ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Börsbolagens utsläpp

Jämförelsen haltar när börsbolagens utsläpp synas

SSAB, Electrolux och Volvo släpper ut lite koldioxid i relation till omsättningen om man jämför med deras konkurrenter. 

Högst utsläppsintensitet har stålbolagen – men när utsläppen i hela värdekedjan räknas in framträder en annan bild.

”En riskfaktor när medierna skriver om företags scope 3-utsläpp är att det lätt uppstår missförstånd. Många inser inte att dessa utsläpp är en konsekvens av allas vardagsliv”, säger Daniel Frykholm, informationschef på vitvarujätten Electrolux.

För många företag kan frågan om utsläpp i nivå 3, kallat scope 3, vara känslig då utsläppen kan bli väldigt stora när hela värdekedjan räknas in. I Electrolux fall låg utsläppen i scope 3 på knappt 83 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2018, att jämföra med 0,4 miljoner ton i scope 1 och 2. 

Här hittar du Di:s hållbarhetsindex 

Di har jämfört Electrolux, stålbolaget SSAB:s och fordonstillverkaren Volvos koldioxidutsläpp med ett urval av deras internationella konkurrenter. 

Datan har samlats in med hjälp av kapitalförvaltaren Arabesque och miljöorganisationen CDP, som förser investerare med data om företags koldioxidutsläpp. 

Underlaget visar att det är knepigt att jämföra bolagens utsläpp, framför allt i scope 3 då det saknas krav om rapporteringens omfattning. 

Hemelektroniktillverkaren LG Electronics redovisar bara utsläpp från tjänsteresor och hyrlokaler under scope 3 i sin hållbarhetsrapport, medan vitvarubolaget Whirlpool räknar in hela livscykeln från produkterna. 

Volvo redovisar inga scope 3-utsläpp, liksom flera konkurrenter i fordonsbranschen. Brist på standardisering innebär att transparenta företag riskerar att straffas med dålig publicitet.

De tre svenska bolagen har låg utsläppsintensitet – utsläpp per omsatt krona – jämfört med konkurrenterna. Stålbolagens intensitet inom scope 1 och 2 är mycket högre än fordons- och hemelektroniktillverkarnas. 

Men en omvänd trend visar sig när scope 3 räknas in. Intensiteten stiger rejält bland de fordons- och hemelektroniktillverkare som redovisar fullt ut – mer än 97 procent av deras utsläpp ligger i scope 3.

SSAB:s utsläppsintensitet inom scope 1 och 2 ligger på 146 ton koldioxid per omsatt miljon, vilket är en god bit under konkurrenterna.

”Vi har väldigt effektiva masugnar vilket kanske är den viktigaste förklaringen eftersom det är den största källan till koldioxidemissioner”, säger Thomas Hörnfeldt, hållbarhetschef på SSAB.

För stålbolagen ligger scope 3-utsläppen på uppemot 40 procent av de totala utsläppen, i SSAB:s fall 23 procent. Inom SSAB:s scope 3-utsläpp kommer mer än hälften från inköp av råmaterial, bland annat malm som levereras av LKAB. 

Thomas Hörnfeldt påpekar att stålbolagen har låga utsläpp i användningsfasen jämfört med exempelvis fordonstillverkare. 

Fordonstillverkarnas intensitet inom scope 1 och 2 ligger på någon enstaka procent av stålbolagens. Men en stor del av deras utsläpp ligger i scope 3. Det handlar dels om utsläpp i leverantörsledet men framför allt vid fordonens användning. 

Trots det redovisar inte Volvo sina scope 3-utsläpp. 

”Vi redovisar scope 1 och 2 och har en uppskattning av scope 3. Vissa av de 15 faktorerna i scope 3 är uppskattningar, och vi vill inte gå ut med icke-reviderade siffror”, säger Claes Eliasson, kommunikationschef på Volvo.

Redovisning av scope 3-utsläpp tycks vara känsligt även för konkurrenterna. Av de lastbils- och maskintillverkare som Di har granskat är det bara Komatsu som öppet redovisar scope 3, som står för mer än 98 procent av bolagets totala utsläpp. 

Data från CDP visar att Paccar har 99,8 procent av utsläppen i scope 3. 

Åter till Electrolux där hållbarhetsdirektören Henrik Sundström svarar på Di:s frågor om bolagets scope 3-utsläpp. 

”Det är självfallet så att vissa kan missförstå det här, men jag tycker inte det är något företag ska hålla tyst om. I vår industri genereras de stora utsläppen i användningsfasen. Det måste vi adressera.”

Electrolux utsläpp i scope 3 står för mer än 99 procent av de totala utsläppen. Inom scope 3 står produktanvändningen för mer än 90 procent av utsläppen. 

En viktig förklaring till de höga utsläppen i scope 3 ligger i att flera av de marknader som Electrolux verkar på har en mer fossilbaserad elproduktion. 

En annan förklaring är att fluorerade kolväten, en mycket stark växthusgas, fortfarande används i produkter för luftkonditionering men även exempelvis kylskåp i USA. 

För att kunna sänka utsläppen i användningsfasen arbetar Electrolux med lobbying för bättre energistandarder på fler marknader. Det gäller framför allt tillväxtmarknader där mer än en miljard människor vill ha tillgång till vitvaror.

”Man måste acceptera att de här produkterna sprids till andra marknader och tillväxten sker i dag främst i tillväxtmarknader. Många av de marknaderna måste få bättre lagstiftning gällande energimärkning och energieffektivitet”, säger Henrik Sundström.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer