaget Artificial Solutions, vars innovation Teneo låter människor och teknik samtala med varandra, räknar med fler affärer i pandemins spår och till följd av den breda medvinden för AI. 

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020, säger styrelseledamoten Jan Uddenfeldt.

Lär dig mer om Conversational AI 

Den redan växande trenden med Conversational AI, en artificiell intelligens som kan samtala på ett mänskligt sätt, kommer att få ytterligare skjuts av Covid-19-pandemin.

Det menar Jan Uddenfeldt, som tidigare har haft höga chefspositioner på teknikbolagen Ericsson och Sony Mobile och idag är baserad i Silicon Valley samt styrelseledamot i svenska Artificial Solutions.

Teneo talar 40 språk

Bolaget är noterat på Nasdaq First North och leder utvecklingen inom Conversational AI genom Teneo, en patenterad plattform som dagligen används av miljontals människor på 40 olika språk. Teknologin används bland annat för smarta chattbottar, virtuella assistenter och digitala anställda.

– Användandet började gå upp rejält i slutet av förra året och det har fortsatt under 2020. Pandemin kommer att ge Conversational AI ytterligare en skjuts när företag vill säkra sin verksamhet, säger han.

Som exempel tar Jan Uddenfeldt upp att callcenter världen över har skickat hem sina anställda i corona-krisens spår, samtidigt som antalet kundtjänstärenden i många fall har ökat.

– Automatiska lösningar fungerar precis lika bra även under en pandemi och det har fler börjat upptäcka. I framtiden kommer det att vara naturligt att direkt få hjälp av en AI, istället för att få plats nummer 27 i en telefonkö och sedan vänta i en halvtimme.

Det ökade användandet av Teneo är något som kommer att avspeglas i Artificial Solutions intäkter, konstaterar han.

Kunder från hela världen

– 2018 och 2019 bestod de huvudsakligen av licenser. Men det är när Teneo nu allt mer används som pengarna tickar in, och det finns en betydande uppsida. 

På kundlistan finns några av världens största företag inom en mängd olika branscher som i sin tur använder Teneo i hundratals implementationer.

– Satsningen på företagssidan är helt rätt. Plattformen är skalbar, företagsanpassad, löser komplexa problem och är helt annorlunda från techjättarnas enklare chattbottar för konsumentsidan, säger Jan Uddenfeldt.

Tvärtemot många andra svenska bolag har Artificial Solutions redan från början skaffat kunder utomlands.

– Det är en fördel. Vi har många stora kunder i Nordamerika och Europa. Först på senare år har vi fyllt på med kunder i Sverige. USA ligger först inom AI och därifrån kommer många nya enterprise-lösningar. Där är Artificial Solutions verkligen med i matchen.

Gratis white paper att ladda ner

Fakta: Artificial Solutions och Teneo

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 40 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?