Annons

Jämförelsen haltar när börsbolagens utsläpp synas

SSAB, Electrolux och Volvo släpper ut lite koldioxid i relation till omsättningen om man jämför med deras konkurrenter. 

Högst utsläppsintensitet har stålbolagen – men när utsläppen i hela värdekedjan räknas in framträder en annan bild.

”En riskfaktor när medierna skriver om företags scope 3-utsläpp är att det lätt uppstår missförstånd. Många inser inte att dessa utsläpp är en konsekvens av allas vardagsliv”, säger Daniel Frykholm, informationschef på vitvarujätten Electrolux.

För många företag kan frågan om utsläpp i nivå 3, kallat scope 3, vara känslig då utsläppen kan bli väldigt stora när hela värdekedjan räknas in. I Electrolux fall låg utsläppen i scope 3 på knappt 83 miljoner ton koldioxidekvivalenter 2018, att jämföra med 0,4 miljoner ton i scope 1 och 2. 

Här hittar du Di:s hållbarhetsindex 

Di har jämfört Electrolux, stålbolaget SSAB:s och fordonstillverkaren Volvos koldioxidutsläpp med ett urval av deras internationella konkurrenter. 

Datan har samlats in med hjälp av kapitalförvaltaren Arabesque och miljöorganisationen CDP, som förser investerare med data om företags koldioxidutsläpp. 

Underlaget visar att det är knepigt att jämföra bolagens utsläpp, framför allt i scope 3 då det saknas krav om rapporteringens omfattning. 

Hemelektroniktillverkaren LG Electronics redovisar bara utsläpp från tjänsteresor och hyrlokaler under scope 3 i sin hållbarhetsrapport, medan vitvarubolaget Whirlpool räknar in hela livscykeln från produkterna. 

Volvo redovisar inga scope 3-utsläpp, liksom flera konkurrenter i fordonsbranschen. Brist på standardisering innebär att transparenta företag riskerar att straffas med dålig publicitet.

De tre svenska bolagen har låg utsläppsintensitet – utsläpp per omsatt krona – jämfört med konkurrenterna. Stålbolagens intensitet inom scope 1 och 2 är mycket högre än fordons- och hemelektroniktillverkarnas. 

Men en omvänd trend visar sig när scope 3 räknas in. Intensiteten stiger rejält bland de fordons- och hemelektroniktillverkare som redovisar fullt ut – mer än 97 procent av deras utsläpp ligger i scope 3.

SSAB:s utsläppsintensitet inom scope 1 och 2 ligger på 146 ton koldioxid per omsatt miljon, vilket är en god bit under konkurrenterna.

”Vi har väldigt effektiva masugnar vilket kanske är den viktigaste förklaringen eftersom det är den största källan till koldioxidemissioner”, säger Thomas Hörnfeldt, hållbarhetschef på SSAB.

För stålbolagen ligger scope 3-utsläppen på uppemot 40 procent av de totala utsläppen, i SSAB:s fall 23 procent. Inom SSAB:s scope 3-utsläpp kommer mer än hälften från inköp av råmaterial, bland annat malm som levereras av LKAB. 

Thomas Hörnfeldt påpekar att stålbolagen har låga utsläpp i användningsfasen jämfört med exempelvis fordonstillverkare. 

Fordonstillverkarnas intensitet inom scope 1 och 2 ligger på någon enstaka procent av stålbolagens. Men en stor del av deras utsläpp ligger i scope 3. Det handlar dels om utsläpp i leverantörsledet men framför allt vid fordonens användning. 

Trots det redovisar inte Volvo sina scope 3-utsläpp. 

”Vi redovisar scope 1 och 2 och har en uppskattning av scope 3. Vissa av de 15 faktorerna i scope 3 är uppskattningar, och vi vill inte gå ut med icke-reviderade siffror”, säger Claes Eliasson, kommunikationschef på Volvo.

Redovisning av scope 3-utsläpp tycks vara känsligt även för konkurrenterna. Av de lastbils- och maskintillverkare som Di har granskat är det bara Komatsu som öppet redovisar scope 3, som står för mer än 98 procent av bolagets totala utsläpp. 

Data från CDP visar att Paccar har 99,8 procent av utsläppen i scope 3. 

Åter till Electrolux där hållbarhetsdirektören Henrik Sundström svarar på Di:s frågor om bolagets scope 3-utsläpp. 

”Det är självfallet så att vissa kan missförstå det här, men jag tycker inte det är något företag ska hålla tyst om. I vår industri genereras de stora utsläppen i användningsfasen. Det måste vi adressera.”

Electrolux utsläpp i scope 3 står för mer än 99 procent av de totala utsläppen. Inom scope 3 står produktanvändningen för mer än 90 procent av utsläppen. 

En viktig förklaring till de höga utsläppen i scope 3 ligger i att flera av de marknader som Electrolux verkar på har en mer fossilbaserad elproduktion. 

En annan förklaring är att fluorerade kolväten, en mycket stark växthusgas, fortfarande används i produkter för luftkonditionering men även exempelvis kylskåp i USA. 

För att kunna sänka utsläppen i användningsfasen arbetar Electrolux med lobbying för bättre energistandarder på fler marknader. Det gäller framför allt tillväxtmarknader där mer än en miljard människor vill ha tillgång till vitvaror.

”Man måste acceptera att de här produkterna sprids till andra marknader och tillväxten sker i dag främst i tillväxtmarknader. Många av de marknaderna måste få bättre lagstiftning gällande energimärkning och energieffektivitet”, säger Henrik Sundström.

 


Innehåll från MedicagoAnnons

Medicago firar 25 år – därför har de lyckats

Fyllning av vialer i C-klass.
Fyllning av vialer i C-klass.

Sedan Medicago grundades 1995 har bolaget utvecklats till att bli en väletablerad kontraktstillverkare på den svenska marknaden. Under de senaste 15 åren har Medicago erbjudit kontraktstillverkning inom både medicinteknik och bioteknik. 

Kontraktstillverkning inom bio- och medicinteknik kan innebära en lång och utdragen process där många bitar ska falla på plats, till exempel krävs rätt teknik för ändamålet såväl som ekonomiska förutsättningar och tidsram. Trots stor efterfrågan kan det vara svårt att hitta aktörer som möter behoven, och att hitta en match är inte helt enkelt, i synnerhet för företag som vill tillverka mindre volymer. Det Uppsalabaserade företaget Medicago erbjuder ett koncept med korta beslutsvägar, hög flexibilitet och konkurrenskraftiga ledtider. Medicagos vd Jan Henriksson berättar: 

 –För de som har bråttom eller som önskar en mindre produktion är vi mycket konkurrenskraftiga inom både bioteknik och medicinteknik. Vår storlek gör att vi snabbt kan sätta igång kvalitetssäkrade produktioner med spårbarhet på alla komponenter. Speciellt starka är vi på frystorkning och tillverkning i renrum. 

Kvalitetssäkrade produktioner optimerade efter kundens behov

Företaget anpassar tillverkningsprocesserna utefter sina kunders behov. Vissa önskar hjälp med delar av tillverkningsprocessen för att komplettera sin befintliga produktionskapacitet, medan andra vill att Medicago sköter hela processen från idé till färdig produkt. Oavsett omfattning gäller alltid kvalitetssäkrade produktioner, vilket Medicago har lång erfarenhet av med kvalitetssystemen ISO9001 och ISO13485. 

– Vi har full spårbarhet i alla led. Då vi är certifierade sker regelbundet externa auditeringar som säkerställer att alla viktiga bitar finns på plats. Inom medicinteknik arbetar vi med både klass 1-produkter såväl som medicintekniska produkter med mycket höga kvalitetskrav. Det är viktigt för oss att vara en pålitlig leverantör och att kunderna känner sig trygga hos oss, avslutar Jan Henriksson.

Fakta Medicago
Medicago är ett familjeägt företag som grundades 1995, beläget i Uppsala och verksamt inom bio- och medicinteknik. Företaget är en väletablerad kontraktstillverkare enligt ISO9001 och ISO13485 åt både stora och små kunder. Medicago har också ett eget produktsortiment, med tillverkning av bland annat buffertar (SmartBuffers®), immunologiska reagenser och kit samt lektiner och bioaktiva proteiner, som marknadsförs och säljs över hela världen. Läs mer på www.medicago.se

Mer från Medicago

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Medicago och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?